Wettelijk minimum inkomen gezin?

Discussion in 'De lounge' started by Spikkel19, Apr 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    maar als het ww is die vullen toch alleen aan naar een 1 persoonsloon en niet naar een gezinsinkomen hiervoor moet je toch bij de bijstand zijn?

2. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,092
    7,843
    113
    Precies, WW heeft hier niets mee te maken. TS vraagt naar de hoogte van het bestaansminimum en dat is bijstandsuitkering.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja dat dacht ik ook.

Maar die vraag stond er echt! Aller laatste vraag is het met aanvragen van WW uitkering. ( heb hem toevallig onlangs aangevraagd vandaar dat het me te binnenschoot ) En ik het zo bizar vond dat het behoorlijk hoog is heb mn man er zelfs bij geroepen omdat ik zo verbaast was:D

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar als je WW ontvangt heb je toch geen recht op bijstand of ben ik nou gek?:):)

5. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    ww gaat vaak op je laatst verdiende loon.
    En TS vraagt om bestaans inkomen en geeft aan dat het UWV aanvult. en UWV is naar mijn weten persoons en niet gezins gebonden.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83

Jawel als je ww minder is als die 1200 euro netto krijg je aanvullende bijstand

7. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    Volgens mij kan je naast ww bijstand krijgen als het dus zo laag valt dat het onder het bestaans inkomen gaat. maar dan gaan ze ook alles bekijken. heb je een auto heb je spaargeld en waarom werkt je man niet.. etc etc... dan pas kijken ze of ze naast je ww je uitkering gaan aanvullen met bijstand.

daarbij komt dat TS spreekt over een aanvulling op der loon dat daar ook nog je uren bij gerekend worden. werkte je minder dan 40 uur of werk dan zal je uitkering ook lager uit vallen. het gaat dan om een uur bedrag.

8. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    Recht op Bijstand

die aanvullende bijstand krijg je ook als je met werken onder het bijstandsniveau komt te zitten.
    Ik werkte 30 uur.. en had uiteindelijk minder dan bijstand... en heb die toeslag aangevraagd.. was een paar honderd euro.

kwam er jammer genoeg pas aantal maanden later achter, en kreeg het niet met terugwerkende kracht terug.. dus dat was echt balen.

9. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
  10. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    desituatie is als volgt ik heb een wahjong uitkering mjn man heeft geen inkomen, vandaarmijn vraag, ik krijg aanvulling maar tot 1100 bruto waardoor ik 900 over hou ongeveer en daarmeered ikhet niet, en de gemeente stuurt me terug naar uwv omdatik geen recht op bijstand heb..

11. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    en je man heeft hij geen recht op bijstand?
    ik weet dat wij het ook niet hadden. maar het is een heel gezoek om de juiste wetten en regels te vinden bij t uwv.. het moet dan net uit een ander potje gehaald worden en via een andere weg aangevraagd maar meestal vertellen ze je niet hoe dat moet.

12. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    dat gaat hijmorgen uitzoekenof we het via die weg kunnen spelen,,

13. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,684
    1,445
    113
    Staan je gegevens wel goed ingevult bij het uwv? Want normaal vullen ze aan tot bijstandsniveau, dat is tenminste bij de wia wel zo, want krijg geregeld een brief of er gene wijzigingen zijn en of ikmgeen aanvulling aan moet vragen (kun je nagaan hoe hoog mijn uitkering is :D).

En anders je man bijstand aanvragen en die krijgt dan misschien wel de aanvulling

14. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,064
    1,296
    113
    Nederland
    Volgens mij moet jouw man dan een aanvullende WWB uitkering aanvragen. Deze wordt dan aangevuld tot max. 1255,86 vanaf 21 jaar en ouder.

Hoe hoog is mijn bijstandsuitkering? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

15. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Dit bovenstaande. Dit is het wettelijke bestaansminimum. Mijn advies is om contact op te nemen met de afdeling sociale zaken in de gemeente waar je woont. Zij kunnen je het beste informeren over welke financiële bijstand mogelijk is. Er zijn namelijk ook regels aan verbonden wat betreft eigen vermogen; hieronder valt spaargeld, eigen auto of koophuis tot een bepaalde waarde.

Daarnaast hebben ze misschien meer inkomensondersteunende maatregelen waar je aanspraak op kan maken. Succes!

16. cherie

cherie VIP lid

Oct 18, 2009
    5,757
    0
    36
    dat denk ik dus ook dat jij er geen recht op hebt maar hij wel.

Share This Page