daarbij wordt er ook gesleuteld aan de ORT, mensen die al wat langer in dienst zijn hebben een goede afbouwregeling maar ik weet niet hoe dat zit met mensen die wat korter in de dienst zijn. Daar zit wel verschil in want zij (jij) hebben niet een afbouwregeling Dus daar zou ik absoluut naar kijken. De fysieke belasting in inderdaad verschillend, maar als je nu gewend bent om op een CVA afdeling te werken dan zal het niet zwaarder zijn. Je hebt er zo nu en dan één tussen die je op bed moet verzorgen maar in mijn geval is dat meer uitzondering dan regeling. Over het algemeen kunnen mensen thuis nog redelijk veel zelf. Als een cliënt wel intensieve (zware zorg) nodig heeft is dat vaak tijdelijk. Meestal is een cliënt dan ernstig ziek of wordt opgenomen. Je hebt in de thuiszorg meerdere verschillende clienten, moet je bijvoorbeeld bij iemand intensieve zorg verlenen kan het goed zijn dat je bij de volgende alleen maar even insuline hoeft te spuiten. Dat maakt het werk fysiek minder zwaar dan op een zware afdeling vind ik. Als je baan nu ook niet zeker is dan zou ik zeggen, doen! Maar laat je gewoon goed voorlichten over alles.
Als verpleegkundige heb je bij ons wel vaker een cliënt die op bed verzorgd wordt, je krijgt dan natuurlijk de clienten die verpleegtechnische zorg nodig hebben en/of ernstig ziek zijn. Aan de andere kant denk ik niet dat dat persé zwaarder is dan dat je 8 mensen op een ochtend moet douchen in kleine onhandige ruimtes Als je als verzorgende een route hebt met bijna alleen maar steunkousen dan vind ik dat persoonlijk fysiek veel zwaarder! Succes met je keuze!! Ik vind het persoonlijk een hele leuke afwisselende baan met redelijk veel mogelijkheden.
Ik werk al jaren als wijkverpleegkundige. Ik vind de fysieke belasting enorm meevallen. Het merendeel van de adl wordt door verzorgenden gedaan. Als wijkverpleging bestaat de route merendeels uit diabeteszorg, wondverzorging, stomazorg, injecties geven, begeleiding, zwachtelen etc. Als er echt gesjouwt moet worden met mensen dan hebben we tilliften, draaischijven etc. En mensen die op bed verzorgd moeten worden doen we vaak met zn tweeen. Die zorg duurt vaak ook niet lang. Mensen die zo veel zorg nodig hebben worden meestal opgenomen of ze overlijden. Het enige wat ik wel zwaar vind soms is dat wij onze routes op de fiets doen. We werken kleinschalig dus het zijn geen grote afstanden. Maar toch is zo'n ochtend of dag van de ene naar de andere fietsen best vermoeiend. Wel goed voor lijn natuurlijk. Ik noem het maar sporten in de baas zn tijd. Ik heb 3 jaar geleden ook een switch in baan gemaakt. Woon nu veel dichter bij werk maar moest toen ook een vast contract laten gaan. Ik heb er zelf geen spijt van gehad en heb nu ook weer vast. Maar ik zou dat stukje gewoon bespreken. Misschien kun je iets op papier krijgen van een intentieverklaring of zo.
Zeker een lastige keuze. Ik werk zelf momenteel in de gehandicaptenzorg. Hier gaan alle mensen met een tijdelijk contract er gegarandeerd uit en uiteindelijk ook een aantal vaste krachten. Vanuit mijn eigen ervaringen momenteel, zou ik zeggen niet doen. Want de thuiszorg schijnt ook te gaan bezuinigen. De baan die je nu hebt, is onzeker, maar je baas heeft een zekere "verplichting" tegenover je i.v.m. een vaste aanstelling. Maar zo'n lange reistijd en een rot sfeer is ook niks en misschien juist wel een risico waard. Succes!
Ik hoor hier dat er dus bezuinigd gaat worden in de thuiszorg... Wat grappig... er is namelijk een nieuwe tendens. Alles met een een te lage indicatie moet namelijk terug het gewone leven in. Uit de instellingen vandaan en die zullen dus onder de handen van thuiszorg gaan vallen. Het is niet voor niets dat gehandicapteninstellingen moeten bezuinigen. Ze proberen mensen nog binnen te houden terwijl ze daar eigenlijk al te weinig geld voor krijgen. Persoonlijk zou ik zeggen ga een dag (zowel dag als avond een paar uurtjes) meekijken en beslis daarna wat je gaat doen. Thuiszorg is heel wat anders dan in een instelling. Je bent continu onderweg naar de volgende en moet vele verantwoordingen maken over je uren. Het heeft ook zeker leuke dingen. Heb zelf 2 jaar in een gezin gewerkt die begeleiding nodig hadden. 's ochtends de kids uit bed halen en ontbijten tot na schooltijd ze ophalen en ze vermaken totdat de familie het over kon nemen. (moeders was herstellende van een hersentumor) Maar ook heb ik de rijtjes gehad dat je van hot naar her aan het rennen bent met zalfjes, pillen en oogdruppels, om nog maar niet te spreken over de steunkousen. Maar als verpleegkundige kan het best anders liggen...
Dank voor jullie reacties. Dat helpt in het proces Ik heb vandaag afgesproken dat ik twee dagen mee ga lopen, een werkdag en een dag in het weekend. Ook heb ik volgende week arbeidsvoorwaardengesprek. Afhankelijk daarvan maak ik mijn keuze. In welke schaal zit je als vpk in de thuiszorg?
De meeste verpleegkundigen zitten in schaal 45. En wat betreft die bezuinigen. Ja sorry, maar dan heb je gewoon wat horen waaien, en weet je niet hoe het zit. Er gaat bezuinigd worden, dat klopt, op de huishoudelijke zorg. Het plan om verzorging onder de WMO te hangen zijn van tafel. Dat gaat samen met verpleging naar de zorgverzekeraars. Maar het doel van het kabinet is nou juist om mensen zo lang mogelijk thuis te houden. Dus wordt er wel geïnvesteerd in wijkverpleging. Als ik even over mn eigen organisatie spreek; wij hebben nog steeds vacatures open staan..... Als je bij een organisatie gaat weken die naast thuiszorg ook verzorgingshuizen/verpleeghuizen heeft, dan zou ik me wel zorgen maken. Want door een ander beleid op ZZP's, gaan daar wel klappen vallen.
Hmmm deze organisatie heeft wel een paar huizen. Kleinschalig dat wel. En qua thuiszorg breiden ze nu enorm uit.