hoogte loon + ort

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by lentebloem, Sep 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lentebloem

lentebloem Actief lid

Mar 9, 2011
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,
    ik ben 4 weken ziek door zwangerschapsklachten voor mijn verlof ingaat. en ontvang net een brief met mijn dagloon erin.

ik lees hier dat je je dagloon x 261 moet doen en dan gedeeld door 12 maanden. dat zou je bruto maand loon moeten zijn.

krijg ik dan naast dit bruto loon ook nog ort van mijn werkgever over de maand voordat ik ziek werd, in dit geval augustus? deze zijn namelijk nog niet betaald met mijn salaris augustus normaal zouden ze bij salaris september moeten zitten, maar in dit geval nu ik eerder thuis ben komen te zitten krijg ik loon via uwv (wel betaald door mijn werkgever).
    zitten deze uren ort van augustus al inbegrepen met mijn dagloon wat ik van uwv heb ontvangen, ookal heb ik ze nog niet betaald gekregen?
    of betaald de werkgever mijn loon wat uwv heeft berekend en daarbij nog eens ort van augustus?

er staat in de brief dat mijn vakantietoeslag erbij is getrokken, gaat dit alleen over de maand dat ik ziek ben of over mijn hele zwangerschapsverlof? eindejaarsuitkering staat daar los van toch?

alvast bedankt voor uw antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Lentebloem,

De hoogte van je Ziektewet-uitkering wordt berekend over je inkomen één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag. Het gaat hierbij om de 12 of 13 laatste volledige loonperiodes. Het Sociale Verzekeringsloon dat op je loonstroken staat wordt hiervoor gebruikt. Zaken als ORT en eindejaarsuitkering worden hierbij mee beoordeeld. Het dus om de bedragen die daadwerkelijk aan je zijn uitbetaald in deze periode.

Voor jou betekent dit dat als de ORT van augustus pas na je eerste ziektedag wordt betaald, dit niet meegenomen wordt in de berekening van je dagloon.

Je werkgever kan je verder informeren over de betaling van je ORT van augustus.

Actuele informatie over ziek rond zwangerschap of bevalling vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap en alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page