Volgende week moet ik op gesprek komen op het werk ivm de ORT die ik krijg. Sinds een aantal maanden gaat dit automatisch en krijg ik het maandelijks bij mijn salaris. Hier heb ik voor gebeld en ze kunnen de ORT niet stop zetten omdat ik er recht op heb, dit weet ik maar het UWV denkt hier denk ik anders over. Nu zegt mijn manager dat ik de optie heb om minder uren te gaan werken zodat het salaris gelijk getrokken word met het salaris wat ik normaal verdien inclusief de ORT. Dit betekent wel dat ik minder salaris ga krijgen en dus ook minder vakantiegeld. Ik zie dit niet zo zitten en ik weet op dit moment ook even niet wat ik moet doen. Ziet het UWV dit echt als extra inkomen? Wat kan ik nu het beste doen wat betreft het UWV? Ik ben niet meer gaan werken en de ORT gaat volledig buiten mij om. Ik heb het zelf nooit gedeclareerd. Alvast bedankt.
Beste Wennekej, Ik kan je niet adviseren over de onregelmatigheidstoeslag van je werkgever. Je zult hier samen met je werkgever uit moeten komen. Vragen over contracten en arbeidsovereenkomsten kunnen wij niet beantwoorden. Zie ook ons openingstopic. Hou er wel rekening mee dat de onregelmatigheidstoeslag door UWV voor je Wajong-uitkering wel als inkomen wordt gezien. Zie ook onze eerdere reactie. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik weet dat dit als extra inkomen word gezien door mijn eerdere vraag. Ik wil alleen niet in de problemen komen met het Uwv. Is het mogelijk om mijn wajong aan te passen? Dus wajong min de ort? De pest is dat mijn ort elke maand verschillend is. Ik zit echt in een lastige situatie dankzij mijn werk.
Beste Wennekej, Zoals René al aangaf in bovenstaande reactie, is ORT van invloed op je uitkering, omdat het onder het loon valt. Aangezien je ORT per maand verschillend is, is de hoogte van je Wajonguitkeirng ook per maand verschillend. UWV betaalt je uitkering op basis van de loongegevens die al bij ons bekent zijn. Over periodes van drie of zes maanden wordt de uitkering definitief vastgesteld. Als je in die periode meer of minder loon hebt gehad, krijg je dan een lagere of hogere uitkering. Wat je zou kunnen doen, is een deel van je loon reserveren. Als je in een bepaalde maand meer verdient, of meer ORT krijgt, kun je daarvan een deel bewaren, omdat je hiervan waarschijnlijk een deel moet terugbetalen aan UWV. Met de rekenhulp op onze website kun je de invloed van je hogere of lagere loon op de Wajong berekenen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Mijn werk werkt tot nu toe niet echt mee. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik krijg meer salaris en ik wil het helemaal niet ! Kan ik met het UWV nog iets regelen middels Wajong min ORT?
Beste Wennekej, Nee, je kunt hierin niet iets regelen met UWV. Je bent verplicht je loongegevens door te geven aan UWV. UWV is verplicht je loon te verrekenen met je uitkering. ORT is een loonelement, en daarom ook van invloed op je Wajong-uitkering. Overigens wordt je totale inkomen meestal hoger als je loon hoger wordt. Je kunt dit zelf berekenen met de Wajong-rekenhulp op onze website. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare