Ik heb een opbergbankje gekocht tweedehands. Nu is het bankje is geverfd maar nu wil ik het in een andere kleur lakken. Is het echt nodig dat ik het eerst ga schuren?? En voor degene die niet zouden schuren, moet ik er dan eerst wel een laag grondverf overheen doen?
Ligt er denk ik aan welke kleur je het wilt, donkerder of lichter. Als het lichter moet worden is grondverf wel handig. En ook de soort verf, met lak hebben we gemerkt dat je beter wel kan schuren, met verf op waterbasis kan het soms ook minder.
De lak hoeft er niet helemaal af maar je moet het wel even opschuren ja. Het gaat niet alleen om de kleur maar ook zodat de laag niet ruw wordt.
Schuren hoort er bij om een mooie strakke laag te krijgen die niet gaat bladderen. Ik zou doen: goed schuren - grondverf - lichtjes schuren - 1e dunne laag lak - lichtjes schuren - 2e dunnen laag lak. Dan heb je het mooiste resultaat.
Ik schuur nooit. Echt nooit. En ik heb al heel wat meubels geverfd. Nu is de ondergrond dus al geverfd, dus ik zou het heel lichtjes opschuren. En daarna gewoon er overheen. Niets tussendoor schuren, wat een gedoe, haha. Het zit er hier heel strak op.
Ik heb net de tafel en het dressoir geverft, en keurig geschuurd. Prachtig resultaat zonder grondverf dus ik schuur voortaan gewoon weer als eerste.
Als je krijtverf van Annie sloan koopt hoef je niet te schuren. Afnemen met ammoniak en verven en klaar, gebruik ik ook altijd
eerst ontvetten, altijd eerst intvetten. Even schuurpapiertjecerover , puur om stroef te maken weer schoonmaken met bijv. Schilderschoon en dan verven. Laten drogen en nog laag .
Schuren is bedoeld om de verf beter te laten hechten. Daarmee voorkom je afbladderen. Nou zul je ook wel eens mazzel hebben dat er niets gaat bladderen, als je niet schuurt en ontvet, maar ik zou het er niet op gokken, zeker niet met een opbergbankje, waar veel aangezeten zal worden en mogelijk dus ook opgezeten... Dat krijgt nogal wat te verduren, dus zorgen dat die verf goed zit