zwangerschapsverlof en 0 uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lisettevers, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisettevers

lisettevers Actief lid

26 mrt 2013
    409
    2
    18
    breda
    Hallo UWV

Ik heb een 0 uren contract die loopt tot 24-06-2015.
    Hoe gaat die in zijn werk met een zwangerschapsuitkering/verlof?
    En wat als mijn contract niet verlengt wordt?

Groeten Lisette

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lisette,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je wilt weten hoe het zit met recht op een zwangerschapsuitkering aangezien je een oproepcontract hebt.

Ook als oproepkracht heb je recht op een zwangerschapsuitkering. Je werkgever vraagt deze voor jou aan bij UWV. Meestal betaalt UWV de uitkering aan je werkgever. Je werkgever betaalt jou je salaris weer uit. Je kan er ook voor kiezen het geld direct op jouw rekening over te laten maken. Dit geeft de werkgever aan UWV door met het aanvraagformulier.

Wordt je contract niet verlengd tijdens je zwangerschapsuitkering? Geef dit dan tijdig door met het formulier wijzigingen doorgeven zodat UWV weet dat je zwangerschapsuitkering op jouw rekening gestort moet worden.

Je zwangerschapsuitkering kan tussen de vier en zes weken voor de uitgerekende datum starten. Mocht je voor die tijd werkloos worden dan kun je eerst een WW-uitkering aanvragen. Vanuit de WW-uitkering heb je ook recht op een zwangerschapsuitkering. Deze kun je aanvragen door twee weken voor de gewenste ingangsdatum te bellen met UWV Telefoon op 0900 9294.

Ligt je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na het einde van je dienstverband? Dan kun je ook zonder tussenkomst van de WW een zwangerschapsuitkering aanvragen. Dit kan via je ex-werkgever.

Actuele informatie over recht op zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina