Darmklachten, spastische darm en zwanger

Discussion in 'Gezondheid' started by Livia75, Oct 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Hallo,
    Ik ben inmiddels bijna 7 weken zwanger van mijn tweede. Ook bij mijn eerste zwangerschap had ik veel buikpijn, krampen, vaak ontlasting. Toen at ik heel veel en kwam ik 6 kilo aan de eerste maanden.
    Buikpijn bleef hele zwangerschap.

Nu weer erge buikpijn, krampen maar ook veel misselijk (nu nog zonder spugen). Ik voel me echt rot. Slaap heel slecht door buikpijn.

Heeft iemand tips wat kan helpen? Accupunctuur heeft de vorige X weinig gedaan.

Voor mijn eerste zwangerschap periode spastische darmklachten gehad, leek samen te hangen met pilgebruik.

Na mijn bevalling ging het juist super mits ik paprika vermeed.

Alvast bedankt voor het meedenken,
    Mira

2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Vervelend zeg. Ik had juist tijdens mijn zwangerschap géén last van mijn spastische darm en kon ineens alles eten. Nu weer in volle hevigheid terug helaas.
    Wat kan helpen is Iberogast, ik heb er baat bij. Verder zou ik een goede probiotica gaan gebruiken, bijvoorbeeld Solgar of Orthiflor. Niet die melkjes uit de supermarkt.

iberogast.nl - Zijn maag en darmen je tot last? Iberogast!

Sterkte!

3. Silverdawn

Silverdawn Actief lid

Jul 5, 2015
    146
    11
    18
    Ik heb sinds 2006 prikkelbaar darm syndroom en wat mij erg helpt is het FODMAP dieet. Google het maar eens! Het lijkt erg zwaar maar valt mij erg mee. Zo lang ik me aan de lijst met 'verboden' producten houd gaat het erg goed met me en heb ik amper last. Tuurlijk smokkel ik wel eens, maar dan met mate en ik weet precies waar ik een beetje mee kan smokkelen en wat absoluut 'not done' is. Ik doe dit dieet inmiddels al een ruim een jaar en mijn klachten zijn tijdens de zwangerschap ook erger, maar absoluut niet meer zo extreem als voor het dieet.

Succes en sterkte verder! Ik weet uit ervaring wat een drama het is om hier last van te hebben en hoe zeer het je leven beïnvloedt!

4. MirjamRamon

MirjamRamon Actief lid

Jul 5, 2013
    168
    0
    0
    sam en levi
    Zwijndrecht
    Ik heb ook prikkelbare darm syndroom tijdens deze zwangerschap ook meer last van Veel buikpijn maar zolang ik verkeerd eten vermijd valt het goed in de hand te houden

Mijn tip Let op je eten je komt er heel snel achter waar je last van krijgt en waar niet

5. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    hier ook PDS 1e zwangerschap weinig last van gehad,

2e zwangerschap zat ik huilen op de wc :(,,
    heb toen ene tijdje op advies van de huisarts roosvicee laxo gedronken omdat het bij mij juist obstipatie werd,,
    na mijn zwangerschap tijd goed gegaan,,
    en nu sinds paar weken weer terug :(
    nu ongi en pfff wat een drama,.,. moet heel erg letten op UI,
    paprika, te veel koffie, alcohol,

hoop dat het tijdens onze hopelijk volgende zwangerschap weer minder is net als de 1e :D

6. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Bedankt voor de tips, mijn darmen zijn juist overactief dus geen obstipatie .

Ik ga even de links bekijken. Ik vermijd al standaard bepaalde etenswaren dus dat is niet veranderd. De hormonen hebben, denk, ik veel invloed op mijn darmen....

7. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Ik ga de lijst printen over de voedingsadviezen bij het dieet, ik herken er al veel in, alleen eet ik nog brood. Vanwege misselijkheid valt dat juist redelijk het.

Verder ga ik op zoek naar iberogast. Probiotica Solgar geef ik vaak aan mijn zoontje. Nu ook maar voor mezelf kopen :)!

8. Silverdawn

Silverdawn Actief lid

Jul 5, 2015
    146
    11
    18
    Het brood dat ik altijd eet bij het fodmap dieet is liefde en passie spelt van de AH. Ik heb ook overactieve darmen, chronische diarree en afschuwelijke krampen en elk ander brood verergerd dit. Dit brood houdt mijn darmen rustig in plaats van het te overprikkelen, want dat is vaak het probleem bij PDS met chronische diarree. En voordeel is ook nog dat het brood echt lekker is. Hoop dat je er iets aan hebt.

Verder kreeg ik van mijn huisarts tijdens mijn vorige zwangerschap toen mijn PDS zo extreem heftig was Duspatal voorgeschreven. Dit nam de scherpe pijn van de krampen weg en maakte mijn buik een beetje rustiger. Dat zou je evt. nog kunnen overleggen met je huisarts.

Sterkte!

9. Zwartmetsuiker

Mar 19, 2015
    45
    0
    0
    NULL
    Noord-Holland
    hier helaas in zo een grote mate last van mijn darmen (pds) dat ik al 30 weken aan de diarree ben elke dag (nu 35+2).. volgends mijn verloskundige is er niks aan te doen omdat ik al het goede voedsel eet.
    elke dag smeer ik mijn bips in met sudocreme omdat het aardig rood en pijnlijk is, en niet vergeten die leuke aambeien!
    uiteindelijk is het het waard, maar niet fijn!

10. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Wat heftig voor je, sterkte!
    Dan vallen de klachten hier nog mee, de vreselijke buikpijn vind ik vooral naar en het gebrek aan slaap daardoor. Maar vandaag lijkt het iets beter te gaan. Doe je ook aan dat speciale dieet?

11. Zwartmetsuiker

Mar 19, 2015
    45
    0
    0
    NULL
    Noord-Holland
    deed ik eerst wel, maar aangezien dit mijn klachten bijna niet verminderd neem ik het gewoon voor lief en geniet lekker van alles wat ik lekker vind om te eten (en wat de baby mag natuurlijk ;) ) hopelijk gaat het bij jou snel beter!

12. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

Mar 28, 2015
    954
    0
    16
    Hier ook PDS en zwanger. Ik moest met mijn PDS medicatie (Duspatal) stoppen. Ik ben nog steeds erg misselijk, bij mij ook een symptoom van PDS. Maar mijn darmen houden zich wonderbaarlijk wel. Geen extra pijn of kramp. Gebruik wel probiotica (capsules, Actbalance). Ik heb wel eens gehoord dat veel mensen met PDS juist minder last hebben tijdens een zwangerschap. Misschien moet jouw lijf nu wennen aan alle hormonale veranderingen en stabiliseert het hierna. Voor nu sterkte!

13. Melly1810

Melly1810 Lid

Oct 12, 2015
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi ik heb al vanaf mij 16de een ernstige spastische darm complete aanvallen kruipend over de vloer overgeven (diarree) onlangs weer allemaal onderzoeken gehad allerlei medicijnen niets helpt ,wat mij wel helpt is diacon een prebiotica met een milde vezel kan je kopen bij de gezondheidswinkel! Ik heb al maanden geen pijn meer ik zeg niet dat het een wondermiddel is maar misschien wel het proberen waard ik ben nu zwanger en heb nu meer last van obstipatie ook hier werkt het goed voor en het mag gewoon tijdens de zwangerschap gebruikt worden wie weet!! Sterkte hoop dat het snel minder word en je kan gaan genieten

14. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

Mar 28, 2015
    954
    0
    16
    Klinkt goed Melly1810. Wat is het merk?

15. Melly1810

Melly1810 Lid

Oct 12, 2015
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Het is van puro en het heet diacon ik heb ook chronisch diarree en kreeg van de mdl arts psylliumvezels dit schijnt een hele harde vezel te zijn dus dat was een drama ik heb ook het idee dat ik voorzichtig moet zijn met vezels en meer baat heb bij juist minder vezels maar het was het proberen waard omdat dit vergoed werd en de potjes diacon prijzig zijn 150 capsules kost rond de 38 euro en je slikt 3 x 3 per dag maar goed ik heb het er voor over ik durfde niet eens meer het huis uit bang voor de pijn en aanvallen nu is het sochtends feest op de pot en ben ik trots wat wat ik neer leg hahaha (sorry) en ga met een gerust hart de deur uit proberen kan geen kwaad denk ik zo succes!!!

16. boekjelezen

Jul 2, 2015
    59
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had voor mijn zwangerschap net mijn spastische darmen een beetje onder controle. Door lactose vrij te eten en 1 duspatal per dag.

Duspatal mag je in de zwangerschap niet gebruiken. Overgestapt naar metamucil (is een vezel, werkt bij mij beter dan de psyllium vezel). 2 zakjes per dag. Rond de 20 weken 1 zakje per dag gaan gebruiken, en bij 28 geen zakjes meer.

Ik kan heel erg merken dat mijn kindje de boel aan de kant heeft geschoven. En dat mijn darmen nu langzamer werken.
    Denk dat ik straks ook richting verstopping ga, maar dat zien we dan wel weer. Succes;)

17. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Bedankt voor de tip!
    Ik heb helaas nu bloedverlies, helder rood dus ik ben bang dat de buikklachten niet alleen mijn darmen zijn. Gelukkig morgenochtend een extra echo. Ik ben op dit moment vooral misselijk, mij. Darmen lijken iets rustiger.

18. Melly1810

Melly1810 Lid

Oct 12, 2015
    18
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ooo jeetje sterkte hoop dat het gewoon goed zit fijn als je het nog even laat weten succes en sterkte meis

19. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    1,257
    47
    48
    Gelukkig nog steeds een kloppend hartje, vruchtje was ook gegroeid en bijna op schema. Ze zei wel dat het een momentopname was. Volgende week vrijdag heb ik al een afspraak voor een echo voor prenatale diagnostiek dus ik hoop dat het bloed wegblijft en ik vanaf nu beetje bij beetje kan gaan vertrouwen op een doorgaande zwangerschap.
    Vanmiddag ga ik naar de huisarts voor advies over de misselijkheid en kijken of dat middeltje wat is (diacon). Darmklachten zijn nu wel wat minder gelukkig maar vooral snachts lig ik wakker van de buikpijn.
    Dit had ik mijn eerste zwangerschap helaas ook.

20. JoyJoy86

JoyJoy86 Actief lid

Nov 23, 2012
    298
    2
    16
    Schijndel
    Hoi allemaal,

Hier nog zo'n darmpatientje. Sinds een week of 3 is het eigenlijk niet meer te doen. Ik ben de halve dag kwijt aan krampen en/of aambeien en pijn. Ik durf bijna niet meer te eten. De kleine wordt elke keer wild als ik erge krampen heb. Er was mij verteld dat ze hier niks van zou merken? Misschien is het alleen maar het aanspannen... ik heb dus chronische diarree al zolang ik me kan herinneren. Ik heb Duspatal en zakjes vezels en alles eigenlijk al gehad en ze hebben me weg gestuurd met ja.. probeer maar te vinden wat het erger maakt. Beetje lastig aangezien zo veel dingen het erger lijkt te maken. Melkproducten, vet eten, pittig eten, kolen, vlees..
    Ik zie door de bomen het bos niet meer en wee't dus ook niet wat wel en niet. Zo erg als nu is het echt nog niet geweest en ik moet er echt iets aan doen. Hebben jullie nog tips en adviezen?

Share This Page