wettelijke hoogte van aanmaningskosten

Discussie in 'De lounge' gestart door joyce1838, 7 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ik heb inderdaad de tweede aanmaning niet expliciet genoemd. Maar dat kwam omdat die via de mail waren en ik toen over en weer contact met hun heb gehad hierover. Vervolgens kreeg ik geen respons meer terug en dacht ik dat de zaak was afgehandeld omdat ik dacht al betaald te hebben. Vervolgens ik kreeg ik een week of wat later deze herinnering via de post.

2. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Volgens Raport Voorwerk ll mag je max. €37,- aan buitengerechterlijke incassokosten rekenen over een bedrag tot €250,-. (Dit is geen wet, maar wordt vrijwel altijd aangehouden door Rechters)

Verder is het niet eerlijk om te zeggen dat schuldeisers alleen een velletje papier en postzegel aan kosten hebben, ze moeten er vaak ook veel tijd in steken om hun administratie na te kijken, ze hebben programma's nodig voor de computers/mensen nodig bij de grote bedrijven om alle wanbetalers bij te blijven, etc.

Dat Rapport is er niet voor niks gekomen, dat is gekomen omdat incassobureau's die trouwens geen enkel recht hebben, abnormaal hoge kosten rekende. 1 juli 2012 komt hier overigens ook een wet voor.

Gr.
    Carlien

3. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

23 aug 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Ik zou gewoon zo snel mogelijk betalen voordat je nog een keer 45 eur op je bord krijgt. Betalen moet je uiteindelijk toch dus ik zou eieren voor mijn geld kiezen (al zijn dit wel errug dure eitjes ;)) Sneu geld, maar een goede leer!! ;)

4. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Niks betalen boven die €37 euro hoor.. Die incassobureau's en zelf-inners verdienen daar te veel door. Die €37,- is incl. alle kosten boven de hoofdsom.

Misschien ook interessant om te lezen, iemand had het hier erover dat er soms wel meer incassokosten worden gerekend (door bedrijven als Intrum Justitia, Inkasso-Unie en Vesting Finance). Dat hoeft ook niet!!!! Richtlijn voor incassobureaus: Wat mag wel, wat mag niet? - Het laatste nieuws voor de consument leest u op OverGeld.nl van De Telegraaf [consument]

Gr.
    Carlien

5. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    maar die 42,50 zijn alleen nog maar aanmaningskosten, daar zitten helemaal geen incassokosten bij.
    Het orginele bedrag was eerst 18 euro en nu moet ik ineens 60,50. Wanneer ik dit niet voor 15 mei betaal dan wordt er een incassobureau ingeschakeld

6. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Bestelsysteem: Bestelschoolfoto.nl
    << De algemene voorwaarden

Je hoort het bedrag binnen 14 dagen te betalen, dat is eigenlijk het enigste nuttige wat in de algemene voorwaarden staat.

Het maakt niet uit wie er int, een incassobureau of de ondernemer zelf. (Zoals ik net al zei een incassobureau heeft net zo goed geen rechten.) Dan nog blijft het bedrag €37 (en daar gaat nog wettelijke rente van 4% per jaar overheen, maar goed..) Geen wet, maar wat rechters meestal aanhouden.

Je kunt nog een mail sturen dat je door privéomstandigheden(of weet ik het) de rekening over het hoofd hebt gezien, dat je hun dankt voor hun geduld, maar dat je €20,-(?) redelijk vindt voor de incassokosten. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Hoe ze het ook noemen, administratiekosten, herinneringskosten, aanmaningskosten, etc. Het blijft €37,- max. boven op de hoofdsom (van in dit geval €18,-). Het is hoog, maar daar is niet veel aan te veranderen, behalve je er door heen bluffen.. Maar wel zorgen dat het geld (max. €55,-!) voor de 15e op zijn rekening staat..

Gr.
    Carlien

Deel Deze Pagina