Onlangs heb ik de aanvraag voor de ZEZ uitkering ingevuld. Ik kreeg onverwacht snel een bevestiging, fijn! Maar nu ben ik bang dat ik het niet goed heb ingevuld... Situatie: 2012 voor mezelf begonnen, winst uit overige werkzaamheden aangegeven. Geen bedrijf gestart, want ben pas zo laat in het jaar begonnen dat ik de uren-norm toch niet zou kunnen halen, op advies van KVK was dat. 2013 toch eigen bedrijf gestart, haal dit jaar makkelijk mijn 1225 uur, maar helaas blijven de inkomsten wat achter bij 2012... In de ontvangen brief staat dat mijn uitkering gebaseerd is op de verdiensten van 2012, en dat er een dagloon berekend is op basis van het aantal werkbare dagen in 2012, aangezien ik in 2012 pas gestart ben voor mezelf. Maar nu heb ik uit gewoonte op het formulier ingevuld dat ik per 1-1-2012 gestart ben met de werkzaamheden, dacht dat het exacte tijdstip niet uitmaakte. In werkelijkheid ben ik veel later pas begonnen, nl. in april. Mijn eerste factuur heb ik in mei verstuurd. Is dit iets wat ik moet/ kan rechtzetten? En wat zouden daarvan de gevolgen zijn?
Beste Trieneke, Je ZEZ-uitkering wordt gebaseerd op het inkomen van 2012 als je in 2013 met verlof gaat. Voldoe je in dat jaar niet aan de urennorm dan gaan we uit van de belastbare winst. Dit delen we inderdaad door het aantal werkbare dagen per jaar (261). Heb je korter gewerkt omdat je pas later in het jaar bent gestart met je onderneming? Dan nemen we het aantal werkbare dagen vanaf het moment dat je gestart bent met de zelfstandige activiteiten. Ik adviseer je UWV schriftelijk te vragen om herziening van de beslissing op je uitkeringsaanvraag. Geef duidelijk aan wat de reden is van je vraag en stuur indien mogelijk bewijs mee. Besluit UWV de beslissing te herzien? Uitgaande van het feit dat je winst over 2012 wel juist is opgegeven zou het dan door minder dagen gedeeld worden. Je dagloon zou hierdoor hoger worden en dus je uitkering ook. Actuele informatie over de berekening van de ZEZ-uitkering vind je hier. Ik wens je voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je reactie Ella. De brief die ik zou moeten schrijven, is dat het bezwaarschrift waarover gesproken wordt in de brief waarin UWV de beslissing mededeelt? Zodat ik hem kan sturen aan uwv.nl/bezwaarmaken ? Of moet ik die brief naar een ander adres zenden?
Beste Trineke, In de brief doe je een verzoek om herziening van je uitkering. Dit is iets anders dan bezwaar maken tegen de beslissing. Je kunt de brief sturen naar het adres dat boven aan de brief staat vermeld. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare