Wia-dagloon en ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Charley, 12 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charley

Charley Nieuw lid

11 jun 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onlangs is mijn iva-aanvraag toegewezen. Het uwv is echter uitgegaan van een laag dagloon omdat ik in de gehele referteperiode betaald en onbetaald ouderschapsverlof heb opgenomen. In totaal heb ik 16 maanden lang ouderschapsverlofuren opgenomen.
    In de periode voor de referteperiode had ik een wazo-uitkering en daarvoor werkte ik al jaren 36 uur per week.
    Van een medewerker begreep ik dat het uwv uitgaat van het sv-loon zoals vermeld op de tabellen die door de belastingdienst worden aangeleverd. Hieruit blijkt geen ouderschapsverlof.
    Mijn vragen:
    Is bezwaar de enige manier om dit recht te zetten?
    Op welke wijze moet ik aantonen wat mijn juiste dagloon is? Moet ik daarvoor bewijs van opgenomen ouderschapsverlof insturen? En loonstroken?
    Alvast dank.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Charley,

Je geeft aan dat UWV je dagloon van je IVA-uitkering te laag heeft vastgesteld.
    Dit omdat er niet op de juiste manier rekening is gehouden met je ouderschapsverlof.

Je wilt weten of naast het indienen van bezwaar er andere mogelijkheden zijn om dit recht te zetten.

Mijn advies:

Overleg met de medewerker van UWV die je dagloon heeft vastgesteld.
    Je kunt hiervoor contact opnemen met UWV, 0900-9294.
    Blijkt tijdens dit overleg dat er inderdaad mogelijk een fout is gemaakt dan kan hij/zij het dagloon opnieuw berekenen.
    Op deze manier kan mogelijk een (lange) bezwaarprocedure worden voorkomen.
    Of er extra informatie informatie/bewijsmateriaal van je nodig is kun je dan zelf bespreken.

Kom je er met de medewerker van UWV niet uit?
    Je kunt dan alsnog een bezwaarschrift indienen tegen de vaststelling van het dagloon.
    In dat geval is het wel verstandig om zoveel mogelijk bewijsmateriaal die je bezwaar ondersteunt mee te sturen.
    Denk wel om de uiterste datum dat het bezwaar ingediend kan worden ( staat vermeld in de toekenningsbrief )

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina