Wga en zwanger..help!!!

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Ouassima22, Aug 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ouassima22

Apr 23, 2008
    36
    0
    0
    Ambtenaar
    Amsterdam
    Beste UWV webcare,

Ik ben op dit moment 21 weken zwanger en ontvang een wga uitkering. In april 2012 heb ik mij ziek gemeld. Ik heb last van extreme misselijkheid, bekkenpijn en last van mijn rug. En daarbij heb ik vaak last van migraine aanvallen waarvan ik de medicatie niet tijdens mijn zwangerschap mag drinken. Nu is het zo dat ik een sollicitatieplicht heb. Sinds april ben ik niet opgeroepen en ben ik nooit gebeld. Ik heb een aantal keer gebeld en ben 1 keer terug gebeld met de mededeling dat het UWV het druk heeft om mij op te roepen. Onder tussen moet ik wel solliciteren. Dit lukt mij totaal niet. Een vriendin van mij heeft bij het UWV gewerkt en van zij vertelde me dat ik nu ik zwanger ben 100 % moet zijn afgekeurd sinds mijn ziekmelding in april. Ik ben nu namelijk 39 % afgekeurd. Mijn vraag is klopt dit en wordt mijn uitkering met terug werkende kracht met 100 % verhoogd en heb ik recht op een wazo uitkering?

Groetjes Ouassima

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ouassima22,

Als je een WGA-uitkering hebt, heb je geen recht op een ziektewet-uitkering van 100%. Dat heb je alleen vanuit een dienstverband of vanuit een WW- of Ziektewet-uitkering van UWV. Hiervoor kom je dus niet in aanmerking.

Mogelijk heb je straks wel recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Dit hangt er echter vanaf welke WGA-uitkering je hebt, dat kan ik uit je bericht niet opmaken.

Heb je een WGA-loongerelateerde uitkering? Dan heb je inderdaad recht op WAZO. Deze vraag je zelf 8 weken voor je uitgerekende datum aan. De WGA-loongerelateerde uitkering stopt dan 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum. Na afloop van de 16 weken WAZO gaat deze uitkering automatisch weer in.

Heb je echter een WGA-loonaanvullingsuitkering of een WGA-vervolguitkering? Dan heb je geen recht op WAZO. Deze WGA-uitkering loopt gewoon door tijdens je zwangerschap, of tot de oorspronkelijke einddatum.

Welke WGA-uitkering je hebt, kun je vinden in de toekenningsbrief. Kom je er niet uit? Dan kun je een privébericht met je telefoonnummer sturen. Ik neem dan contact met je op om het voor je uit te zoeken.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ouassima22

Apr 23, 2008
    36
    0
    0
    Ambtenaar
    Amsterdam
    Hey Robert, ik heb inderdaad een vervolg uitkering dus helaas geen recht op een wazo.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Ouassima22,

Bedankt voor je aanvulling.

Ik wil je graag nog het volgende meegeven.

Omdat je nu (langdurig) ziek bent en daarom moeilijk kunt solliciteren kun je het beste contact op te nemen met je arbeidsdeskundige van UWV Werkbedrijf.
    Samen kun je dan afspraken maken over de mogelijkheid om tijdelijk vrijstelling van sollicitatieplicht te krijgen.

Word je alsnog opgeroepen voor een herbeoordeling van je WIA-uitkering ?

UWV beoordeelt dan of je WIA-uitkering en je arbeidsongeschiktheidspercentage (met terugwerkende kracht) aangepast moet worden.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Ouassima22

Apr 23, 2008
    36
    0
    0
    Ambtenaar
    Amsterdam
    Beste René, ik heb gisteren weer telefonische contact gehad en nog steeds is het te druk om mij op te roepen. Ik heb mijn werk coach gevraagd betreft de vrijstelling van de sollicitatieplicht. Dus daar hoor ik nog over. In ieder geval bedankt voor jullie snelle reactie

Share This Page