Hallo, Ik vraag me ineens af wat ik moet doen nu ik Zwanger ben met het UWV. Moet ik dit doorgeven? Veranderd er iets aan mijn uitkering? Wat kan ik het beste doen? Groeten Jessje
Beste Jessje, Je zwangerschap kán van invloed zijn op je WIA-uitkering. Maar dat hangt ervan af welke WIA-uitkering je hebt. Heb je een Loongerelateerde WGA-uitkering (LGU)? En ligt je uitgerekende datum tijdens óf in de tien weken na het einde van deze LGU? Dan heb je recht op zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De einddatum van je LGU wordt dan verlengd met de zestien weken van je verlof. Het verlof moet je zelf aanvragen. Daarvoor kun je acht weken voor je uitgerekende datum bellen met UWV Telefoon (0900 - 9294). Heb je een andere WIA-uitkering (IVA, of een WGA-Loonaanvullingsuitkering of een WGA-vervolguitkering)? Dan heb je geen recht op WAZO. Voor alle WIA-uitkeringen geldt, dat je mogelijk recht hebt op een (hogere) toeslag, omdat je onder een ander sociaal minimum valt. De toeslag op een WIA-uitkering vraag je aan via MijnUWV. Daar kun je ook je gewijzigde gezinssituatie doorgeven met een wijzigingsformulier. Actuele informatie over de WAZO en de toeslag vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare