Wie heeft kind op de vrije school en waarom?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lilly, 22 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Wij overwegen onze zoon in te schrijven op een vrije school.

Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hun kinderen op de vrije school hebben. En zo ja, waarom heb je voor deze school gekozen?
    Is het wat je ervan verwachtte of juist niet?

Ben benieuwd naar de antwoorden!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zou graag willen straks maar we hebben er niet 1 in de buurt.

De filosofie spreekt mij zeer aan en het kleinschalige. Ook wat je er extra leert spreekt mij aan.

Ik ga het oplossen door zelf iets soortgelijks te gaan doen na schooltijd.

Overweeg je het zelf?

3. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    @bosi, ja. Ik heb zelf op de vrije school gezeten en heb dus de ervaring. Ik weet hoe leuk het kan zijn om als kind naar deze school te gaan. Maar ik wilde graag de ervaringen van ouders horen.

En dan ook van ouders die niet in alles de antroposofie volgen, zoals ik.

Na slechte ervaringen met een reguliere psz gaat onze zoon na de zomervakantie al wel naar de antroposofische psz:) Deze is verbonden aan de school, dus ook op die manier zullen we hopelijk een beetje een idee krijgen van hoe het er op de school aan toe gaat.

Wat jammer dat er bij jullie in de buurt geen een zit. Is het Jenaplan niet iets voor je misschien?

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Hoi!

Wij hebben het overwogen maar uiteindelijk besloten het niet doen.
    Ik woon in Zutphen en er zijn 3 verschillende vrije scholen waar je uit kan kiezen.
    Ik heb zelf alleen de bovenbouw gedaan en dat vond ik fantastisch!
    Echt heel goed, maar ik weet ook dat het niet voor iedereen geschikt onderwijs is.
    Wat mij betreft is het gewoon te sofisch. Daarom hebben we gekozen voor een jenaplan school.

5. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Wat houd een vrije school eigenlijk in?

6. Martine CJ

Martine CJ Nieuw lid

2 jul 2009
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen zitten op de vrijeschool, ik heb er zelf helaas niet opgezeten. Ze zitten nu in de 4e en 1e klas en ik ben heel erg blij met hun school, de manier waarop de school met de kinderen omgaat en wat ze allemaal aan extra bagage meekrijgen! :)

Over de vrijescholen:

Vrijeschool
    We streven in de opvoeding naar een zo breed mogelijke ontwikkeling van menselijke vermogens. Dan gaat het zeker niet alleen om het verwerven van kennis, maar vooral ook om ontwikkeling van gevoel voor het sociale en het kunstzinnige en om het verkrijgen van ambachtelijke en technische vaardigheden. Hiermee wordt een stevige basis gelegd voor het latere leven en voor het functioneren in de maatschappij. We gaan ervan uit dat ieder met het leven een eigen bedoeling heeft en er innerlijk vrij naar wil streven om die waar te maken. Opvoeding moet daarbij ondersteunen. Dat vereist vakkennis natuurlijk, maar vooral ook inzicht in de verschillende levensfasen van de jonge mens en het vermogen om waar te nemen wat elk kind aan mogelijkheden in zich draagt. Vrijeschoolouders hoor je dan ook vaak zeggen: "Mijn kind wordt gezien".
    Natuurlijk moeten kinderen leren rekenen en schrijven, omgaan met de computer, les krijgen in vreemde talen, in aardrijkskunde en geschiedenis, en kennis maken met vakken als wiskunde, scheikunde en biologie. Hiermee leggen ze een basis voor hun toegang tot hoger onderwijs en beroepsvoorbereiding. Daarnaast krijgen ze op de vrijescholen een omvangrijk aanbod aan kunstzinnig en ambachtelijk onderwijs. Vakken als schilderen, muziek, toneel, handenarbeid en euritmie (bewegingskunst) zijn niet alleen bedoeld om de creativiteit te stimuleren. Ze dragen ook bij aan een brede en evenwichtige persoonlijkheidsontwikkeling. Of, zoals het ook wel wordt genoemd, aan de ontwikkeling van hoofd (verstand), hart (gevoel) en handen (daad- en scheppingskracht).
    (Bron: Vereniging van vrijescholen)

Wil je meer weten over de vrijeschool of horen van ouders die hun kinderen op een vrijeschool hebben, dan kan je hier terecht:
    Antroposofie en het Kind

Vriendelijke groeten en succes met kiezen! :)
    Martine

Deel Deze Pagina