Beste UWV medewerkers, Vorige week vrijdag heb ik een gesprek gehad met uw collega om vast te stellen op hoeveel procent dagloon ik recht heb. Ik kreeg 70% op voorschot vanaf 6 juli maar de arts heeft vast gesteld dat ik recht heb op 100% en van de overige 30% krijg ik dus nog een nabetaling. Nu heb ik daar 2 vragen over. Hoelang kan de verwerking duren voordat ik 100%, en de nabetaling ga krijgen en vraag 2; Ik heb vernomen dat over deze nabetaling een bijzonder tarief loonheffing wordt toegepast en ik dus netto minder daar van over hou dan met een normaal tarief loonheffing. Waarom is dat zo? Alvast bedankt en met vriendelijke groet, Mango
Hallo Mango, Wat goed dat je uitkering verhoogd is. Je wilt weten wanneer de herziening van je Ziektewet is doorgevoerd, wanneer je de nabetaling kan ontvangen en waarom dat netto lager is. Als je uitkering aangepast wordt, dan zullen we je daar binnen tien werkdagen over informeren. In de brief die je daarover krijgt, staat dan vermeld wanneer de nabetaling is overgemaakt. De nabetaling wordt door de Belastingdienst gezien als een bijzondere beloning en daarom moet je daar meer belasting over betalen. Betaal je daardoor te veel belasting, dan kan je dat bij de aangifte over 2016 opgeven en wordt dat verrekend. Ik wens je een voorspoedig herstel. [FONT="] Met vriendelijke groet,[/FONT] [FONT="]Petra[/FONT] [FONT="]UWV Webcare Team[/FONT]
Hallo Petra, Bedankt voor je antwoorden op mijn vragen. Klopt het dat daar 36,55% over berekend word? Dit had ik even opgezocht. Ik wacht het dan nog even af, het is nu 6 werkdagen geleden dat ik op gesprek ben geweest. Herstel zit er helaas niet meer in maar we gaan wel manieren vinden om het enigszins leef(-en werk)baar te maken en houden. Nogmaals bedankt en met vriendelijke groet, Mango