Hoi Webcare van UWV! Einde van mijn zwangerschap is in zicht. Maar ik heb nog een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik ben begin september 2014 begonnen met werken bij mijn huidige werkgever via een uitzendcontract, 0- uren, want het is op projectbasis. Daarvoor heb ik ook gewoon gewerkt, maar dan via een andere uitzendbureau. Project zou officieel lopen tot 1 januari maar tot op heden ben ik er nog steeds werkzaam, maar elke dag kan mijn laatste dag zijn. Het is net of er nog voldoende werk is ja/nee. Eind maart wil ik met verlof, dit is 6 weken voor uitgerekende datum. Heb ik recht op zwangerschapsverlof/zwangerschapsuitkering? Of kom ik gelijk in de WW? En stel, ik raak nu (gedeeltelijk)ziek, kan dan mijn contract worden verbroken? En stel mijn werkgever bedenkt dat, bij wijze van spreke, morgen mijn laatste werkdag is, heb ik dan ook recht op zwangerschapsverlof/zwangerschapsuitkering? En kan ik nu al het e.e.a aanvragen? Bedankt alvast!
Beste Liefebeess, Ik kan mij goed voorstellen dat de onzekerheid van je oproepcontract veel vragen bij je oproept. Ik zal de eventuele situaties voor je uitleggen en je hierdoor wat meer duidelijkheid proberen te geven. Je werkt tot aan je verlof Werk je tot aan je verlof? Dan is er niets aan de hand. Je uitzendbureau vraagt voor jou de zwangerschapsuitkering aan. Actuele informatie over deze situatie vind je hier: Ik ben zwanger en heb een werkgever . Je contract wordt beëindigd voor je verlof Ligt je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen tien weken nadat je dienstverband is beëindigd? Dan heb je recht op een zwangerschapsuitkering. De uitkering zal echter niet eerder in gaan. Zorgt het beëindigen van je contract ervoor dat je een periode zonder inkomsten komt te zitten? Vraag dan een WW-uitkering aan. Klik voor de voorwaarden op de volgende link: Ik word werkloos. Als je in aanmerking komt voor WW dan vraag je zelf de zwangerschapsuitkering aan vanuit de WW. Actuele informatie over deze situatie vind je hier: Ik ben zwanger en heb een uitkering. Je wordt ziek voor je verlof Zijn je klachten ten gevolge van je zwangerschap? Dan vraagt het uitzendbureau een Ziektewet-uitkering aan bij UWV. Vanuit de Ziektewet-uitkering heb je recht op de zwangerschapsuitkering. Ik kan je niet zeggen of je contract mag worden ontbonden tijdens ziekte. Voor de wet en regelgeving over je oproepcontract verwijs ik je graag naar je vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket. Mocht je contract worden ontbonden dan kun je tijdens je Ziektewet-uitkering zelf je zwangerschapsuitkering aanvragen. Zie hier wat je dan moet doen. Ik wens je succes met de laatste loodjes. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare