Goedemiddag, Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe baan. Eind januari voor het eerst uitbetaald gekregen en een loonspecificatie ontvangen. Nu zag ik daar op staan dat ik premie betaal voor de wga-flex en wga-vast. Verder staat er geen regel in met de (zo even uit mijn hoofd) wia-zw-ww? Dit stond wel altijd vermeld op de specificaties die ik van mijn vorige werkgever ontving. Ik vroeg me dus af waar ik nu precies voor verzekerd ben? Stel, ik word zwanger of verlies mijn baan, heb ik recht op een wazo- of ww-uitkering door mijn bijdrage aan die wga? Groet
Beste Josie, Je wilt weten of je wel verzekerd bent voor de verschillende uitkeringen van UWV. Dit omdat er op je loonstrook alleen wga-flex en wga-vast premies staan. Over de premies die op je loonstrook vermeld staan, kan ik je niks zeggen, sorry. Dit zou je bij je werkgever kunnen navragen. Wel kan ik je vertellen hoe het zit met verzekerd zijn voor de verschillende uitkeringen van UWV. In principe is iedereen die in loondienst is bij een Nederlandse werkgever, verzekerd voor de verschillende uitkeringen die UWV verstrekt. Het gaat hier om de WW, Ziektewet, zwangerschapsverlof en de WIA. Dit zal zeer waarschijnlijk ook voor jou gelden. Sommige werkgevers zijn eigenrisicodrager. Dit kan voor de Ziektewet en/of WIA zijn. Als de werkgever er voor kiest eigenrisicodrager te zijn, draagt hij voor die uitkering(en) geen premies voor je af aan UWV. In het geval dat je ziek wordt, moet de werkgever zelf betalen voor jouw Ziektewet en/of WIA uitkering. Óók wanneer je tijdens je ziekte uit dienst zou gaan. Of je werkgever eigenrisicodrager is, zou je aan je werkgever kunnen vragen. Normaal gesproken vind je dit ook terug in je arbeidsovereenkomst. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare