Zwanger en Fraxiparine

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Woezl, 11 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezl

Woezl Lid

3 dec 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds twee weken moet ik mijzelf iedere dag injecteren met Fraxiparine, Dit ivm de zeer verhoogde kans op trombose.

Dit moet gedurende de hele zwangerschap en 3 maand na mijn zwangerschap.

Zijn er meer meiden die dit hebben gehad? Hoe verging het jullie? Hoe gingen jullie er mee om?

Ik hoop wat reacties te lezen.

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, ik :) Tijdens mijn tweede zwangerschap moest ik op de dag dat ik positief zou testen, naar het ziekenhuis komen en heb ik leren spuiten. Heel eerlijk: ik vond het vreselijk! Ik ben bang voor naalden en het zelf spuiten was echt een ramp. Na een paar keer heeft mijn vriend het overgenomen en dat was niet zozeer beter, maar wel sneller (ik stond rustig een uur met die naald voor mijn buik, 1,2! Nee! :$). Ook vond ik de plekken die je eraan overhoudt heel naar. Van die harde, blauwe bulten. Maar goed, trombose is nog veel naarder, dus we doen het maar gewoon ;) En jij? Kun jij jezelf spuiten? Heb je al eens trombose gehad of heb je een factor oid waardoor je moet spuiten?

3. Woezl

Woezl Lid

3 dec 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Joh meid wat rot dat het bij jouw zo ging. Ik heb meteen gezegt: Ik ga het zelf doen! Er was mij niks verteld hoe ik moest prikken dus ben maar even op google wezen kijken hihi. De eerst keer prikken was ik meteen helemaal alleen in huis en ging bijna van mijn graadje, Maaar!!!! Het ging goed. Ik prik in mijn heup waardoor ik niks voel en er ook geen plekken aan over houdt zo als jij! Deed jij de vloeistof er snel of juist langzaam in?

btw thx voor je reactie

4. Vlinder84

Je moet langzaam spuiten is mij verteld, omdat de vloeistof best dik is en zich dan beter verspreid. Maar dat was het probleem niet zozeer bij mij, het is echt de naald inbrengen die ik heel eng vind :( We willen er vanaf deze maand weer voor gaan, maar ben o.a. door deze prikken best bang. Maar ja, alles voor een gezonde baby he, dus ik zet m'n tanden op elkaar. En ik kreeg gelukkig niet altijd plekken, dat was soms als er net op een verkeerde plek gespoten was ofzo.

5. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Ik moet ook fraxiparine spuiten alleen niet tijdens mijn zwangerschap, alleen 6 weken na de bevalling.
    Vraag me af waarom ik niet tijdens de zwangerschap hoeft te spuiten (niet dat ik dat graag zal willen hoor ;))? Ik heb factor lijden vijf in mijn bloed, jullie?

Het spuiten vind ik net als Vlinder echt VRESELIJK!
    Ik kan mezelf echt niet spuiten. Dus mijn vriend moet het doen.
    Toen mijn dochter geboren was, spoot de eerste dagen de vk en zo moest mijn vriend het leren. Nou, de vlag ging uit toen de 6 weken om waren!
    Ik heb het een paar keer zelf geprobeerd te spuiten, maar dat eindigde in een hoop tranen en nog steeds een volle spuit.
    En die plekken, die zijn idd naar! Ik had er ook regelmatig last van.

Vraagje, spuiten jullie door tot de luchtbel? Dat doet zo'n pijn!

De spuiten liggen hier alweer klaar, ik zie er weer erg tegenop! ;)

6. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Hier nog een spuiter :D. Ik moet vanaf 6 weken zwangerschap naar de gyn om een echo te laten maken om te kijken of zich een gezonde zwangerschap ontwikkelt en gelijk gaan spuiten tot 6 weken na de bevalling. In principe dus 40 weken lang :(. Helaas bleek tijdens mijn vorige zwangerschap dat ik een allergie heb ontwikkeld voor fraxiparine en spuit daarom Fragmin, maar ook hier heb ik een allergie voor ontwikkelt, maar daar kunnen ze dus helaas niets aan doen.

Ik vind het spuiten ook vreselijk! Ik durf het niet bij mezelf, dus mijn man zet ze elke avond braaf. Baal ook vreselijk van die grote, rode, blauwe, jeukende plekken die je er van krijgt...

Vind het ook jammer dat als je bloedverdunners gebruikt niet in aanmerking komt voor een ruggenprik als pijnbestrijding, maar goed dat moet ik maar voor lief nemen.

7. Vlinder84

Oh ja, dat was ik helemaal vergeten. Ik moest met 36 weken stoppen met spuiten! Dit omdat het teveel risico's zou geven bij de bevalling en omdat de gyn verwachtte dat ik een ruggenprik nodig zou hebben (dat klopte...) Ik vond dat toen heel raar en ook een beetje eng, maar ik hoorde van een vriendin dat zij dat ook moest dus was toen wel gerustgesteld. Overigens kun je, wanneer de bevalling zich aandient en je niet verwacht snel te bevallen, alsnog een ruggenprik krijgen na 24 uur. Of misschien wel al na 12 uur bij fragmin, weet ik niet zeker. Wel rot dat je allergisch bent, Speentje! Wat zijn daar de symptomen van?

Lisszy, ja ik spoot volgens mij tot de luchtbel, de hele buis moet erin, toch? En dat doet idd pijn! Maar volgens mij voorkomt dat die harde bulten, anders zou je die juist krijgen. Soms werkt het niet, maar vaak wel. Oh, even gegoogled, kijk hier eens: Fraxiparine subcutaan

Ik heb trouwens geen factor V Leiden of andere afwijking waardoor ik moet spuiten. Ik heb 5 jaar geleden vanuit het niets twee trombosebenen en longembolieen gehad. Omdat de oorzaak onbekend is, moet ik uit voorzorg spuiten tijdens mijn zwangerschap en kraamtijd. Echt rot :( Maar ik ben blij dat het er is, trombose ed wil ik echt niet hebben tijdens mijn zwangerschap :$

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Hier 1 e zwangerschap van 7 weken tot 6 weken na bevalkling gespoten, na conclusie geen trobofactor in mijn bloed,Bij deze zwangerschap allen gespoten na zwangerschap dus.

Als je blauwe plekken krijgt, spuit je niet goed.
    Stuk huid, met zoveel mogenlijk weefsel tussen je duim/wijsvinger oppakken, naald erin en langzaam helemaal (dus ook luchtbel) leeg spuiten, in 1 x rustig naald eruit.
    Als het pijn doet als je nog niet spuit zit je in een spier,waarschijnlijk niet genoeg huid/vetweefsel opgepakt.
    Nooit drukken, wrijven enz. op de plek waar je net gespoten heb, dat geeft concentratie van de stof en krijg je zeker een pijnlijke plek.

factor v leiden is naar mijn weten genoeg om preventief te spuiten..

9. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    @Vlinder84, fijn dat jij bij 36 weken mag stoppen met de bloedverdunners. Ik helaas niet :(. Volgens mijn gyn zitten er niet zo heel veel risico's aan tijdens de bevalling (ik denk daar iets anders over, maar ja als de gyn het zegt). Stoppen bij 36 weken is voor mij helaas ook geen optie ivm een te grote kans op trombose (factor 2). De afspraak is wel dat ik stop mijn de Fragmin als de bevalling zich aandient, maar de praktijk leert dat dat eigenlijk ondoenlijk is. Tijdens mijn vorige bevalling had ik het ook in mijn lichaam en uiteindelijk is het wel goed gekomen...
    De allergie uit zich in hele grote dikke rode plakaten die vreselijk jeuken. Bij de fraxiparine had ik dit vrijwel meteen en op de Fragmin lijk ik iets minder heftig te reageren.

@mimi83, wil dat van dat niet goed spuiten toch even nuanceren. Ik heb nu 3 zwangerschappen (waarvan 2 volledig) gespoten en heb daarvoor ook al met enige regelmatig een bepaalde periode moeten spuiten en ik weet zeker dat ik het goed doe (heb ondertussen toch wel enige ervaring ;)), maar blauwe plekken etc. zijn nooit helemaal te voorkomen ook al spuit je goed. Het is natuurlijk wel zo dat "goed" spuiten er allicht aan mee zal helpen om blauwe plekken te voorkomen/verminderen.

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Meiden, blauwe plekken krijg je door in een adertje te spuiten. En je kunt niet voorkomen in een ader te spuiten. De ene keer spuit je in een ader en de andere keer gaat het goed.

Paar tips:
    - hoe verder van je navel af spuit hoe minder pijn het doet.
    - Pak een 'vertrolletje' en 'schiet de naald als een dartpijltje' in je buik. Hoe langer je treuzelt en hoe langzamer je de naald in je buik zet, hoe meer pijn het doet.
    - eventueel, verdoof eerst het plekje op je buik waar je wilt spuiten met een ijsklontje. Dan voel je de naald minder goed naar binnen gaan.
    - Duw de spuit langzaam leeg.

Ik heb ook eens Fraxiparine moeten spuiten, veel hormonen moeten spuiten en spuit nog steeds wekelijks vitamine B12. Dus inmiddels redelijk spuit-ervaring ;)

(B12 spuit je trouwens niet in buik, maar in spier van je kont ;) auw ;))
    Probeer daar maar aan te denken als je spuit: dat het altijd nog meer pijn kan doen ;))

Succes lady's!

11. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Ik moet ook de hele zwangerschap spuiten tot 6 weken na de bevalling (anti-fosfolipidensyndroom). Vorige zwangerschap ook. Ik heb weinig vet en hoe voorzichtig ik ook spuit, niet wrijf enz. ik houd er lelijke, dikke, blauwe, harde, jeukende, warme plekken aan over.... Maar de luchtbeel niet meeinjecteren ga ik vanavond eens proberen. Wie weet! Heel soms vind ik een plekje ergens op mijn heup waar ik de naald niet eens voel als ik hem erin doe. Dan heb ik ook de meeste kans op een pijnloze plek. Maar soms wil de vloeistof er niet eens is, alsof die zichzelf terugduwt in de spuit...gek. Het is inmiddels ook echt zoeken naar plekjes die nog zacht zijn! Vervelend maar wel voor een goed doel!

12. Vlinder84

Ik vind B12 spuiten helemaal niet pijnlijker, al zijn die ook vervelend blegh. Wat veel dat jij dat elke week moet spuiten, zit je nog in de oplaadfase? Ik spuit dat nu om de twee maanden en idd in de kont. En dat vind ik toch fijner dan in mijn buik. Fraxi spuit ik ook meestal in mijn bovenbeen, aan de buitenste zijkant.

Marijn, je moet de luchtbel altijd injecteren. Die zit daar met een goede reden ;) En idd, op sommige plekken in je lijf voel je niks en op andere momenten zit je tegen het plafond aan. Raar is dat. Maar dan prik je vast net op een goede plek, hopelijk gaan we die vaak vinden :)

Maartje, van dat ijsblokje is een goeie, die ga ik eens proberen wanneer ik weer moet spuiten. Ik warm mijn B12 ampullen trouwens altijd eerst op in mijn BH :D da's minder pijnlijk.

Speentje, helaas diende mijn bevalling zich kort na het stoppen met prikken aan, dus zolang kon ik niet genieten van het prikloos leven ;) Wel van de ruggenprik, wow wat was dat een opluchting!

En wat betreft blauwe plekken krijgen door verkeerd spuiten, dat kun je idd niet voorkomen. Wij hebben het idd zo geleerd zoals jij beschrijft en toch zitten er soms blauwe, bulten tussen :(

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja ik moest ook spuiten. Ik heb ook een stollingsafwijking, ik heb binnenkort een afspraak in het UMC om een erfelijkheidsonderzoek te doen.

14. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    @Vlinder84, Jammer dat je maar even van je "prikloze" leven hebt kunnen genieten, aan de andere kant had je toen natuurlijk al wel je kindje in je armen :D

Net wat je zegt, de ene keer doet het totaal geen pijn en de andere keer zit je zo ongeveer tegen het plafond aan. Heel herkenbaar! Ik prik trouwens ook altijd in mijn bovenbeen aan de binnenzijde. Op die plek krijg ik ook de minste allergische reactie. In mijn buik prikken is echt een ramp.

En idd blauwe plekken zijn gewoon niet te voorkomen. De ene keer heb ik ze wel na het spuiten en de andere keer niet... Hoort er gewoon een beetje bij, denk ik.

15. Vlinder84

Ja, dat is zeker waar! Hij was iets te vroeg dus moest even de couveuse in (o.a. vanwege een te hoog bilirubine gehalte) maar het was zo heerlijk om hem eindelijk in mijn armen te hebben! Wat ik me af vroeg, waarom moet jij (en anderen) pas vanaf 6 weken spuiten? Ik moet met 4 weken (vanaf posi test) gaan spuiten. En ik had juist begrepen dat fraxiparine miskramen kan voorkomen, omdat het daar soms mis gaat bij mensen met een stollingsprobleem. Maar ook met 6 weken heb je geen garantie dat de zwangerschap goed verloopt, dus dat zou dan toch een raar argument zijn van de arts(en) om dan pas te gaan spuiten? Of is er een andere reden?

Hai Vlinderbloem! :D Hebben ze bij jouw niet eerder al onderzoek gedaan? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

16. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ha Vlindertje! :)

Het onderzoek waaraan ik meedeed was het priusonderzoek waarbij de stollingsafwijking ontdekt is. We gaan nu onderzoeken in hoeverre het erfelijk is en vanaf welke kant van mijn familie het dan komt. (want dan kunnen mijn nichtjes het ook hebben, en die mogen dan weer niet aan de pil, moeten spuiten bij hun zwangerschap enz.) En mijn eigen dochters natuurlijk ook.

17. Vlinder84

Waarom heb jij een priusonderzoek laten doen? Had je al eens trombose gehad? Of andere problemen? Mijn geheugen laat me heeel soms in de steek... ;) Ik heb over 2 weken een preconceptieconsult dus ga het er dan ook over hebben.

18. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik heb hellp gehad bij mijn oudste dochter en drie weken daarna een trombosebeen. Toen wilden ze gaan onderzoeken hoeveel procent kans ik had op hellp bij een eventuele volgende zwangerschap en toen kwam toevallig ook die trombofilie aan het licht. :)

19. Vlinder84

Ah ja, nu komt het weer boven. Balen hoor, het zijn toch echt enge zaken die je echt niet nog eens mee wil maken :(

20. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    tja, waarom vanaf 6 weken? Ik weet het niet eerlijk gezegd. Dat is mij ooit zo vertelt door het AMC die mijn stollingsafwijking heeft onderzocht... Ze willen eerst weten of er een levensvatbare zwangerschap aanwezig is (voorzover je dat kunt zeggen bij 6 weken ;)). Ik heb bij alle drie mijn zwangerschappen een echo met 6 weken gekregen en bij twee daarvan was er op die termijn een kloppend hartje te zien, dus gelijk aan de Fragmin. Bij deze zwangerschap was er bij 6 weken nog geen hartje te zien, maar de zwangerschap zag er volgens de gyn wel levensvatbaar uit (en ze had gelijk ;)) dus ook weer gelijk met 6 weken aan de Fragmin.
    Ik heb idd ook gelezen dat bloedverdunners de kans op een miskraam kunnen verminderen, maar heb voor deze zwangerschap een miskraam gehad (zie tekst banner) en was toen al volop aan de Fragmin en had bij 6 weken een kloppend hartje, maar het heeft niet mogen baten :(. Maar goed dat is bij mij natuurlijk ook niet de reden dat ik bloedverdunners gebruik...

Deel Deze Pagina