Weten jullie al wanneer jullie willen stoppen met bv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vollutto, 28 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vollutto

    Vollutto Niet meer actief

    Bij mijn tweede en derde kind ben ik met 6 mnd gestopt met bv. Ik had vreselijk last van spruw die maar niet weg ging. Alles al geprobeerd en de maat was gewoon vol met 6 mnd.
    Op dit moment voed ik mijn dochter van 8 mnd nog volledig! De spruw heb ik helemaal onder controle en het gaat prima.
    Toch weet ik nu eigenlijk al dat ik rond haar 1e verjaardag af wil gaan bouwen.

    De echte reden weet ik niet eens.
    Het lijkt me gewoon niets om een groter kind aan de borst te hebben. Het heeft er niets mee te maken wat de buitenwereld er van zegt, want dat maakt me echt helemaal niets uit. Maar ik associeer borstvoeding met een baby en niet met een peuter.

    Soms vindt ik die gedachtengang een beetje vreemd van mezelf, want ik ben enorm fanatiek wbt bv. Ik geef niet zomaar op en ga bijna tot het uiterste.

    Herkennen nog meer moeders zich hier in?
    Soms denk ik wel, misschien ga ik juist wel heel lang doorvoeden en vindt ik het juist geweldig om langer bv te geven. Eigenlijk ben ik best benieuwd! ;)
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik verleg mijn grens steeds.. toen ik zwanger was leek bv me helemaal niks en nam ik me voor dat ik het een paar weekjes ging proberen.. toen kreeg ik de smaak te pakken en wou ik het volhouden zolang mn verlof duurde... en toen ik weer ging werken wou ik het volhouden voor zolang mijn kolfrecht duurde :) En toen mijn kolfrecht afliep wilde ik doorgaan met kolven tot mijn kindje 1 jaar was :)

    Maar ik herken je gevoel wel wat betreft grote kindjes aan de borst. Ik vind het nu soms ook al een raar gezicht, zo'n grote vent met een borst in zn mond :) Ik heb soms ook het gevoel dat ik hem zo afhankelijk van mij maak.. en soms ook dat hij alleen maar bij mama wil zijn vanwege de borst :)

    Ik ga blijven kolven tot hij 1 jaar is en daarna wil ik een avond en ochtend voeding blijven geven zolang mijn kindje daar zelf behoefte aan heeft en zolang mijn productie dat trekt. Wel afbouwen dus maar niet perse afbouwen om te stoppen.
     
  3. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb nooit voor ogen gehad wanneer ik ging stoppen.
    Toen ik begon wilde ik koste wat kost 6 mnd exclusief BV geven en daarna zag ik wel verder. En ik wilde wel graag het advies van de WHO opvolgen; 2 jaar BV. Dus we zitten nu op bijna 15 maanden en moet er nog niet aan denken te stoppen.
    Ik wil stoppen als zij wil stoppen, eerder niet. :) Ik heb geen moeite met een 'groter' kindje aan de borst. Het is zo bedoelt door de natuur. De natuurlijke afspeenleeftijd ligt véél hoger dan 1 jaar.
    Ik wil dus minimaal de 2 jaar halen (als zij dat ook wil uiteraard) en als ze daarna nog wil, gaan we lekker door.
     
  4. Bajou

    Bajou Fanatiek lid

    10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik wil/moet afbouwen als ik in september terug aan het werk ga... wat betekent dat m'n zoontje bij de onthaalmoeder melk uit een beker zal moeten drinken. Opvolgmelk dan nog, omdat ik niet kan kolven.
    Ik vind het absoluut geen leuk idee, maar er zit niks anders op.

    Wel ben ik van plan om hem een ochtend- en avondvoeding te blijven geven, hoop alleen maar dat m'n productie dat aankan!
     
  5. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik wilde stoppen als mijn kind wilde stoppen, al ging ik er zelf van uit dat een kind tot ongeveer een jaar of twee zoiets nog niet echt kan beslissen. Dus ze zijn, na twee jaar, uit zichzelf gestopt.
     
  6. oleander1986

    oleander1986 Fanatiek lid

    20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik laat mijn kinderen ook zelf beslissen, al heeft mijn tweede zwangerschap heel erg meegespeeld met het stoppen van mijn eerste zoontje met 14 maanden. Ik had echt veeel minder melk en misschien smaakte het ook anders, want hij wou dus op een gegeven moment gewoon niet meer. Moet zeggen dat ik dat ook niet heel erg vond, had ontzettende pijnlijke tepeld door de zwangerschap. = niet leuk om dan een zuigend mondje er aan te hebben hangen! :D Bij de tweede nu; maar kijken hoe lang hij wil.
     
  7. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ik ging er voor de geboorte van mijn zoon vanuit dat ik, net als mijn moeder, 9 maanden borstvoeding zou geven. Maar toen kwam ik erachter dat het WHO minimaal 2 jaar adviseerde. Toen was ik al zover dat ik me niet voor kon stellen dat ik hem geforceerd zou spenen. Dus laat ik het nu aan hem over. En nog elke dag aait hij mijn borsten liefdevol en zegt genietend: oh mama lekkere meuk :)->) Dan vind ik het zo mooi! Had ik van tevoren ook niet kunnen bedenken hoor, had er zelfs nooit bij stil gestaan dat er kinderen zijn die na hun eerste jaar nog bv kregen. Wel heb ik liever dat hij stopt voordat hij naar de basisschool gaat. Ik kan niet precies aangeven waarom. Maar vermoed dat wanneer ik zwanger raak (hopelijk snel) dat de melk dan snel 'opdroogt'. En dan is het wat mij betreft ook mooi geweest. Maar wie weet houdt hij stug vol, dat zou me niets verbazen eigenlijk :D Dus misschien kun je gewoon kijken waar het schip strandt?
     
  8. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Niet. Laat ik aan mijn zoontje. Al denk ik dat ik basisschoolleeftijd wel de max vindt, maar misschien denk ik daar tegen die tijd wel heel anders over.

    Vooralsnog is hij nog behoorlijk borstverslaafd en geniet er nog erg van (vandaag 5x gevoed).
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb ook geen eindtijd. Toen ik zwanger was heb ik me voorgenomen om het in ieder geval 6 weken vol te houden. Je moet toch rekening houden met eventuele opstartproblemen. Daarna wilde ik het gewoon per dag zo'n beetje bekijken. En dat doe ik nog steeds. We hebben even een pittige periode gehad met 4 nachtvoedingen in combinatie met een baan. Maar dat gaat nu langzaam aan beter.
    De redenen om borstvoeding te geven, blijven in mij ogen voorlopig nog gewoon van kracht. Ik zie geen enkele reden om te stoppen. Wel vind ik het fijn dat mijn zoontje nu ook andere dingen eet en drinkt. Zeker als ik er niet bij ben, kan hij wel een tijdje zonder melk. Dat geeft mij weer wat vrijheid zonder dat ik steeds moet denken aan kolven en melk klaarzetten.
     
  10. novmama

    novmama Fanatiek lid

    6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Toen Nica was geboren of nou ja daarvoor al ;) had ik beslist om niet te gaan kolven en dat dan met de fles te gaan geven .. En toch heb ik gekolfd omdat ze helemaal niet wilde drinken dus tja waarom dan FV kopen als ze toch niet drinkt ... De laatste dag van de kraamzorg dronk ze alle voedingen aan de borst dus was al een 1 week verder dan dat ik had gezegd ... 6 maand wil ik zeker das toch nog maar een kleine 1,5 maand t zal me ook niets verbazen als ik er steeds 1 maandje bij aan plak ;) maar tot 1 jaar is hier echt het max.
     
  11. Spoiled

    Spoiled Niet meer actief

    Ik hoop de twee jaar te halen en dan is het, wat mij betreft, wel genoeg. Ik kolf nu ft, dus zal de bv periode echt niet gaan missen. Wel ben ik ontzettend blij én trots dat hij het zo goed doet op mijn melk.
     
  12. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik had van tevoren het streven van 6 maanden. Dat werd al snel 1 jaar. Danique heeft allergieen en op een gegeven moment besloten om in elk geval 2 jaar te voeden.
    Toen ze met haar verjaardag 5 dagen weigerde was ik in tranen. Moet er nu ook nog niet aan denken dat ze stopt.
    Rond haar 2e willen wij ook weer proberen zwanger te raken, dus wie weet stopt ze er dan zelf mee.
     
  13. Saartje123

    Saartje123 Fanatiek lid

    7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik was helemaal niet zo pro borstvoeding toen ik zwanger was. Ik en mijn broertjes zijn ook allemaal met de fles groot geworden. Dus niet echt borstvoeding van dichtbij meegemaakt.

    Na de bevalling wou ik het graag eens proberen en 6mnd was (dacht ik toen) mijn eindpunt.

    Maar na de 6mnd hadden we lekker de smaak te pakken en ik zag dat mijn zoontje helemaal verslaafd en gek was op mama's melk. Hij dronk nog zo vaak, dus besloten we om verder te gaan.

    Daarna wilde ik als hij 1 jaar was afbouwen. Maar ik had veel vragen, want hoe bouw ik af met een flesweigeraar en ik vind het wel belangrijk dat hij melk binnen krijgt als ik zou stoppen. Nou dus toen ook maar besloten om verder te gaan met voeden.

    We zijn nu de 1jaar gepasseerd en mijn kleintje eet eindelijk ook goed vast voedsel. Hij drinkt nu ongeveer 2 tot 4x aan de borst, dus vind ik het helemaal geen probleem om verder te voeden.

    Mijn nieuwe doel is nu dus tot de 2jaar voeden, maar als hij daarvoor wilt stoppen dan vind ik dat prima.
     
  14. Pickle

    Pickle Fanatiek lid

    7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Ik weet het nog niet. Mijn doel was om in ieder geval de zes maanden te halen. Dat is gelukt, en verder zie ik wel waar het schip strandt. Als ik erover na ga denken heb ik het liefste dat als we afbouwen ik voedingen kan vervangen door yoghurt, kwark, of een bekertje (koe)melk. Flesjes gaan geven zie ik niet zitten, ik weet niet goed waarom. En nu ik er langer bij stilsta zou ik het sowieso wel gaaf vinden om het jaar vol te maken :)
     
  15. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mijn doel toen ik zwanger was was 6 weken. Na 6 weken was het 3 maanden (ik ging echt niet kolven, belachelijk). Toen was hij opeens 3 maanden voordat ik het doorhad dus als een zotte een kolf gekocht met de gedachte: dan ga ik tot 6 maanden exclusief! Over een weekje is hij 6 maanden. Tja de komende 2 maanden zijn rustig op het werk dus nou ja dan maar mijn kolfperiode volmaken. Heb op het werk aangegeven per september niet meer te kolven. Dus eind augustus ga ik de dagvoedingen (2) afbouwen. Hij krijgt dan nog vriezermelk en ik wil 's avonds en 's morgens nog zelf voeden. Denk dat ik eind september afgebouwd wil zijn, dan begint de drukte weer, ben ik veel onderweg en op locatie en dan is kolven gewoon heel erg belastend.
    Maar goed, tussen 6 weken en 9 maanden + zit een hoop verschil dus wie weet haal ik het jaar nog wel ;)
     
  16. fafa

    fafa Niet meer actief

    @TS: ik begrijp je helemaal. Hoeveel respect ik ook heb voor langer doorvoedende moeders (en bij hen vind ik het helemaal niet raar om een groter kind aan de borst te zien), bij mezelf kan ik het me (nu nog) niet voorstellen.

    Aan de andere kant: als ik me voorstel dat ik haar met een maand of 12 de borst moet gaan weigeren, terwijl ze natuurlijk nog bij mij wil drinken, word ik ook al verdrietig.

    Maar ik zou ook wel graag mn lichaam weer "terug willen": ik voel nu mn borsten 24/7 (na 4 maanden ben ik daar nog niet aan gewend) en ik kan ook al sinds de bevalling (bijna) alleen nog maar op mn rug slapen, wat ook niet echt relaxed is...

    Mijn plan was ooit 6 maanden volledig en dan afbouwen tot 1 jaar, maar misschen wordt het toch wel korter of langer.
     
  17. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is ook wel iets waar je in groeit. Voor ik kinderen had kon ik me al nauwelijks voorstellen een kind aan de borst te hebben, laat staan een kind met schoenen aan, en al helemaal niet een kind dat kon praten!
     
  18. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Dat is écht zo!

    En voeden op 4 maanden is een hemelsgroot verschil met voeden na een jaar. Die borsten zijn weer helemaal zoals voorheen, bij mij dan toch. :D
     
  19. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Ik wil het enerzijds graag van T. af laten hangen wanneer we stoppen maar langs de andere kant denk ik niet dat ik hem nog verder wil voeden als hij naar school begint te gaan. En dat is in België in principe met 2.5 al... We zien wel...
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Je groeit echt mee daarin. Ik vind het geen raar gezicht; een groot kind aan de borst. Ik vind alle kinderen die bij mama aan de borst liggen een lief gezicht.
     

Deel Deze Pagina