wia en zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by babykeesje, Nov 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. babykeesje

babykeesje Nieuw lid

Nov 22, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Sinds zomer 2011 zit ik in de ziektewet vanwege psychische problemen,
    in zomer 2013 heb ik een wia uitkering en ben ik 40% arbeidsongeschikt,
    Ik stond op een wachtlijst voor een psychiatrische opname waardoor ik 100% arbeidsongeschikt werd,
    Nu, 2 maanden voor opname ben ik er achter gekomen dat ik per ongeluk zwanger ben en dat houdt in dat ik de psychiatrische opname uit moet stellen tot na de bevalling of niet meer ga doen vanwege de zorg voor mij kind.
    Ik ben in juni uitgerekend.

Vanaf wanneer ben ik verplicht dit te melden aan het UWV?
    Heeft dit gevolgen voor mij uitkering omdat ik nog wel ziek ben maar voorlopig geen therapie kan volgen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Babykeesje,

Je ontvangt een WIA-uitkering en wilt weten of en wanneer je aan UWV moet melden dat je zwanger bent.

Als je een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt hoef je meestal niet door te geven dat je zwanger bent.
    Het is wel verstandig UWV zo snel mogelijk in te lichten als je vanwege je zwangerschap geen therapie kunt volgen.
    Je zwangerschap heeft geen invloed op je uitkering.

Er zijn twee uitzonderingen:

Je moet je zwangerschap wel melden als je een loongerelateerde WGA-uitkering van de WIA hebt.
    Je hebt dan recht op 16 weken zwangerschapsuitkering.
    De zwangerschapsuitkering is 100% van je dagloon en gaat in tussen de 6 en 4 weken vóór de dag na de uitgerekende bevallingsdatum.
    De loongerelateerde WGA-uitkering stopt dan tijdelijk.
    Je kunt de zwangerschapsuitkeirng minimaal 4 weken en uiterlijk 2 weken voor je eerste verlofdag indienen.

Je moet je zwangerschap ook melden als je naast je arbeidsongeschiktheidsuitkering werkt of een WW-uitkering hebt.
    Ook dan kun je een zwangerschapsuitkering aanvragen.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page