einde ziektewetuitkering maar ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ikzelf, 22 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    Hallo,

Binnenkort ben ik 2 jaar ziek ten gevolge van zwangerschap.
    Ik zal dan of in de Wia terecht komen of in de ww.
    Als ik niet wordt toegelaten tot de Wia en ik kom in de ww, mag en kan ik me dan na 1 dag ww ziek melden omdat ik immers nog steeds ziek ben er niet kan werken?
    Hoe zit dat?

In afwachting van een reactie,

Met vriendelijke groet,

Ikzelf

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ikzelf,

Je wilt weten of je jezelf direct weer ziek kunt melden vanuit de WW wanneer je WIA wordt afgewezen.

Wordt je aanvraag voor een WIA-uitkering afgewezen omdat je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Er is alleen recht op een WW-uitkering wanneer je jezelf volledig beschikbaar stelt voor de arbeidsmarkt. Als je aangeeft dat je niet (volledig) kunt werken omdat je ziek bent, is er geen recht op WW.

Na 1 dag opnieuw ziek melden is niet mogelijk. De Ziektewet mag namelijk maar maximaal 104 weken duren. Je kunt dus niet een dag later alweer in de Ziektewet komen. Pas als er minimaal vier weken voorbij zijn, kun je eventueel opnieuw in de Ziektewet terecht komen.

Meld je jezelf na minimaal vier weken opnieuw ziek? Dan zal er altijd onderzocht worden of je echt opnieuw ziek geworden bent. Blijkt dat je zelf vindt dat je eigenlijk nooit beter bent geweest in de tussentijd? Dan kun je alsnog niet in de Ziektewet komen maar zal je worden terugverwezen naar de afwijzing van de WIA.

Mocht het zo zijn dat je WIA-aanvraag inderdaad wordt afgewezen, dan is er altijd de mogelijkheid in bezwaar te gaan.

Actuele informatie over in bezwaar gaan vind je hier.

Ik wens je heel veel beterschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL