Hallo, Ik ben nu 18 weken zwanger van onze 4e. Alle zwangerschappen heb ik veel last van bekkeninstabiliteit gehad en dat is op dit moment ook erg pijnlijk. Ik doe vooral zittend werk en hou zitten amper 15 min vol. Artsen en mijn fysiotherapeut zeiden achteraf steeds dat ik te lang ben doorgegaan met werken waardoor ik aan het einde met krukken liep en niets meer pijnvrij ging. Deze keer, met nog 3 kinderen thuis, wil ik dit niet nog eens hebben. Daarom wil ik eerder stoppen met werken en mij ziekmelden. Nu weet ik dat je voor uwv beschikbaar moet zijn als je ziek bent . Hoe zit dat dan met geplande vakantie? Kinderen naar sport brengen en boodschappen doen? Ik werk normaal 16 uur, moet ik dan alleen op werktijden beschikbaar en thuis zijn of ma. Tm vrij. Tot 18.00? En ik wil na mijn verlof stoppen met werken. Is het verstandig om dit vast te melden ? Of kan hij dat als ontslag zien en het direct in laten gaan?
Beste Sarah1987, Wat rot dat je zoveel pijn hebt tijdens je zwangerschap! Ik adviseer je om contact op te nemen met de arbo-arts (eventueel via je werkgever) om te bespreken of je je ziek moet melden. In geval van een ziekmelding als gevolg van zwangerschap, kan je werkgever een ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. Het klopt dat je beschikbaar moet zijn voor UWV: onze arts moet namelijk beoordelen of je klachten zwangerschaps- of bevallingsgerelateerd zijn. Daar nemen we contact met je over op kort nadat we de ziekmelding hebben ontvangen. Tijdens dat eerste contactmoment maken we verdere afspraken. Je hoeft niet dagelijks tot zes uur thuis te blijven, maar je kunt gerust je kinderen naar sport brengen of je boodschappen halen. Uiteraard is wel belangrijk dat het je gezondheid niet schaadt of je herstel niet in de weg staat. Je mag met een ziektewet-uitkering op vakantie, maar je moet je vakantieperiode en adres wel bij ons melden. Met betrekking tot je ontslag: je werkgever mag je tijdens je zwangerschap, tijdens je verlof, en in de eerste zes weken na het verlof sowieso niet ontslaan; zwangere werknemers hebben ontslagbescherming. Je kunt dit dus gerust melden bij je werkgever. Actuele informatie over ontslagbescherming vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en sterkte met je gezondheid! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV