Recht op ww?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door LoveXx, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Hallo,

Ik heb na het faillissement van het bedrijf waar ik werkte in de ww gezeten. Ik had er 6 maanden recht op en die heb ik toen ook gebruikt.
    Precies na 6 maanden had ik gelukkig weer een baan.

Daar heb ik vijf maanden gewerkt, het was een tijdelijke contract met kans op verlenging, maar ik werd zwanger.. dus contract werd niet verlengd.

Omdat ik maar vijf maanden gewerkt had, nadat ik al een uitkering had gehad, had ik dus geen recht op een nieuwe ww.
    Ik ben een maandje aan het solliciteren geweest en heb met veel mazzel een tijdelijk baantje gevonden. (Dat was niet makkelijk, zwanger solliciteren:p)
    Ik krijg een contract voor 2 maanden...

Heb ik dan straks wel recht op ww? Vijf maanden gewerkt, een maandje niet en dan 2 maanden wel.
    En zo ja, hoe wordt de hoogte van m'n ww dan berekend?
    Wordt dan het gemiddelde genomen van de gewerkte 7 maanden?

Alvast bedankt..

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste LoveXx,

Wat fijn dat je weer een nieuwe baan hebt gevonden, ondanks je zwangerschap. Nu wil je weten of je straks weer recht op WW hebt, als deze tijdelijke baan stopt.

Om een nieuw WW-recht op te bouwen, moet je ten minste 26 weken werken in de 36 weken voordat je werkloos wordt. Op basis van de informatie in je vraag, zou je aan die eis voldoen, en dus recht hebben op een nieuwe WW-uitkering.

De hoogte van je nieuwe WW-uitkering wordt gebaseerd op het loon dat je verdiende in de baan waaruit je werkloos wordt. Verdiende je in die baan minder dan in de baan waaruit je werkloos werd? Dan krijg je mogelijk een uitkering die gebaseerd is op je eerdere baan. Dat heet de garantiedagloonregeling.

Overigens schrijf je dat je nu zwanger bent. Vanaf zes weken voor je uitgerekende datum heb je daarom recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Deze vraag je acht weken voor je uitgerekende datum aan via UWV Telefoon (0900-9294). Tenzij je dan nog in dienst bent bij je huidige werkgever, dan vraagt hij het verlof voor je aan.

Op onze website vind je actuele informatie over WW-recht, garantiedagloon en WAZO.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Bedankt voor uw reactie.

Ik heb even gekeken naar dat garantie dagloon, en ik las dat je aan 3 voorwaarden moet voldoen.

- u bent binnen 2 jaar na uw eerste ontslag weer gaan werken in een baan met een lager loon; Ja, binnen 1 maand had ik een nieuwe baan. Maar wel minder uren en dus een lager loon.

- u wordt binnen 3 jaar na uw eerste ontslag opnieuw werkloos; Jep, dat ook.

- u kreeg na uw eerste ontslag een WW-uitkering; Na mijn aller eerste ontslag, dat faillisement, kreeg ik wel een uitkering.
    Daarna dus 5 maanden gewerkt. Toen 1 maand werkloos, maar geen uitkering ontvangen omdat ik daar geen recht op had.
    Nu een contract voor 2 maanden en daarna weer werkloos.. :(
    Dus hoe zit dat dan? :)
    Hoop dat ik wel recht heb op garantie dagloon..

(Hoop dat het wat duidelijk is:()

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste LoveXx,

In jouw geval heb je inderdaad recht op het garantiedagloon. Je voldoet aan alle voorwaarden, ook aan het derde punt. Je hebt immers na je eerste ontslag een WW-uitkering ontvangen.

Actuele informatie over het garantiedagloon vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina