Goedenavond, Op 1 december 2014 loopt mijn zwangerschapsverlof af. Voor mijn zwangerschapsverlof heb ik 5 weken een WW uitkering gehad. Ik heb sowieso nog WW recht tot september 2015 waarvan ik hoop dat ik deze niet nodig zal hebben. Momenteel ben ik druk aan het solliciteren en hoop ik per december een baan te hebben. Mocht dit niet lukken dien ik dan weer zelf WW aan te vragen per het moment dat mijn verlof af loopt? En is dit dan hetzelfde bedrag (en dan 70%) als voor mijn zwangerschapsverlof? Met vriendelijke groet,
Beste Vrolijkheid, Je wilt weten of je zelf weer WW moet aanvragen op het moment dat je verlof afloopt en of de hoogte hetzelfde bedrag zal zijn als voor jouw verlof. Dit klopt deels. De eerste twee maanden van jouw WW-uitkering ontvang je 75%. Je hebt hiervan 5 weken gebruik van gemaakt. Dit houdt in dat je voor de volgende WW betaling drie weken 75% en een week 70% ontvangt. Voor de resterende duur van jouw WW-uitkering ontvang jij 70% van het bruto dagloon. Ook dien je inderdaad zelf jouw WW-uitkering weer aan te vragen. Dit kun je uiterlijk een maand voordat je verlof afloopt doen. Aanvragen van WW hoeft dus niet pas op de eerste dag na je verlof of eerste werkloosheidsdag. Ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt als gevolg van ziekte? Dan dien je wél de eerste werkdag ná jouw bevallingsverlof contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers: 0900-9294. Je meldt jezelf dan ziek bij mijn collega. Actuele informatie over de hoogte van een WW-uitkering vind je hier. Ik wens jou en je kindje veel gezondheid toe. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare