Weten jullie of ZW verlof 18 wkn wordt vanaf 2009

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door vruchtje24, 28 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Dit jaar heb ik paar keer gehoord dat ze een Europese wet willen invoeren dat het zwangerschapsverlof van 16 weken naar 18 weken gaat. Nu ben ik heel benieuwd of jullie daar ook iets over gehoord hebben en nog belangrijker of dat doorgaat en hoe je daar achter kan komen?

nou bedankt alvast.

groetjes vruchtje

2. Caro1

Caro1 Actief lid

26 okt 2008
    123
    0
    0
    Dat heb ik ook gehoord, maar ik heb ook gehoord dat nederland die regel eerst nog officieel moet invoeren. Hoe het precies zit en vanaf wanneer dat dan zal zijn weet ik ook niet, dus ik lees even reacties mee. Wil het ook graag weten.

3. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb dit nog niet gehoord..

Maar lijkt me wel lekker, 18 weken verlof te hebben ( en nog inkomen te hebben) Ik heb in overleg met mn man besloten te stoppen met werken.

De kinderopvang waar ik mn kindje heen zou willen brengen rekent sowieso 5,5 uur ook als ik er maar 4 uur gebruik van zou maken. Ook is de opvang pas om half 8 open, de tijd dat ik zou moeten beginnen..
    's avonds en weekend ook niet open.. Wat betekend dat ik alleen inzet baar ben op ochtenden.. Voor de planning niet heel handig en ik vrees omdat dan het hele team qua rooster weer op de kop moet, dat niet iedereen daar zin in heeft..

Dan maar lekker thuis genieten van mn kleintje en misschien nog 1 of 2 erbij via gastouderburo ( ?)

4. avana1986

avana1986 Lid

10 sep 2007
    86
    0
    0
    Dat zou mooi zijn als het door gaat hahaha.
    Ik heb wel gehoord dat de ouderschapsverlof wordt verhoogd vanaf 1 jan. 2009.

Nu maar hopen dat ze de zwangerschapsverlof ook gaan verhogen.. Ik vind trouwens dat vaders ook wel wat langer zwangerschapsverlof mogen, wat is nou 2 dagen :S

5. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    die van mij heeft helemaal geen verlof.. tenminste.. hij moet t zelf maar regelen.. geen baas die dat ff doet.. ( melkveehouder) Maar ben bang dat dat ook weer erg veel geld moet gaan kosten...

Hopen dat t allemaal goed gaat en ik thuis kan bevallen..

6. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Volgens mij is dat er nog niet door. Het is pas een paar maanden bekend dat het Europees Parlement dat zou willen, en zo'n nieuwe wet hebben ze er niet zomaar door.
    Dus is denk dat het voor degenen die nu zwanger zijn, echt helaas pindakaas is. :(

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ahhhhhhh jammer maar eh 16 weken is natuurlijk ook al heerlijk :)

8. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Volgens mij hebben ze het er wel over gehad, maar of die wel doorgevoerd word ja of nee, is nog maar de vraag.

Zou wel lekker zijn.

9. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik vrees niet dat het er op tijd doorkomt, tis al december :(

10. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ja ik denk ook niet dat het 2009 word, misschien 2010?

11. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Voordat die regelingen er bij 1e en 2e kamer door zijn ben je wel ff verder hoor....jaartje of anderhalf op zn minst.
    Wat mij betreft gaan ze eerst eens wat doen aan het verlof voor vaders ipv moeders. Laat hen ook van hun kinderne meer kunnen genietne zonder zich in bochten hoeven te wringen. Maar daar hoor je dit kabinet niet over...ligt vast aan het soort coalitie heh....
    recht van de vrouw is het aanrecht :(

12. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    De 2e kamer heeft het plan al afgekeurd dus hier in Nederland zal er (voorlopig) niets me gebeuren. Helaas want 18 weken is natuurlijk wel lekker....
    Maar ze zijn wel bezig om het plan aan te passen voor vrouwen en/of baby's die lang in het ziekenhuis moeten verblijven, waardoor het verlof te kort wordt om geheel te herstellen.

13. Esma79

Esma79 Lid

26 jul 2008
    87
    0
    0
    Mijn nicht woont in belgie en daar krijgen ze 1 jaar zwangerschaps-
    verlof.
    Ik wil er niet aan denken. 16 weken vind ik voldoende.

14. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Volgens mij krijg je in Belgie maar 15 weken zwangerschapsverlof. Bedoel je niet ouderschapsverlof? In Nederland is het vanaf 1 januari 2009 ook 1 jaar.

15. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Op mijn werk zeggen - vaak mannen - wanneer begint je vakantie? ....
    Nouja was het maar een vakantie; bij mijn eerste had ik 8 weken pijn en kon ik niet veel meer dan even heen en weer naar de supermarkt strompelen achter de kinderwagen...

En zeg nou eerlijk wat is nou 16 weken op gemiddeld zo'n 40 jaar werken?! Denk dat als mannen moesten bevallen dat het dan al lang was bijgesteld naar een jaar verlof om bij te komen van de bevalling!

16. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hahahaha :) echt wel! dan had Balkenende er allang een jaar van gemaakt :)

Deel Deze Pagina