Dames, advies graag! Vorig jaar augustus ben ik verhuisd. In januari van dit jaar ben ik bij de tandarts geweest en de rekening daarvoor is door Fa-med (die dit soort zaken afhandelt voor mijn tandarts) naar mijn oude adres gestuurd. Die heb ik dus niet gekregen. Daarna is er een aanmaning verstuurd, ook naar het oude adres. Ook niet gezien dus. Nu heb ik op mijn nieuwe adres dus een aanmaning ontvangen met incassokosten erbovenop van 177 (!!!)euro wegens te laat betalen. Ik baal hier natuurlijk van als een stekker. Ik dacht echt dat ik mijn verhuizing had doorgegeven bij mijn tandarts, maar die heb ik net gebeld en die hebben pas in maart mijn nieuwe adresgegevens doorgekregen van Fa-med. Goed, dan zal het dus zo zijn dat ik vergeten ben mijn nieuwe adresgegevens door te geven en blijkbaar is Fa-med nadat ik niet betaald had op zoek gegaan naar mijn goede adresgegevens. Die hebben ze dus gevonden en nu moet ik 177 euro incassokosten betalen omdat ik dus te laat betaald heb, omdat ik de originele rekening en aanmaning nooit gezien heb. Moet ik dit nu betalen? Het is mijn eigen schuld dat ik mijn nieuwe adresgegevens niet heb doorgegeven, maar jemig, 177 euro incassokosten... Ik heb geen idee hoe dit wettelijk geregeld is, maar misschien iemand hier wel?
Je kan proberen de incasso te bellen en uit te leggen, maar ik denk dat je het gewoon moet betalen. Aangezien je zelf bij de tandarts bent geweest, weet je dat je moet betalen en had je aan de bel moeten trekken als je na een paar weken de rekening niet binnen had gehad. Maarja niet geschoten altijd mis
Tja eigen schuld dikke bult denk ik dan maar. Je wist toch ook wel dat je een rekening kon verwachten?
Heel vervelend, maar JIJ bent verantwoordelijk om op tijd je nieuwe gegevens door te geven. Nu ben je afhankelijk van de coulance van het incassobureau en de tandarts.
vervelend, maar beetje eigen schuld. Wat je kunt doen is de tandarts bellen en vragen of je per direct het verschuldigde bedrag mag overmaken en of ze dan het incassobureau willen intrekken. Misschien zijn ze wel coulant en heb je geluk.
Kijk even op internet naar de staffel voor incassokosten (rapport voorwerk 2). Er is namelijk wel een maximumbedrag aan incassokosten dat redelijk is. Verder ben ik het wel eens met de meiden voor me, je had zelf je adres moeten wijzigen en aan de bel moeten trekken toen je geen nota kreeg, dus een beetje incassokosten is wel redelijk.
Ja, ik wist dat ik een rekening kon verwachten. Maar het is dus zo dat de rekening rechtstreeks naar mijn zorgverzekeraar gestuurd wordt en als er dan nog een bedrag open staat omdat niet alles vergoed wordt, dan krijg ik later nog een rekening toegestuurd. Nu is het zo dat de rekening voor mijn ijzerpilletjes na de bevallingook pas maanden later bij mij aankwam na oponthoud bij mijn zorgverzekeraar, dus tja... Sterker nog, begin april kreeg ik een rekening voor mijn eigen bijdrage van de kraamzorg (9 maanden na de bevalling) omdat er een misverstand was tussen mijn zorgverzekeraar en de kraamzorginstelling. Achteraf gezien had ik er beter achteraan kunnen bellen, maar ja... Daar is het nu duidelijk te laat voor. Ik heb gebeld met de tandarts en die zouden gaan overleggen of er wat geregeld kan worden.
177 euro is wel erg veel... dit zijn de richtlijnen wat het zou mogen kosten: Staffel buitengerechtelijke incassokosten (BIK) en salarissen in rolzaken sector kanton - www.rechtspraak.nl als het naar de rechter gaat zal hij dit bedrag ook toewijzen. Dus ik zou wel hameren op dit bedrag!
Misschien wel je eigen schuld, maar ik vind 177 euro ook veel geld! Ik zou gewoon even bellen en de situatie uitleggen, niet geschoten is altijd mis. Wie weet dat ze milder worden...
Ik wil even zeggen dat ik het heel rot voor je vind. Het is gewoon een heel menselijke fout hoor, iets vergeten door te geven. Er valt ook heel veel te regelen he na een verhuizing. Ik zou als ik jou was bellen naar het incassobureau. Daar zijn ze vaak nogal menselijk hoor (ik ben nml een keer gebeld ivm een foute telefoonnummer. Zij moesten iemand van ons dorp hebben, maar kregen onze telefoonnummer door Maar toen ik de nummer belde -had het gesprek gemist- om te vragen wat erop deed, was de man heel vriendelijk en menselijk. Gelukkig had ie ons ook echt niet nodig, ik schrok me al rot, maar mijn indruk was dat die mensen echt naar je luisteren en met je mee denken of kijken wat ze kunnen doen. Ik zou gewoon bellen en uitleggen. Mischien kan je nog wat regelen. Succes
Even de vragen beantwoorden! Er is een brug geplaatst bij mij (yay, fijn hoor, zulke goede tanden als de mijne) en de hoofdsom was ~1600 euro. Ja, ik weet het preciese bedrag niet - dat zal op de gespecificeerde rekening staan die naar mijn oude adres is gestuurd. Maar mijn tandartskosten worden gedekt tot een bedrag van 450 euro door de verzekering en het bedrag wat ik nu nog moet betalen is 1150 euro. Dus vandaar dat ik gok dat de hoofdsom 1600 euro was. Hoe dan ook, er staat nog een bedrag van 1150 euro open en helaas is het dan wettelijk toegestaan om incassokosten van 177 euro te berekenen. (150 euro en daar nog eens belasting over ). Ik heb inmiddels gebeld met Fa-med en dat was niet bepaald succesvol. Mijn schuld dat ik niet het goede adres doorgegeven had, jammer dan, ik moet maar gewoon betalen. Het is echt raar, ik zou hebben gezworen dat ik wel een adreswijziging had doorgegeven toen ik in september bij de tandarts was voor mijn vorige controle. (Waarvoor ik ook nooit een rekening gezien heb - maar die zal volledig door de verzekering vergoed zijn.) Maar ik moet eerlijk toegeven dat mijn geheugen toen nog ietwat slechter was (3 juli bevallen), dus ik weet het niet 100% zeker. Tandarts heeft net teruggebeld en er is niets aan te doen, ik moet gewoon betalen. Bah!
snap dat niet zo goed je bent bij de tandarts geweest.. dan weet je toch dat je een rekening moet krijgen?? ga je dan niet even bellen als je denkt goh wat duurt het lang??
Ik heb dat ook een keer gehad door verhuizing. Heb toen contact gelegd met het incassobureau en de situatie uitgelegd. Ik hoefde toen niet te betalen. Dus ik zou ze sowieso even bellen
Ik heb dat ook gehad met mama magazine, vergeten adres te wijzigen, nieuwe bewoner die veeeeels te laat belde dat er post lag, dus ja incasso kosten...naja gelukkig een stuk minder, maar toch Kreeg je die rekening van famed of ziekenkostenverzekeraar? Want die laatste krijgt adreswijziging via gemeente binnen he