Hallo, Ik heb een vrij specifieke vraag, maar kan online niets hierover vinden. Hopelijk is er iemand met kennis of ervaring op dit gebied. Wij wonen in een huurhuis met twee slaapkamers op de eerste verdieping en een grote zolder. De woning is ons aangeboden als woning met twee slaapkamers. Nu hebben wij het verzoek gedaan voor het plaatsen een dakkapel op de zolder zodat er een derde slaapkamer gerealiseerd kan worden. Hiervoor gaan we meer huur betalen, want het is een woningverbetering. Ik weet dat we zelf de zolder moeten afwerken maar nu heb ik wel een vraag. Omdat deze ruimte nu als berging wordt gezien zit hier geen radiators. En het is er echt koud met dit weer. Kan ik van de woningbouw eisen dat ze in deze ruimte een radiator plaatsen?
Ik heb geen idee hoe dat zit, maar wat zegt de woningbouw er zelf over dan? Ik neem aan dat er best over te praten valt en tegen huurverhoging best radiatoren geplaatst kunnen worden? Ze zullen vast niet blij zijn als jullie zelf met allerlei leidingen gaan rommelen
Eisen lijkt me niet. Waarom zouden ze dat moeten doen dan volgens jou? Het lijkt me verstandiger om een gesprek aan te gaan over de mogelijkheden. Succes in ieder geval!
Wanneer je met de woningbouw overeen komt dat de zolder daadwerkelijk een slaapkamer wordt (contractueel), dus ook meer huur, dan moet die ruimte volledig aan het bouwbesluit voldoen (nieuwbouw). Hierbij moet je vooral ook denken aan alle eisen m.b.t. een verblijfsruimte zoals ventilatie, geluid, daglicht etc. Kijkende naar comfort kunnen ook nog wel eens aanvullende eisen (dus niet wettelijk) conform NEN-EN gehanteerd, maar dat is per vereniging verschillend. Wanneer je van de woningbouw wel de dakkapel mag plaatsen en de ruimte niet officieel slaapkamer wordt, kun je verder niets eisen. Het hangt dus heel erg af van de exacte benaming op papier.
Vraag anders na, wat het kost om daar zelf verwarming aan te brengen. Als je man het zelf kan, zal dat veel schelen. We wilde namelijk een vaste trap naar zolder, dan kon via de woningbouw, maar dat kostte op jaarbasis 600 meer aan huur. Een trap plaatsen kost 1000. Dus zelf doen loont soms de moeite. En als we eruit gingen, krijgen we een vergoeding voor het aanbrengen vd trap. Wel altijd vooraf toestemming aanvragen.
Wordt het een officiële slaapkamer op papier. Zo nee heb je ook niks te eisen. Extra huur vragen ze al erg snel. Ook voor vernieuwen keuken, badkamer, vaste trap etc terwijl dit dan niet meteen meer betekend. Mijn zus heeft grote zolder, vaste trap geplaatst Inc hogere huur. Afwerken en verwarming etc zat er niet bij omdat nog steeds in contract er niks stond over extra slaapkamer ( super grote zolder). Woningbouw kan gerust zeggen, het is geen slaapkamer op papier, zet er maar een elektrische kachel neer
Wij hebben een hele map met regels etc. over aanpassingen aan ons huurhuis gekregen bij het tekenen van het contract. Wat voor wiens rekening komt, zeg maar. Ik denk dat je wel op enige vergoeding kunt rekenen of dat ze anders het doorberekenen in je huur. Kan zijn dat ze dan de huurprijs te hoog vinden worden, kan zijn dat ze het juist als verbetering zien van hun pand. Soms willen woningbouwverenigingen hun huizen later verkopen in plaats van verhuren, dus dan lijkt het me voor hen juist een mooie optie om het huis volledig verwarmd te hebben.