wanneer ontslagbrief sturen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door debje83, 21 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debje83

debje83 Lid

6 nov 2008
    5
    0
    0
    hoogeveen
    Heb ff een vraagje

Ik zit nou in de eerste week van m'n verlof en ik ga na m'n verlof stoppen met werken, en nou kreeg ik vanmiddag een telefoontje dat ik een ontslagbrief moest sturen.

Wanneer kan ik dat t beste doen, nu al of pas na de geboorte?

Groetjes

2. joop

joop Lid

22 okt 2008
    46
    0
    0
    Hey Debje,

Volgens mij kun je nu al je ontslag brief versturen. Wel moet je rekening houden met een eventuele opzegtermijn, waar je aan gebonden bent in je contract. Bovendien geef je in je ontslagbrief aan per wanneer je ontslag neemt.
    Heb je een contract voor bepaalde tijd, en die tijd loopt nog door tot na je verlof, dan zul je je contract bij de kantonrechter moeten laten ontbinden.

dus even goed je arbeidsovereenkomst doorlezen!

Groetjes

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou tot na de bevalling wachten. Dan heb je nog altijd 2 a 3 maanden de tijd (omdat je 12 weken verlof hebt). Stel nu (hoop het echt niet hoor) dat er iets mis gaat voor, tijdens of vlak na de bevalling en je kindje zou komen te overlijden :cry: Dan heb je je baan al opgezegd en heb je dus geen recht op een uitkering oid. Maar je hebt ook geen kindje om voor te zorgen etc.

Nogmaals ik hoop natuurlijk niet dat er iets mis gaat, maar toch zou ik zelf dan wachten tot na de bevalling.

4. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    In mijn CAO (ziekenhuis) mocht ik ontslag neme tot 1 maand na de geboorte. Zonder opzegtermijn in acht te nemen.

5. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Dat is gelukkig niet waar. Als je zelf ergens weg wilt, hoef je alleen maar rekening te houden met een opzegtermijn. Deze is meestal een maand. Je zou dus een maand voordat je terug zou komen van verlof een brief kunnen schrijven met daarin de datum dat je ontslag wilt nemen. Het is natuurlijk wel netjes om je baas van te voren in een persoonlijk gesprek hiervan op de hoogte te brengen, maar dat hoeft niet.

6. pechvogel

pechvogel Actief lid

15 mrt 2007
    335
    0
    0
    Hoi Miepje,

Het is wel waar. Je gaat een contract aan voor bepaalde tijd. Dus moet je dat jaar uitzitten. Vaak doen werkgevers niet moeilijk en kun je het contract ontbinden.

Liefs, Pechvogel

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.337
    36.198
    113
    Klopt idd, bij mijn vorige werkgever had ik een tweejarig contract, daar stond heel duidelijk in dat ik het eerste jaar geen ontslag mocht nemen.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Bij een contract voor bepaalde tijd moet er iets staan over opzegging. Staat er een paragraaf in over opzegging, dus bijvoorbeeld dat je een maand opzegtermijn hebt, dan kun je dus een maand van te voren opzeggen.

Is er NIETS geregelegd mbt opzegging, dan moet je inderdaad je contract uitdienen of een verzoek indienen bij de kantonrechter. Maar altijd eerst in overleg treden met je werkgever, vaak kun je er toch onderuit.

9. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Ik heb alleen nog maar banen opgezegd die vast waren, ik wist niet dat er voor tijdelijke contracten andere regels gelden :oops:

Anders kijk eens op http://home.szw.nl/ daar zullen ze vast wel weten wat de exacte regels zijn.

10. Visjes

Visjes Bekend lid

2 jan 2007
    592
    0
    0
    Dames,

Wat er gezegd wordt klopt niet. Ook bij een contract voor bepaalde tijd geldt gewoon je opzegtermijn. Als werknemer hoef je nooit naar de kantonrechter om je contract te ontbinden. Alleen de werkgever moet die weg bewandelen.

Wat betreft opzeggen vanuit de werknemer gelden er geen verschillende regels bij contracten voor bepaalde en onbepaalde tijd.

Als er in je contract niets staat over opzegtermijnen geldt de wettelijke regeling, wat in principe 1 maand is. Tenzij je ergens langer dan 5 jaar werkt, dan wordt het 2 maanden, maar ja dan heb je een vast contract.

Groetjes,
    Visjes

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Volgens mij geldt het dus wel als er in het contract bepaalde tijd staat dat opzegging niet mogelijk is, dat je dan verplicht bent het contract uit te dienen, danwel via de kantonrechter te proberen op te zeggen.

12. Visjes

Visjes Bekend lid

2 jan 2007
    592
    0
    0
    Ik heb niet zoveel zin in een wellus nietus spelletje, maar tijdens mijn HBO-studie zou ik het dan wel hebben geleerd bij Arbeidsrecht. Ik ben benieuwd hoe jullie erbij komen dat dat zo zou zijn.

Als werknemer kan je ALTIJD je contract opzeggen met inachtneming van je opzegtermijn. Tenminste in NL, ik weet niet of je uit Belgie komt, ik weet niet hoe het daar is.

13. Visjes

Visjes Bekend lid

2 jan 2007
    592
    0
    0
    Ik las er overheen dat je bedoelde dat er in het contract staat dat je niet mag opzeggen. Het klopt dat dat in je contract mag staan

Kun je hier lezen:
    http://www.arbeidsrechter.nl/h/h347.htm

Deel Deze Pagina