Ik kwam dit tegen: ORTHOREXIA: GEZONDHEIDSMONSTER « Trendzucht Ik vond het wel heel interessant. Je ziet en hoort de laatste tijd mensen ook steeds meer gezond willen eten, kun je er ook in door slaan? Zelf ben ik veel afgevallen door gezond eten en sporten. 23 kilo om precies te zijn. Het merendeel eet ik ook nog gezond, 1 keer in de week pak ik een dag waarin ik wat eet wat ik lekker vind. En dan niet de hele dag, maar het avond eten en een lekker stukje chocolade o.i.d. Werkt voor mij prima. Ik kan me best voorstellen dat als je steeds meer dingen weg gaat laten, en nooit meer iets 'ongezonds' zal eten, je misschien wel door aan het slaan bent. Het is beste wat je kunt hebben is ying yang, maar dat is met alles. Ik wil dit topic niet tot een heftige discussie leiden, laat iedereen in zijn/haar waarde.
Mijn vader heeft hier een beetje last van. Wat ik er vooral irritant aan vind is dat ze er niet over kunnen stoppen. Ik hou ook van gezond, maar het is geen must.. Het is hier gewoon redelijk 50/50 in huis kwa eten, ik vind het wel best zo. Er zijn overgins wel een paar dingen die ik niet in mijn huis wil hebben..
Klopt Chaii. Ik heb het zelf ook een beetje. Ik wist niet dat het bestond. Toch wel iets om over na te denken om er rekening mee te houden. Kan me voorstellen dat het voor andere mensen niet zo fijn is.
Ja kan me best voorstellen dat je door kunt slaan met gezond eten, maar ook qua sporten, gamen etc. Overal waar je "passie" ligt heb je ook een gevaar dat je te ver gaat.
Ja ik denk dat je er zeker in door kunt slaan. Echter is een hoop ook "gewenning", als jij een tijdje zonder snacks en al te veel suiker gaat raak je daar ook aan gewend, en wanneer je bloedsuikerspiegel niet al te veel heen en weer stuitert zul je ook minder behoefte hebben aan een snack. maar zoals met alles, wanneer het een obsessie is (wat voor dan ook) is het sowieso niet goed voor je
Ik vind het vreselijk als mensen doorslaan. En dan maakt het niet uit of ze doorslaan in gezond eten of ongezond eten. Ik word daar ook altijd heel boos om omdat mensen die 'te' zijn vaak andere mensen ook beoordelen. Bijv. Als wij uiteten gaan, doen we het ook goed. Dus lekker voorgerecht, hoofdgerecht, bijgerecht(en), nagerecht etc. En ja, aan het eind zitten we propvol. Geen probleem, doen we niet elke dag, ook niet elke week en ook niet elke maand. Vaak is het dan: jeetje, zoveel, dat is toch super ongezond en veel te veel?! Ja het is veel. Nee we gaan er niet dood aan. Of het omgekeerde, ik eet niet elke dag dag chips of koek of snoep. Of vlees. Ik eet dat soms. En sm zegt dan altijd; jij eet nooit iets. Ik zeg dan, ik eet het niet altijd. Zegt zij, ach voor een keertje maakt het niet uit. Een keertje is geen probleem maar niet als je elke dag zegt 'voor een keertje'. Dan denk ik vooral: bemoei je niet met mijn zaken! Wil je nooit iets ongezonds eten, geen probleem hoor. Maar probeer het niet een ander op te leggen.
Of mensen er in door kunnen slaan? Als je een beetje actief bent op ZP, kun je daar geen moment aan twijfelen!
Manderijntje; dat is het hem juist, leven en laten leven! soms is het goed bedoeld, maar na een paar keer moet je er inderdaad over ophouden, en is het niet leuk meer. Dankjewel Gizzie!
Dat is ook zo!! Als je er geen behoefte aan hebt, is het dan ook doorslaan? Ik vind het moeilijk, want je kunt ook hele lekkere én gezonde dingen eten. Maar bijvoorbeeld als je alles raw gaat eten, geen brood etc etc dan is dat pas doorslaan vind ik.
idd. ja mensen slaan daar zeker in door. heel vervelend als ze dan ook anderen daar continu mee lastig vallen. of hun mening willen opdringen. respecteer ieder zijn leefstijl
Ik denk dat je inderdaad door kunt slaan in het gezond eten. Zodra je op een verjaardag al geen taartje of chipje meer kan eten dan vind IK dat wel erg ver gaan.
Ik vind dat heel veel mensen er in doorslaan. Ik ken ze gekukkig niet in het echte leven maar hier vallen mijn ogen soms uit mijn kop als ik lees hoe velen ermee bezig zijn. E-nummers, dit vet mag niet, dit vet mag wel, zelfs over dat er teveel suiker in fruit zit??? Mensen die uitzoeken of er aspartaan in vitamine D zit? Dan vraag ik me echt af waar mensen mee bezig zijn. Velen doen zo "gezond" dat het heel "ongezond" kan aflopen met hun kinderen en daar maak ik me zorgen om
Kijk maar eens tussen de artikelen van bijvoorbeeld Girlscene (tienermeisjesforum), heel vaak gaat het over hardlopen of gezond eten. En ja, gezond eten en genoeg bewegen, oké. Maar de reacties staan vol met meisjes die hun calorieën tellen of verjaardagen ontwijken vanwege de hapjes. Dat vind ik wel doorslaan ja, en vooral meiden in die leeftijdscategorie lijken me erg kwetsbaar in dit soort trends. Op dat forum zijn er trouwens ook nog topics over, lijstjes met wat je eet op een dag e.d, ik heb echt het idee dat ze er bijna een soort wedstrijdje van maken. Ook hier zie ik het gebeuren hoor, maar ik noem maar even een voorbeeld. Vind het maar zorgwekkend.. er lijkt maar een hele dunne grens tussen te zitten in ieder geval.
E-nummers en aspartaam vind ik niet doorslaan hoor. Dat is een keuze die je maakt. Zodra je het anderen oplegt ga je te ver vind ik. Maar mijn kind is geen ander. Dus zolang mijn kind zelf geen keuzes maakt maak ik die voor hem/haar. Vooral wat betreft voeding. Ik koop nooit iets met aspartaam, daar let ik op. Manlief niet dus hij drinkt het wel eens (als hij boodschappen doet. ) maar daar bemoei ik me niet mee. Wel zijn we van mening dat ons kindje volgens de strengste ouder gevoed wordt. Dus geen aspartaam (ik niet) maar ook geen schellak (ik soms wel, ml helemaal niet). Je moet wel heel erg doorslaan voor je een ongezond kind hebt.
Maar mijn idee kunnen kinderen in de puberteit doorslaan als de ouders ook heel gezond eten. Ze gaan veel opzoeken op internet en komen op het soort forums terecht wat TempusFugit zegt. Meisjes van 16 zien die websites niet als doorslaan maar als een tikkeltje strenger en gaan op deze manier veel sneller ondergewicht krijgen dan de de kinderen uit een gezin waar wel eens gesnoept word. Ik denk dat dit over 10 a 15 jaar voor heel veel problemen gaat zorgen
Ik vindt heel heel interessant om dit te lezen. Wel goed om weer even met beide beentjes op de grond te worden gezet. Ik ben nu ook in een jaar tijd 30 kilo afgevallen door voornamelijk veel te sporten, water drinken en gezonder te eten. Maar de wereld van suiker vrij, gluten vrij, geen e-nummer, geen aspartaam, amandelmelk, speltbrood, superfood, groene smoothies enz gaat nu pas een beetje voor mij open en ben er op het moment ook heel veel mee bezig. Ik denk dat iedereen gewoon moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelen en idd niet gaan beginnen met neerbuigend naar mensen zijn en mensen dingen gaan opleggen. Mijn man is bijv heel sceptisch in veel dingen en krijg ik er dan ook totaal niet in mee. Hij is het er wel mee eens dat we gezonden kunnen leven. Ik ben nu 24 en heb niet het gevoel dat ik een energiek en vitaal persoon ben. Veel om me heen hoor ik mensen met klachten die uit een lopen van hoofdpijn, darmklachten, nierklachten enz. Ik ben er zeker van overtuigd dat we sterker kunnen worden door gezonder te eten. Maar net zoals we al zeggen overal waar te voor komt is niet goed. Dus met mate en veel variatie. Ik vind bijv dat twee keer per dag brood en savonds aardappelen beter kan. Maar diegene die zich daar prettig bij voelt moet je niet proberen te veranderen. Ik ga wel degelijk mijn leefpatroon omgooien in de zin van geen e-nummers voornamelijk biologisch enz.. Laat iedereen in zijn waarde!
Gezond eten betekend niet minder eten!! Ik denk dat kinderen van ouders die gezond eten juist een gezond gewicht hebben dan ondergewicht. Ik denk niet dat anorexia te vergelijken is met een gezonde leefstijl. Je bent in het begin veel bezig met voeding om er achter te komen hoe het allemaal zit. Maar als je dit eigen hebt gemaakt heb je net als ieder ander gewoon een leefpatroon van gezond eten en niet minder eten. Dat als er niet gesnoept wordt thuis kan leiden tot anorexia vind ik nogal kort door de bocht. Ik vind dit juist heel belangrijk voor mijn kinderen om overgewicht tegen te gaan en dat ze fit en energiek in hun vel zitten. Dit artikel wat ts bij gevoegd heeft is idd ook helemaal niet goed. Een middenweg hierin vinden is denk ik heel goed mogelijk. Ik merk dat ik in de verdediging schiet en dit niet mijn bedoeling is. Net zoals ik in mijn vorige berichtje zei laat iedereen in hun waarde. Dus mensen die wel op veel dingen letten lijden niet meteen aan Orthorexia en lijdt dus ook niet meteen tot problemen!
Tja ik ben na het afvallen ook in ene anders gaan denken. Ik kook zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes ( zeg niet dat ik ze nooit gebruik maar zo min mogelijk ) Geen light producten en vaak alleen maar water of limonade siroop. Ik heb een echt fruitmonster die liever fruit eet dan koekjes en dat vind ik prima. Wij eten veel groente omdat we dit lekker vinden gekookt gewokt gestoofd gegrild etc etc etc. Eten ook maar 3 of 4 dagen vlees meer vind ik niet nodig en 1 dag vis. Sommige vinden ook dat ik doorsla maar wij eten ook echt wel een patatje of een keertje mc donalds ofzo