mwah... niet echt mijn smaak, sorry. en misschien stom maar ik zou bang zijn dat het kind later altijd de vraag krijgt of hij/zij met kerst geboren is. Ik vind het voor een meisje wel beter dan voor een jongen trouwens.
Noel betekent kerstmis in het Frans (en volgens mij in nog meer talen) Als je de betekenis van deze namen opzoekt op namensites, vind je ook steeds de betekenis 'kerstmis' 'op kerstmis geboren' of 'geboortedag van christus' ofzo.
Noël is frans voor kerst, vandaar dat mensen een kindje dat op kerstdag geboren werd wel Noël of Noëlle noemden. Dit geldt op een iets andere manier ook voor Pascal / Pascalle dat weer betekent 'geboren op paasdag'. Alleen van Pascal is dat minder bekend dan Noël. Net zoals een jongetje dat Valentijn heet misschien ook gevraagd zal worden of hij op 14 februari geboren is. Zou daarom zelf ook niet zo snel voor Noël kiezen. Maar vind het wel weer heel leuk als iemand zo heet die idd op kerst geboren is. [edit] zie nu dat minipi ook al uitgelegd heeft.
Mooi, alleen zou ik voor een jongen eerder voor Noah of Noë gaan, maar voor een meisje vind ik Noëlle echt een mooie naam!
Noelle voor een meisje vind ik leuk. Noel voor een jongen wordt hier in het zuiden vaak uitgesproken zonder het trema, of als Nol en dat vind ik niet zo....
Ik vind het hele leuke namen! Ik denk dat het wel meevalt hoeveel mensen gaan vragen of het kindje met kerst geboren is. Naast dat noël 'kerst' betekent, is het ook gewoon een naam, die "toevallig" betekent 'met kerstmis geboren'. Betekenissen van een naam zeggen mij niet zoveel. Dyon (zo heet mijn zoontje) is afgeleid van Dionysus, de God van de Wijn. Nou, boeiend! Ik houd niet eens van wijn.
Oh Denneboom! Tja, ik moet altijd gelijk aan Kerstmis denken als ik die naam hoor (Noel is in het Frans Kerstmis) en dus vind ik het alleen een geschikte naam voor kindjes die de 25e en 26e december zijn geboren. Daarnaast vind ik het gewoon geen mooie naam. Noel (Nowel) voor een jongen vind ik dan wel weer okay maar dan zonder trema
Normaal heb ik ook niet zoveel met betekenissen, omdat ze 'heel ver weg' ergens van afgeleid zijn. Maar Noel kom je overal tegen, zeker in kersttijd. Het is het gewone Franse woord voor kerst, het komt voor in veel kerstliedjes, etc. Iedereen die een beetje Frans kent, denkt aan kerst. En dat heb je bij veel andere namen niet. Laat staan als je zoon/dochter ooit nog eens naar een Franstalig land wil verhuizen of met Fransen te maken krijgt in het werk. Maar goed, ik ben wel met je eens dat betekenis niet het belangrijkste is.
Ik ken inderdaad een meisje dat Noelle heet dat met kerst geboren is, ik vind het wel een leuke naam. Joelle vind ik ook leuk, zo heet mijn nichtje. Als je het een moie naam vind zou ik het gewoon doen. Noel voor een jongen vind ik neit zo leuk. Joel dan weer wel.
Ja, daar heb je wel gelijk in. De betekenis van Noël is indd niet zo 'ver weg' ergens van afgeleid dan de betekenis van Dyon of (bijna) elke andere naam. Maar alsnog vind ik Noël en Noëlle wel hele leuke namen!
Veel meningen leuk, de betekenis doet mij ook niets maar als mensen me er dan nu naar gaan vragen kan ik ze wel meedelen dat hij /zij in de zomer is geboren en niet met kerst i.p.v. dat ik met de mond vol tanden sta. Wij zijn er zo goed als over uit dat we gewoon voor de naam gaan ondanks de betekenis, hij past namenlijk ook heel mooi bij ons zoontje zijn naam.