Ziek wegens zwangerschap uit dienst

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tweekids, 21 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Beste uwv,

Hoogstwaarschijnlijk word mijn 18 urige contract niet verlengd per 1 oktober. (Ik ben bekend met de inmiddels verstreken aanzegtermijn en de mondelinge toezegging voor een contract van 2 mnd geleden.) ik ben inmiddels ziek wegens bekkenklachten en de hoge stress factor die nu speelt. Klopt het dat ik dan per 1 oktober gewoon word overgenomen door het uwv? En ik mij daar dus geen zorgen om hoef te maken?
    Hartelijk dank,

Groeten Tweekids

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik heb overigens een leerarbeidsovereenkomst die verloopt per 1 oktober en 6 maanden heeft geduurd. Mijn praktijkovereenkomst met school en werkgever verliep per 12 september (de dag dAt ik geslaagd ben voor mijn opleiding)

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#3 UWV, 26 sep 2017
    Laatst bewerkt: 27 sep 2017
    Beste Tweekids,

Excuses voor de late reactie dit was niet de bedoeling. Je stelde een unieke vraag, deze hebben wij voor je uitgezocht.

Gefeliciteerd met het succesvol afronden van je opleiding maar wat naar voor je dat je ziek bent in deze nieuwe fase van je leven.

Je wilt graag weten of je na je leerarbeidsovereenkomst ziek uit dienst wordt gemeld bij UWV voor een Ziektewet-uitkering.

Dat ligt er aan of je leerarbeidsovereenkomst als arbeidsovereenkomst wordt gezien. De volgende onderdelen zijn daar van belang:

- de verplichting om arbeid te verrichten;
    - gedurende een zekere tijd;
    - de verplichting om loon te betalen; en
    - in dienst van de andere partij.

Wij kijken niet allen naar de titel maar ook naar de inhoud van je leerarbeidsovereenkomst of de nadruk ligt op leren of op werken.

Wil je weten of je leerarbeidsovereenkomst aan deze onderdelen voldoet/ dan kan je deze voorleggen aan het Juridisch Loket.

Als UWV de ziek uit dienst melding heeft ontvangen gaan wij ook bepalen of je leerarbeidsovereenkomst gezien kan worden als een arbeidsovereenkomst.

Informatie over de ziek uit dienst melding vind je hier .

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Viktoria

UWV Webcare

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Het is zeer zeker een arbeidsovereenkomst, gezien de verplichting tot werk en salaris uitbetaling. Dan geldt dus het laatste, juridisch loket heeft mij geholpen bij de rest.
    Dank!

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tweekids,

Graag gedaan!

Met vriendelijke groet,

Viktoria
    UWV Webcare

Deel Deze Pagina