Hoi hoi, Heb een paar vragen mbt TESE behandeling, wie o wie heeft er wat antwoorden voor mij? In het kort onze situatie: Hebben al een prachtige dochter na meerdere icsi pogingen. Een mazzeltje noemen de artsen haar aangezien ze uit 2 matige emmies en een heel raar verlopen stimulatie/poging is ontstaan . Dolblij natuurlijk maar we zouden heel graag een brusje voor haar willen. Voor dat brusje inmiddels alweer een jaar bezig en helaas alweer 3 mislukte icsi pogingen achter de rug. 2 in Nederland en de laatste in Düsseldorf. Nu is het iedere keer alleen zó weinig kans door iedere keer alleen maar 1 embryo die meestal matig tot redelijk van kwaliteit is. Arts in DD dacht laatste keer dat de slechte zaadkwaliteit van manlief toch echt 'de boosdoener' was. Nu heeft arts in DD het eerder gehad over TESE bij manlief. Is hij uiteindelijk van teruggekomen omdat er uiteindelijk (soms na 2-3 x produceren) altijd wel levend zaad gevonden wordt. (is soms zelfs letterlijk op 2 handen te tellen, dus echt weinig). Manlief heeft ooit 4 jr terug bij uroloog FSH waarde laten prikken welke iets van rond de 17,5 was. Nu willen we voor een zelf betaalde 4e icsi gaan want willen de wens voor een brusje nog niet helemaal laten varen. Wil het gevoel hebben alles uit de kast getrokken te hebben.... Daarom nu alle opties/mogelijkheden aan het uitzoeken waardoor we mogelijk eens een beter embryo hebben/of meerdere embryo's en eens een keer een cryo. Vandaar dus een aantal vragen over TESE: 1) Bij welke FSH waarde werd/wordt er juist wel/geen TESE gedaan? 2) Werd/wordt dat alleen gedaan als er in het ejaculaat helemaal geen zaadcellen worden gevonden of ook bij (zeer) weinig zaadcellen? 3) Als er TESE is gedaan bij weinig zaadcellen, werden er dan bij de TESE meer levende zaadcellen gevonden dan in het ejaculaat? 4) Wat was de kwaliteit van de zaadcellen v/d TESE? Is/kan die stukken beter zijn dan in het ejaculaat? 5) Schijnt dat zaad gewonnen uit TESE DNA technisch vaak minder beschadigd is en er betere zaadcellen zouden kunnen zijn daardoor? Wie ervaring/weet daar iets meer over? Alle info is welkom , bedankt alvast!!
1) FSH waarde verschilt per ziekenhuis. Heb zelfs FSH van 50+ gezien en toch een TESE. Dit kan je dus aan het zh navragen waar je de TESE wilt laten doen. 2) TESE kan idd gedaan worden bij weinig of hele slechte zaadcellen. Kom je meteen op vraag 4 en 5 uit, want soms zijn de zaadjes verworven via TESE beter dan de zaadjes uit een ejaculaat. Vraag 3 weet ik geen antwoord op, want ik ken niemand die TESE heeft gedaan bij zaad in het ejaculaat.
Ha majo, Wij kwamen in aanmerking voor een acute tese in nijmegen. Ik kreeg de punctie en op dat moment werd er gekeken of er voldoende, kwalitatief goeie zaadcellen gevonden werden, zo niet dan zou manlief alsnog onder het mes gaan...was uiteindelijk alle 3 de pogingen niet nodig! Suc6!!!
Dreamer, thanx voor je antwoorden! Jullie hebben ook al heel wat achter de rug voor een brusje zie ik . En dan eerst nog zo hoopvol en dan uiteindelijk toch misgegaan . Sterkte meid! Amy, fijn dat het uiteindelijk zonder de TESE toch nog gelukt is bij jullie . Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
hier TESE ervaring (bij manlief). Ik weet alleen niet meer uit mijn hoofd wat FSH waarde was. Ik wil het nog wel voor je opzoeken, hoor, maar ik weet niet of mijn reactie een beetje laat is... Wij zitten in Nijmegen en met TESE zijn er 2 rietjes zaad gevonden. Ik geloof dat je ook PESA of MESA kan doen; vlgs mij hangt dat van de oorzaak (bijv. als er wel zaadproduktie is maar een afwijking in zaadleider, is PESA/MESA mogelijk. Als zaadproduktie zelf verstoord is, dan is TESE alleen mogelijk. Bij jullie zou ik denken aan PESA of MESA) Wij zijn nog in afwachting van de kwaliteit van het zaad; dat word pas ontdooid op punctiedag. Ze konden het in ons geval helaas niet na TESE al controleren, blijkbaar.
Hoi Nana, Bedankt voor je reactie. Is zeker niet te laat hoor....zijn hier nog niet zover....hopelijk binnenkort weer. Fijn dat er bij jullie zaad is gevonden!! Spannend dat je het op de punctiedag pas weet....kwaliteit enzo!! Wil jullie heel veel succes wensen!!
Bij ons werd in het EMC gezegd dat alleen een TESE mogelijk zou zijn (achteraf omdat de arts die operatie nog nooit had gedaan en dat wel heel graag wilde doen!), en om deze reden zijn wij overgestapt naar Gent. Bij de intake in Gent leek het de gyn daar al niet nodig om een TESE te doen, en wij hadden het volgende schema met de volgende opties: - ICSI met vers zaad - ICSI met cryo zaad uit Gent (daar opgebouwd) - ICSI met cryo zaad uit EMC (daar lagen al 12 rietjes) - ICSI met spoed TESE. Uiteindelijk is het met vers zaad goed gegaan. Dus hier ook geen ervaring met de uiteindelijke TESE. Ik hoop dat jullie volgende poging ook zonder kan!
Hoi Majo, Ik kan wel proberen antwoord te geven op je vragen. Wij hebben een Micro-tese gedaan in Mulheim (Duitsland), bij een Micro-tese heb je de meeste kans dat als er iets zit dat ze het dan ook wel vinden. Bij een "gewone" tese wordt er meer op goed gelukt ergens wat weggepakt en later gekeken, bij een micro-tese wordt er gericht gekeken waar het bewegende deel zit en halen uit de beste stukken iets weg. Vraag 1) Ik weet dat het in Mulheim volgens mij niets uitmaakt hoe hoe je FSH waarde is. Mijn vriend had een fsh waarde van 24 en de micro-tese werd gewoon gedaan. Dokter s. vertelde toen dat je niet teveel moet letten op FSH omdat ze ook mannen hebben gehad met een fsh van 50 en toch wat gevonden hebben. Vraag 2) Bij mijn vriend hebben ze 1x in het ejaculaat 2 zaadcellen gevonden, dus dat is inderdaad heel weinig en er werd meteen een tese voorgesteld? Als dat er toch meer zijn dan durf ik niet te zeggen wat ze zullen doen? Vraag 3) Bij mijn vriend hebben ze dus 1x 2 zaadcellen gevonden in het ejaculaat. Bij de tese zijn dit uiteindelijk 10 buisjes geworden die ze gevonden hebben met kwalitatief heel goed zaad. Maar of dat altijd zo geld, dat weet ik helaas niet? Vraag 4 en 5) Hoe het zaad is dat gewonne uit tese verder is heb ik eigenlijk nooit navraag naar gedaan? Zou je wellicht aan de arts moeten vragen wat hun ervaringen daarmee zijn. Hoop dat je iets hebt aan deze antwoorden. Liefs Juffie
Hoi allemaal Ik zal me eigen even voorstellen. Ik ben Mariska en wij zijn al een hele tijd bezig om kinderen te krijgen. Een tijd geleden zijn wij er ook achter gekomen dat mijn vriend geen zaadcellen heeft. Afgelopen vrijdag heeft hij micro-tese in Mulheim gehad en ze hebben helaas niks gevonden. De dokter zei dat t hoogstwaarschijnlijk zou komen door dat mijn vriend op 5 jarige leeftijd een ingedaalde bal had en naar zijn lies was geschoten. Er zijn nog stukken naar Dusseldorf en naar Hamburg gestuurd voor verdere onderzoek. Ben er zo bang voor dat ze niks meer gaan vinden en hoop dat we niet te lang hoeven te wachten op de uitslag. Ben blij dat ik mijn verhaal hier even kwijt kan. Groetjes Mariska
mariska, veel sterkte! by the way: dit topic volg ik niet actief, dus als je ergens wil blijven praten, dan kun je beter bij ''geen enkele zaadcel gevonden'' kijken!
Mariska, wat ontzettend naar zeg! Wens je ook veel sterkte en hoop dat er toch nog iets gevonden wordt.... Zoals Nana schrijft....dit is niet echt een actief topic..... ik had wat vragen over TESE en wilde eigenlijk net voor de moderators opschrijven dat hier wel een slotje op kan. Ik heb antwoorden op mijn vragen en weet inmiddels dat ze bij ons toch geen TESE gaan doen. Als je echt actief wilt meeschrijven en ook respons/ervaringen van anderen wilt, kun je idd beter in topic meeschrijven wat Nana zegt.... Nogmaals sterkte meid!!