hallo webcareteam, ik hoop dat ik antwoord op mijn vraag kan vinden, ik ben tijdens mijn zwangerschap ziek geweest i.v.m stress tijdens zwangerschap dat na 20 weken echo was ontstaan omdat er vermoeden was op een afwijkend baby, hierdoor heb ik me ziek gemeld en is mijn ww uitkering vanaf 29 weken omgezet naar ziektewet uitkering, maar nu ben ik bevallen van een gezonde baby en loopt mijn verlof af op 7 oktober 2011, ik ben nog steeds niet in staat om te werken of werk te zoeken omdat ik veel lichamelijke en geestelijke klachten heb overgehouden van al dat stress periode, mijn vraag is wanneer kan ik mij ziek melden bij de ziektewet en heb ik daar recht op, moet ik wachten tot de laatste dag van mijn verlof of kan ik beter nu al aangeven dat ik tegenop kijk en dat ik wat tijd nodig heb. Ik ben ook ziek in de ziektewet gegaan voordat mijn zwangerschapsverlof was ingegaan moet ik dan toch doorgeven dat ik nog steeds niet hersteld ben, ik hoop dat mijn vraag beetje duidelijk is, alvast bedankt, groeten seray
Beste Seray, Als je op de einddatum van je verlof ziek bent geef je dit door via UWV-telefoon (0900-9294). Je kunt dit pas doen op de laatste dag van je verlof of de eerste dag erna. In jouw situatie betekent dit dat je op 6 of 7 oktober contact opneemt met UWV. UWV neemt je aanvraag voor een Ziektewet-uitkering dan in behandeling. Ik kan niet voor je beoordelen of je de uitkering toegewezen krijgt. De arts van UWV beoordeeld of je arbeidsongeschikt bent en of dit het gevolg is van je zwangerschap of bevalling. Als de arts oordeelt dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap heb je recht op een betaling van 100% van het voor jou vastgestelde dagloon. Oordeelt de arts dat je wel ziek bent maar dat dit niet het gevolg is van je zwangerschap of bevalling dan ontvang je 70% van het dagloon. Ben je op 7 oktober wel hersteld, dan kun je via www.werk.nl een herleving van je WW-uitkering aanvragen. Actuele informatie over de hoogte van een Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare