Even van me afschrijven! Niet lang meer en dan mogen we hopelijk onze mini in goede gezondheid verwelkomen. Maar ik zie best wel op tegen de komst van het kraambezoek en dat komt mede door hoe VL erin staat. Voor mn gevoel heeft hij zoiets van "wat maakt het uit als we vier groepjes per dag op bezoek krijgen?" Als ik vervolgens aangeef dat ik dat behooooooorlijk veel zou vinden dan zegt hij "maar dan komt er toch ook gewoon maar bezoek als jij en de baby slapen" terwijl ik dan weer denk, maar het kraambezoek komt toch voor ons en voor de baby!? ( of zie ik dat verkeerd en is het heel gebruikelijk dat er ook bezoek komt als de baby slaapt ?) Amyway! Volgens mij denkt hij er wat te luchtig over en komt hij er nog wel achter. Daarnaast zal ik ook echt wel op mn strepen staan als het echt te druk wordt. Gelukkig regel ik verder wanneer de geboortekaartjes hier aankomen , kan ik nog wat tijd rekken! Ben benieuwd of dit verhaal herkenbaar is voor sommigen en ben ook benieuwd of jullie mannen zijn bijgedraaid toen de baby er eenmaal was!?
Hey Stresskip, Wel, jouw laatste zin vond ik heel toepasselijk. Want hoe erg ik me zat op te winden die laatste weken over eventueel bezoek, wanneer familie laten weten dat de bevalling begonnen was (ik had echt discussie met mijn vriend omdat ik niet wou dat zijn ouders of die van mij zaten te wachten in het ziekenhuis terwijl ik aan het bevallen was, de stress alleen al....) eenmaal dat het zover was kon het me echt niets schelen. In tegendeel, ik vond het leuk dat toen ik op de kamer was mijn moeder en zijn ouders daar waren (hij had ze stiekem dus toch gebeld de stiekemerd) en dat er bezoek kwam die eerste dagen en weken. Eerlijk? Na al mijn geklaag? Ik vond het HEERLIJK. Heb mijn excuses aangeboden aan mijn vriend, het gestoken op de hormonsters en genoten van die eerste weken (en wil nu niet de mama nadoen die zegt dat alles rozegeur en maneschijn is want dat is het niet, het is zwaar). Maar al bij al is het echt niet nodig je daar zorgen over te maken hoor. Je hebt kraamhulp de eerste week, je man kan koffie maken en jij lekker kroelen op de bank met het kleintje terwijl je bezoek je complimentjes geeft over wat een leuk kereltje je wel niet hebt.
Ik heb weken vooraf al tegen iedereen gezegd dat ik nog niet wist wanneer ik aan bezoek toe zou zijn... Scheelde ook dat ik in een rolstoel zat door de BI, en hormonaal gezien maar weinig mensen tegelijk om me heen kon verdragen Na de bevalling hebben veel mensen dus ook heel netjes gevraagd of het uit kwam, en we hebben echt de volle 6 weken kraamtijd de tijd genomen om iedereen te zien. Manlief had hier vooraf ook het gevoel dat het allemaal wel kon, maar toen N eenmaal geboren was, en ML een bevalling van dichtbij had meegemaakt, gevolgd door een paar gebroken nachten... Toen was ie heel blij dat er max. 2 groepjes (van max 4 personen) per dag kwamen! De avond hebben we de eerste 2 weken voor onszelf gehouden. Dus overdag visite als de kraam er was, en de week erna ook alleen overdag. Baby slaapt waarschijnlijk heel veel de eerste week, dus daar kun je niet altijd rekening mee houden. Maar ik zou in ieder geval tussen 13:00 en 15:00 uur geen visite plannen zodat jij en je man (ook al gelooft ie t nu nog niet) lekker even kunnen rusten! Als blijkt dat je je erg fit voelt, kun je altijd nog extra mensen laten komen toch!?
Het kan juist ook fijn zijn om veel visite in de eerste week te hebben, want dan is de kraamzorg er... die kan mensen wegsturen en regelt de koffie en beschuitjes.... Hoef jij lekker niks te doen. Als de kraamverzorgster weg is, dát lijkt me pas een zware tijd om alle visite te ontvangen eigenlijk
wij zijn na de kraamweek begonnen met visites van familie en vrienden. (behalve ouders broers zussen natuurlijk al eerder) en dat is ons heel goed bevallen. Rustig bijkomen van de bevalling want het doet nogal wat met je.. vermoeidheid, genieten van je kindje en je kindje leren kennen rustig aan. Zonder gelijk allemaal goedbedoelde adviezen om je oren te krijgen. Lekker met je gezinnetje wennen. We hebben 3 mnd gedaan over kraamvisite (maar oké we hadden ook veeeeel bezoek hoor) maar ik vond het ideaal. Meestal 11 uur s ochtends een bakkie. of 16 uur of 20 uur. Mooiste tijd vond ik 20.00 uur en de ochtend. S middags tukken en rustig aandoen. Heerlijk om er niet opgedofd bij te hoeven zitten en op ons gemakje kunnen wandelen. Zo zou ik het bij een 2e weer doen!
Heeft je partner in de gaten dat hij misschien dan alles moet regelen? Deur open, visite binnen laten,verzorgen,voor jou zorgen... ik had bijv een hoge bloeddruk en moest dus ook mn gemak houden...dus niet de visite verzorgen.
hier heb ik 1x visitie gehad tijdens mijn rusttijd. de beste vrienden van mijn man en die konden niet op een andere tijd maar wilden heel graag komen. Ze kwamen om12 uur. ik heb ze begroet kopje thee meegedronken en ben toen boven gaan slapen. de baby bleef beneden bij papa en de kraamhulp zodat hij mij ook niet zou storen. ik vond het dus niet zo erg tijdens mijn slaaptijd. maar 4 groepjes per dag ik wel veel hoor. zou max 2 doen. 1 ochtend en 1 middag of avond. en bezoek in de eerste week is juist fijn want dan kan de hulp ze bedienen en kun jij blijven zitten/hangen/liggen
Mijn vriend denkt er gelukkig niet zo over, mijn schoonmoeder wel. Die kwam verschillende keren aanzetten met mensen die we of nog nooit gezien hadden of bijna nooit en dat toen we net thuis waren of zelfs nog in het ziekenhuis zaten. Ik trok dat echt niet en na een paar keer hebben we dan ook de voordeur niet meer open gedaan. Lomp misschien, maar de boodschap was wel direct duidelijk. En even voor de goede orde, ik vind het heel belangrijk dat mijn schoonmoeder een goede band heeft met mijn kinderen, maar daar hoort voor mij niet bij dat ze onaangekondigd op de meest idiote tijdstippen met vreemden op de stoep staat terwijl ik en mijn pasgeborene aan het herstellen zijn van een zware bevalling.
Berte, lekker zo'n schoonmoeder!!! Mocht er hier ooit een 2e komen, wil ik de 1e week geen visite. ( afgezien van naaste familie en beste vrienden) Ik vind het erg zwaar, was kapot en heb echt tijd nodig gehad om aan de nieuwe situatie te wennen. Ik vond die visite echt veel te vermoeiend.
Ik zie mijn schoonmoeder dat ook wel doen eerlijk gezegd Als dat zo is zullen we die ook heel snel heel duidelijk maken dat dat niet helemaal onze bedoeling is! Ik heb overigens echt totaal nog niet nagedacht over kraamvisite..... Ouders, broers en zussen komen natuurlijk gewoon meteen, maar de rest..? Geen idee. Zie ik tegen die tijd wel. Is toch afwachten hoe het met mij en beebje gaat na de bevalling.
En verkijk je vooral niet op de 'natuurlijk komen die en die meteen'. Iemand in mijn omgeving is zondag bevallen en dat is echt een type 'hoe meer zielen hoe meer vreugd'. Maar er vielen wat dingen medisch tegen en er is vervolgens nog niemand langs geweest (op haar verzoek) behalve haar moeder. Zelfs haar vader dus niet. En veel vrienden hebben ze nog niet eens verteld dat ze al bevallen is. Bottomline is dat je denk ik beter kunt afspreken dat er eerst maar weinig komen en ze als je je goed voelt dan alsnog uitnodigen, dan ze moeten wegsturen.
Anders een kraamfeest? Ik had er ook echt geen zin in... Wel de leuke/naaste mensen, maar niet alle suffe ooms en tantes.. Wij hebben twee weken geleden voor deze mensen een kraamfeest gegeven; ideaal! Even 3 uurtjes bikkelen, maar dan heb je ze wel gehad... En heb je daarvoor de tijd en energie voor de anderen. Zou het zeker wel verspreiden, visite kost je de eerste dagen echt energie hoor!
Ik/ wij hadden van te voren bedacht dat we de eerste twee weken geen kraamvisite wilde. Behalve directe familie en zeer goede vrienden. Maar ik voelde me na de bevalling al weer snel heel goed en we waren (zijn) zo trots op onze meid dat we de eerste drie weken bijna iedereen op visite hebben gehad. Wel max. groepjes per dan. Toen de kraam er was ging ik wel braaf even slapen s'middags. Ik zou dus adviseren om je er nu niet te druk om te maken. En tegen die tijd gewoon te kijken hoe jij en de kleine zich voelen. Hier had mijn man er niet heel veel over te zeggen: ik ben de degene die het zware werk moest doen. (de bevalling en de borstvoeding)
Pfff.. Ja, ik kan me daar ook druk om maken. Vandaar dat ik ergens een topic opende met de vraag "hoe zet je netjes en toch duidelijk op het geboortekaartje dat mensen eerst een afspraak moeten maken" Een tante zei laatst al: "Sorry hoor, maar ik sta al heel snel op de stoep." Ik was te perplex om scherp te reageren. Ze staat anders namelijk nooit op de stoep. Ze is ook nog nooit zomaar op de koffie geweest of zo. Enthousiasme is leuk, maar als mensen uit oog verliezen wat een ander misschien prettig zou vinden word ik giftig. Ik adem in en adem uit en ga er maar vanuit dat de (meeste) mensen weten hoe wij in elkaar zitten.
Hier zijn in de 1e week alleen onze ouders, een goede vriendin, een goede vriend van mijn man met zijn partner en baby's, schoonzus/zwager met hun kinderen geweest. Elke dag 1 groepje of maximaal 2. Fijn dat ze kwamen, maar ik vond het meer dan zat. De rest van kraambezoek is uitgesmeerd over de weken erna. Tot zelfs 3 maanden erna. Dat de baby slaapt, is niet te voorkomen (vooral niet wakker maken), maar kraambezoek ontvangen als JIJ slaapt, is raar. En je ligt toch niet lekker te rusten als je weet dat er beneden bezoek is? Jij hebt een topprestatie geleverd en moet wennen aan het kindje (in borstvoeding gaat heel veel tijd zitten, ik was voor mijn gevoel de hele dag met de baby bezig) dus ik zou van tevoren duidelijk met je vriend afspreken, dat jij hier grenzen aan stelt.