Op 11 November 2011 ben ik wegens zwangerschapsklachten ziek gemeld. Mijn zwangerschapsverlof is ingegaan op 11 Mei 2012, en op 23 Juni ben ik bevallen. 11 September 2012 liep mijn zwangerschapsverlof af, helaas kon ik toen nog niet werken en heb ik mijzelf ziek gemeld. Voor de wia aanvraag ben ik nu benieuwd van welke datum ik moet uitgaan? Dit is dan toch 11 September 2014? Of ben ik al langer dan 2 jaar ziek vanwege de ziektewet voor mijn verlof? Ik hoor graag van welke datuk uit gegaan wordt ivm de wia aanvraag.
Beste Mm7, Je was voor en na je zwangerschapsverlof ziek en wilt weten vanaf welk moment de WIA kan worden aangevraagd. De Ziektewet duurt maximaal twee jaar. UWV telt dit in weken. Dit zijn 104 weken. Als je na afloop van deze periode nog ziek bent, kun je een WIA-uitkering aanvragen. Waren de klachten na je verlof dezelfde als waar je vóór je verlof ook al voor in de Ziektewet zat? In dat geval worden de weken Ziektewet van voor en na je verlof bij elkaar opgeteld om tot 104 weken (2 jaar) te komen. Was je na je verlof ziek wegens andere klachten? Dan gaan de 104 weken opnieuw tellen na je verlof. Actuele informatie over het samentellen van de twee Ziektewet periodes vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor de reactie. Voorafgaand aan het verlof mocht ik niet werken ivm premature weeenactiviteit, en het feit dat ik in mijn eerste zwangerschap een vroeggeboorte gehad heb. Na mijn verlof zijn de klachten psychisch en lichamelijk. Dus twee verschillende dingen inderdaad. Als ik het dan nu goed bekijk, is de wia datum op 11-09-2014.