Iemand verstand van rechten mbt re-integreren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jekaterina, 10 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jekaterina

Jekaterina Niet meer actief

Ik heb een vraag mbt mijn re-intregratie. Ik ben sinds april thuis, heb wel hier en daar wat uren gemaakt tussendoor maar ik heb nu een plan opgesteld waarbij ik over 2 weken weer serieus begin met opbouwen van uren.
    Nu krijg ik net bericht van mijn werkgever dat hij moet kijken of de uren/dagen die ik in mijn plan heb genoemd, wel mogelijk zijn ivm het rooster/de bezetting. Ik gaf aan dat het toch raar zou zijn als dit niet mogelijk is, dit zijn tenslotte mijn normale werkdagen, die ik voor mijn ziekmelding ook werkte. Als antwoord kreeg ik: Jouw uren, taken en bezetting zijn overgenomen omdat alles gewoon door moest/moet. En als op bepaalde tijden alle werkplekken bezet zijn wordt dit lastig.

Nu verloopt het contact met mijn werkgever sinds mijn ziekmelding echt bagger. Uiteraard begrijp ik dat mijn taken moeten worden overgenomen. Maar ik meen ook gehoord te hebben ergens de afgelopen maanden, dat je plek niet 'vergeven' mag worden tijdens je ziekmelding. Dus zodra je er weer bent, je je plek of uren niet kwijt zou moeten zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Kan mijn werkgever mij mijn normale dagen weigeren? Hoe zit dat met mijn taken? Kan ik 'eisen' dat ik mijn taken weer terug krijg? Want ook hiervan weet ik dat er een aantal nu zijn toegewezen aan een ander en ze dit ook zo willen laten.

Alvast bedankt!

2. Manque

Manque Niet meer actief

Heb je een contract voor een bepaald aantal uren?

3. Jekaterina

Ja 24 uur maar deze zijn niet gespecificeerd op bepaalde dagen. Ik werkte voor mijn ziemelding de maandag, woensdag en vrijdag en wil dus ook weer deze dagen terug maar dit staat nergens zwart op wit

4. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik. Weet niet wat voor werk. Je doet. Heb je niet iets van een systeem voor verlof ofzo waar een afdelingskalender in zit? Dan zullen je vrije dagen/ werkdagen wel in staan.

5. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Volgens jouw contract heb je dus recht op 24 uur. Als niet verder vastgelegd is wanneer deze plaats zouden moeten vinden, wordt er over het algemeen vanuit gegaan dat jullie dat in onderling overleg vaststellen.

Er even vanuit gaande dat je niet opeens weer vol aan het werk gaat, maar langzaam opbouwt, kan ik me voorstellen dat het voor werkgever lastig is om je te laten reintegreren volgens jouw wensen, omdat er natuurlijk moeilijker iemand te vinden is voor 4 uur per dag (als jij de andere vier uur zou maken).

Ik zou gewoon even bellen en vragen of langsgaan en vragen hoe we dit nu het beste samen kunnen doen. Wat kan er op het werk? Wat kan er bij jou? Wat past? Wat niet? Gelijk beginnen over waar je recht op hebt lijkt me niet de juiste weg.

DastyQueen en Manque vinden dit leuk.
  6. Jekaterina

Dat komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Een normaal gesprek over deze situatie en over wat mogelijk ie, blijkt erg lastig dan wel onmogelijk te zijn.

Ik ben dus wel echt benieuwd of zij dit, wettelijk gezien mogen doen.

7. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Als jij geen vaste dagen zwart op wit hebt staan dan denk ik dat ze dit mogen doen.

Maar ja, ze moeten wel zorgen voor een werkplek. Ga je meteen weer echt werken of op therapeutische basis?

8. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Voorheen zal ik zeggen, je hebt vaste dagen. Omdat je altijd die dagen hebt gewerkt.
    Maar het eea is veranderd. Dus ik weet het niet. Ik raad je aan om contact op te nemen met een vakbond of juridisch loket.

Maar.. is er een speciale reden dat je specifiek die dagen wilt werken ivm bijv oppas?
    En is het werken op therapeutische basis of ben je geheel hersteld. En dan bedoel ik sta je extra, omdat je nog 100% bent ziekgemeld.

Misschien is mogelijk om te ruilen met collega’s?

9. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ja wettelijk gezien mag dit zolang je nog niet volledig bent hersteld.

10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.782
    113
    Is niet het hele idee van re-integreren dat je boventallig staat omdat het nog een beetje spek en bonen Is? Dan zou de verdere planning daar niet op van invloed moeten zijn. Hoe je werk er precies uitziet als je terugkomt, dat moet in overleg.

Deel Deze Pagina