vraagje zwangerschapsuitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by buikje123, May 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. buikje123

buikje123 Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    1,213
    1
    0
    Beste heer/mevrouw,

Ik heb een brief ontvangen waarin mijn zwangerschapsuitkering staat berekend. Ik werk maar 4 middagen in de week en zij zeggen dat ze het berekenen op basis van 5 dagen, dus maandag t/m vrijdag, kan dit kloppen? Want anders zou ik te weinig salaris ontvangen als ze van 4 middagen uitgaan(het dagloon is dan te weinig).

Ook zou ik graag willen weten of ze van het laatste maandsalaris uitgaan(waarin je ook de volle maand hebt gewerkt). Ik heb namelijk mijn laatste maandsalaris tijdje terug gekregen en daarna nog maar 2 weekjes gewerkt en toen voor die 2 weken nog wat salaris gekregen. Nu vroeg ik me af of dat ze ook naar het salaris van die 2 weken kijken(want dat is heel weinig) of echt naar die maand ervoor waarin ik wel voor de volle maand betaalt kreeg.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.

Bedankt alvast voor het antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Buikje123,

Je dagloon is wat je gemiddeld per werkdag hebt verdiend, en wordt 5 dagen per week uitgekeerd.

Stel dat jij € 50,- per dag verdient, dan is dat voor jouw vierdaagse werkweek € 200,- per week. Je dagloon is dan € 40,- (€ 200,- / 5 werkdagen). Omdat het dagloon 5 dagen per week wordt uitbetaald, krijg je dan 5 x € 40,- = € 200,- per week. Dat is dus evenveel als je loon.

Als uitgangspunt voor je dagloon nemen we de laatste kalendermaand voor je verlof. De twee weken die je voor je verlof nog hebt gewerkt tellen dus niet mee.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page