Ik heb 12 maanden ouderschapsverlof gehad, dit was gedeeltelijk onbetaald. Door (gedeeltelijk) ziekte en reorganisatie op werk ziet het ernaar uit dat ik een aanvraag moet doen voor de wia. Heeft mijn ouderschapsverlof nog invloed op de wia of de ww uitkering? Mijn salaris is gedurende mijn ouderschapsverlof namelijk met twee treden verhoogd, wordt dit ook meegerekend of niet? Ik maak me nu zorgen dat ik een heel laag wia/ww zal krijgen omdat ik verlof heb opgenomen.
Beste Mammaanne, Je geeft aan dat je een WIA-uitkering aan moet vragen vanwege ziekte en reorganisatie. Dit zal een WIA-uitkering zijn als je voor meer dan 35% arbeidsongeschikt wordt verklaard. Ben je voor minder dan 35% arbeidsongeschikt dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Je wilt weten of je ouderschapsverlof van invloed is op de hoogte van je uitkering. Voor beide uitkeringen geldt dat het ouderschapsverlof geen invloed heeft op de hoogte en duur van de uitkering. Verder geef je aan dat je loonsverhoging hebt gehad en je wilt weten of dit wordt meegerekend. Voor de WW geldt dat de loonsverhogingen ( na je ouderschapsverlof ) niet worden meegenomen omdat UWV voor de hoogte kijkt naar het gemiddelde loon dat je verdiende voor je met ouderschapsverlof ging. Voor de hoogte van de WIA wordt gekeken naar het loon dat je gemiddeld verdiende in het jaar voorafgaande aan je eerste ziektedag. Loonsverhogingen na die tijd worden dus niet meegenomen. Actuele informatie over gevolgen van ouderschapsverlof op je inkomen vind je hier. Ik hoop dat ik zo je ongerustheid heb kunnen wegnemen. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Dank je wel Yvonne, dat is een hele opluchting dat ouderschapsverlof geen invloed heeft, want in die periode kreeg ik nauwelijks salaris. Het is nu afwachten of en hoeveel procent ik WIA zal krijgen of dat het enkel WW wordt. Ik werk nu gedeeltelijk en ben gedeeltelijk ziekgemeld. Mocht ik in de WIA gedeeltelijk terecht komen, dan begrijp ik dat er wordt gekeken naar de 12 maanden voorafgaand de 1e ziektedag. Het jaar voorafgaand mijn ziektedag verdiende ik wel minder, omdat ik dus ouderschapsverlof had. Ik heb ook even op de site van UWV gekeken om te bekijken hoe en wat, maar heb nog een vraagje erover... ik kwam er niet helemaal uit nog. In die 12 maanden voordat ik ziek werd heb ik 2x salarisverhoging gehad, in de 1e maand van mijn ziekmelding en in de 6e maand van mijn ziekmelding. Het is met ca. 150 euro omhoog gegaan mijn salaris, maar het is niet geheel tot uitbetaling gekomen ivm ouderschapsverlof. Wordt deze verhoging dan wel meegenomen in de berekening voor de WIA uitkering? De verhoging vond plaats in de referteperiode en niet erna.
Beste Mammaanne, Je hebt nog een aanvullende vraag over berekening van de hoogte van een eventuele WIA-uitkering. In die 12 maanden voordat ik ziek werd heb ik 2x salarisverhoging gehad, in de 1e maand van mijn ziekmelding en in de 6e maand van mijn ziekmelding. Loonsverhogingen die na de referte periode hebben plaats gevonden tellen niet mee voor de berekening. Wordt dus de referte periode naar voren verschoven omdat er in de echte referteperiode sprake was van verlof dan wordt de verhoging niet meegenomen in de berekening. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank je wel Ella, helder. Een laatste twee vraagjes, want kon er niet helemaal wijs uit worden. 1. Ik heb begrepen dat het vakantiegeld wordt berekend door te kijken wat er opgebouwd zou zijn in de referteperiode. Dus je jaarsalaris is zeg 20.000 euro, dat daar 8% vakantiegeld bij wordt geteld ipv uit te gaan van het werkelijk ontvangen vakantiegeld. Klopt dit? 2. Is dit bij een 13e maand oo kzo? Dus een 13e maand/eindejaarsuitkering wordt deze bepaald dmv het werkelijk uitgekeerde bedrag (deze is voor mij aanzienlijk lager aangezien ik ouderschapsverlof heb gehad) of op basis van wat ik zou moeten krijgen indien ik gewerkt zou hebben?
Beste Mammaanne, Wat je schrijft over het vakantiegeld, klopt niet helemaal. Voor de berekening van je dagloon wordt gekeken naar je SV-loon in de referteperiode. Het vakantiegeld valt ook onder het SV-loon. Al het SV-loon wat daadwerkelijk is uitbetaald in de referteperiode (dus ook vakantiegeld), wordt meegenomen voor de berekening van het dagloon. Ook je dertiende maand valt onder het SV-loon. Ook hierbij wordt het daadwerkelijk uitbetaalde bedrag gebruikt. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare