Stoppen met werken > recht op zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Marieketjes, 14 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Dag allemaal,

Ik wil na mijn zwangerschapsverlog graag stoppen met werken. Nu wil ik graag weten of ik daarom nog wel recht heb op een volledige vergoeding tijdens mijn verlof....

Alvast bedankt

2. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je hebt recht op een volledige vergoeding.
    Zolang je de ontslagdatum in laat gaat op de eerste werkdag na je verlof is er niks aan de hand.

3. Fran80

Fran80 Lid

7 jan 2008
    63
    0
    0
    Ik loop ook met dezelfde vraag rond.
    Wanneer moet je dan je baas inlichten? Moet je hem dan voorliegen dat je toch terug komt maar in de praktijk toch weet dat je je ontslag gaat indienen en dat je je ontslag indient in de verlofperiode? Of kan je al onstslag nemen voor dat je met zwangerschapsverlof gaat en dat je nog wel recht hebt op je volledige vergoeding.

4. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Ik zou het gewoon eerlijk zeggen, maar dat is ieder voor zich, voordat je met zwangerschapsverlof gaat. Zwangerschapsverlof kost je werkgever niets, want die ontvangt een uitkering hiervoor.
    Ik zou het dus zo met je werkgever regelen dat je na je verlof niet meer terugkomt en je laatste verlofdag tevens je laatste werkdag is. Op die manier heeft je werkgever ook nog de tijd om op zoek te gaan naar iemand anders en dat is wel zo netjes.

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je hoeft helemaal niet te liegen.
    Je hebt gewoon recht op betaald zwangerschapsverlof.
    Zolang jij je netjes aan je opzegtermijn houdt (meestal 1 maand) dan is er niks aan de hand.
    Ik zou mijn ontslag nog niet voor mijn verlof indienen, ik zou wachten tot je baby er is en je zeker weet dat je gaat stoppen.

6. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik stop ook met merken na mijn verlof. Ik heb mijn werkgever al vrij aan het begin van mijn zwangerschap verteld dat ik niet meer terug kom. Ik vind het zelf altijd fijn om gewoon open kaart te spelen, dan ga je uiteindelijk ook het prettigst weg. het is voor mijn werkgever ook wel handig om ruim van te voren te weten. Ik werk in het onderwijs en er moet dus een vervanger komen. Zo'n vervanger is makkelijker te krijgen als je een reguliere vacature kunt plaatsen, dan wanneer het een tijdelijke vervanging betreft. Mijn leidinggevende ging er zelf vanuit dat ik mijn ontslag zo indien dat ik na mijn verlof uit dienst treed.

Ik heb trouwens een opzegtermijn van drie maanden, dus voor mij is het wel belangrijk om op tijd mijn ontslag aan te vragen. Maar ik weet heel zeker dat ik hoe dan ook wegga (ook als de zwangerschap onverhoopt mis zou lopen), omdat het werken voor mij (oa door een erg forse reistijd) te belastend is. Nu scheelt het voor mij dat ik zo een nieuwe baan kan krijgen op een andere school, wanneer ik toch sneller weer zou willen werken. Dat is natuurlijk niet in iedere sector zo.

7. Konijn

Konijn Niet meer actief

Je moet wel oppassen dat je je ontslag niet te vroeg indient/aanvraagt! Anders heb je namelijk geen recht meer op verlof. Ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel weken voor de uitgerekende datum hiervoor gehanteerd wordt, maar dat is wel te vinden op internet. Vlak van te voren is het slimst.

8. Mutiara

Mutiara Lid

5 feb 2008
    18
    0
    0
    Midden- Nederland
    Dus eerst verlof opnemen en daarna aangeven dat je na het verlof wil stoppen met werken?

9. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ja, je kunt het wel al bespreken op je werk natuurlijk, maar je moet altijd ook officieel je ontslag indienen en dat kun je inderdaad het beste doen wanneer je met verlof gaat, of in ieder geval vlak daarvoor. De termijn waar het om gaat is trouwens 10 weken voor de bevallingsdatum (ik heb het weer gevonden). Het hangt natuurlijk wel ook een beetje af van je opzegtermijn, maar volgens mij is die nooit langer dan je zwangerschapsverlof. Het kan op zich geen kwaad om het wel eerder al te bespreken (dan zet je je werkgever niet voor het blok). Je kunt niet ineens voor je verlof ontslagen worden. Omdat je werkgever jouw verlof vergoed krijgt, maakt het voor hem verder ook niet uit.

Bij mij weet iedereen nu dat ik niet meer terug kom na mijn verlof. Ik kijk er trouwens enorm naar uit! Een jaar lekker alleen maar met mijn kindje bezig zijn... Nog even keihard werken en dan ultiem genieten!

10. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Mijn contract loopt af tijdens mijn verlof en wordt niet verlengd.
    Zelfs dan heb ik nog recht op volledige vergoeding.
    UWV betaald dan gewoon door.

Als je twijfelt kun je hen gewoon bellen.
    Die kunnen je precies uitleggen hoe/wat.

Deel Deze Pagina