Goedemiddag, Mijn werkgever en ik zaten in een procedure voor mijn ontslag door middel van een vaststellingsovereenkomst 2 weken na mijn ontslag kwam ik er achter dat ik zwanger was en deze procedure is toen on hold gezet tot na mijn verlof en de wetterlijke 6 weken. Nu heb ik toch op nieuw een vaststellingsovereenkomst ontvangen van mijn werkgever, waar de ontslagdatum staat op 1 maart 2015. Maar na mijn verlof (loopt af 30 december) hoef ik van mijn werkgever niet meer terug te keren en zal wel gewoon mijn salaris ontvangen. Nu gaf mijn juriste aan dat ik dit ook niet moet ondertekennen omdat ik complicaties kan krijgen verder in mijn zwangerschap of tijdens de bevaling en ik dan dus geen uitkering kan aanvragen omdat ik dan schuldig ben aan mijn eigen ontslag. Klopt dit of is het als de ontslag datum op 1 maart 2015 staat geen probleem, hoor het graag.
Beste Joyce2013, Wat vervelend dat je je baan dreigt kwijt te raken. Met betrekking tot de ontslagaanvraag kan ik je verder niet adviseren. Ik raad je aan daarover met een jurist contact op te nemen (bijvoorbeeld via de Arbeidsjuridische dienst van UWV). Soms krijg je geen uitkering als je zelf ontslag neemt, of als je instemt met ontslag. De reden daarvoor is, dat je geen uitkering zou hoeven aanvragen als je geen ontslag had genomen. Je doet dan een onnodig beroep op de sociale verzekeringen. Maar dat geldt niet voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO wordt sowieso door UWV betaald, ook als je in dienst bent bij een werkgever. Dat je ontslag neemt of krijgt tijdens het verlof, heeft daarom geen invloed op het recht op WAZO. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare