Eindelijk heb ik een nieuwe baan, na 12 maanden WW. Ik heb een nul uren contract voor een half jaar. Nu het volgende. Ik heb de wens om zwanger te raken. Maar waar heb ik recht op? Ik weet dat de kans er in zit dat mijn contract niet verlengd wordt. Ik heb nog maar 2 maanden WW over en bouw in een half jaar geen extra maanden WW op. Daarnaast heb ik een brief van het UWV ontvangen dat zij iedere maand een inkomstenformulier willen ontvangen, wat volgens mij betekent dat ik een aanvulling krijg?! Kortom, heb ik überhaupt ergens recht op mocht ik zwanger zonder werk komen te zitten?? Óf met werk maar met een nul uren contract. Gr. Saar
Beste Saar, Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Je hebt een aantal vragen over je uitkering en waar je recht op hebt. Je geeft aan dat je op dit moment een nul uren contract hebt. Je hebt van UWV een brief gekregen dat je een inkomstenformulier moet invullen. Dit houdt in dat de WW-uitkering doorloopt en dat je vanuit de WW nog een aanvulling krijgt op je inkomen. De uitkering is dus niet stopgezet. Heb je 26 weken gewerkt, dan bouw je een nieuw WW-recht op en kan je weer opnieuw een WW-uitkering aanvragen. Je vraagt is waar je recht op hebt als je zwanger wordt. Ik ga ervan uit dat je hiermee het zwangerschapsverlof bedoelt. Heb je geen werk? Heb je een uitkering van UWV dan kan je vanuit de uitkering een zwangerschapsuitkering aanvragen. Begint het zwangerschapsverlof binnen 10 weken na het einde van je werkzaamheden dan kan je een zwangerschapsuitkering aanvragen omdat je onder de nawerking valt. Heb je een nul uren contract? Dan kan de werkgever de uitkering voor je aanvragen. Wil je de aanvraag zelf doen dan kan dit ook. Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare