Hallo dames, ik vroeg me af of iemand van jullie ervaring heeft met het afsluiten van een basisverzekering bij de ene verzekeraar en de aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar. Ik weet sinds kort dat dit dus mogelijk is, maar weet ook dat een verzekeraar je mag weigeren voor een aanvullende verzekering, maar niet voor een basisverzekering. Met het oog op de komende bevalling en de kraamperiode wil ik me graag goed verzekeren. Het scheelt toch wel wat qua kosten om mijn basisverzekering bij een andere verzekeraar af te sluiten. Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft??
Ik had ook diezelfde gedachte, maar ik heb er nu 4 gebeld en ze vinden het niet fijn als je dit doet. Om je te ontmoedigen krijg je dan administratiekosten, waardoor je voordeel helemaal wegvalt. De kosten zitten dan omdat bij behandelingen de ene helft uit de basisverzekering betaald wordt en de andere helft uit de aanvullende, en dit moet dan tussen 2 verzekeringen verdeeld worden. Daarbij heeft de ene verzekering afspraken met een zorginstellingen gemaakt en de andere verz weer andere afspraken. En zorginstellingen kunnen in hun systemen maar 1 verzekering kwijt. Zoals je ziet zitten er nog wat haken en ogen aanvalt. Ik hou het gewoon bij een verzekering, want dat scheelt een hoop gedoe en rompslomp.
Dit jaar heb ik mijn basisverzekering en aanvullende verzekering apart bij dezelfde verzekeraar. Dit door de collectiviteitskorting van mijn man. Ik kan je zeggen het is niet altijd een pretje. Aangezien de zorginstellingen werken met je basis polisnummer . Dus alles wat je aanvullend wel verzekerd krijgt moet je zelf declareren en dat ging niet altijd goed. Toch ben ik wel blij dat ik het gedaan heb i.v.m. Fysio en mijn lenzen. Nu heb ik dit jaar ook nog eens de diagnose reuma gekregen en weet dat ik qua verzekering goed zit
Sas7: bedankt voor je reactie! Ik wil je nog even vertellen dat ik dus inmiddels gebeld heb met de verzekeraar van mijn keuze, namelijk Zilveren Kruis en bij hun is het geen enkel probleem! Ik ga dit dus gewoon doen, scheelt toch weer bijna 70 euro op jaarbasis en dat kunnen we heel goed gebruiken in deze dure tijden. Ik heb ook gevraagd naar eventuele bijkomende kosten, maar nee, die zijn er niet. De meneer aan de lijn deed ook heel normaal (moest wel uitzoeken of het kon en hoe) en vertelde dat normaal niemand ernaar vraagt. Omdat bijna niemand dus weet dat het mogelijk is! Het zal ongetwijfeld wat ingewikkelder zijn qua papierenromeslomp, maar dat zien we dan wel weer. Arwin: jij ook bedankt voor je reactie! Nog wel bij dezelfde verzekeraar, dat is weer wat makkelijker! Ik ben benieuwd hoe het straks qua declaraties allemaal zal lopen, ben benieuwd!