Wie: 2 jaar en ook klein

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by novanne, Sep 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi,

Ben van de week bij het cb geweest. Onze dochter is nu pas 83.5 cm (2 jr + 1 maand). Behoorlijk aan de kleine kant dus. Dit terwijl ze vanaf 2 maand tot 10 maand wel op de middellijn zat (bij geboorte wel klein, 48 cm, 3100 gram). Daarna is ze steeds wat afgezakt.
    Moet ik me zorgen maken??
    Ze lijkt verder gezond, eet voldoende/goed, en ontwikkelt zich verder op alle gebieden prima. Een levendige ondernemende peuter wat dat betreft.
    Maar ja die lengte/groei zit me erg dwars. Gewicht is 11.5 kg dus dat is wel prima in verhouding tot haar lengte.
    Mijn man en ik zijn allebei gemiddeld qua lengte (1.70 en 1.81).

Wie zijn kindje zit ook op de -1 /-2 lijn???
    En is daar naar gekeken? Onderzoeken, oorzaken?

Bedankt voor jullie reacties

2. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    youame was bij de geboorte 47cm en 3140gr

en is nog klein ze heeft nu een kleine groeispurt gehad en zit nu in maatje 98
    en ze wordt over 2 weken 3

zolang ze goed eet drinkt slaapt en gezond is geen zorgen maken

3. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Mijn zoon heeft tot een maand of 18 op de middenlijn van de curve gezeten. Nu vandaag (echt nét 3 jaar) zit hij op de -1 lijn.
    Met iets meer dan 2 jaar woog hij 12.2 kilo en was hij 88 cm.
    Nu is hij 14.1 kilo en 97 cm.

Hij eet als een bouwvakker, is nooit ziek en ontwikkelt zich voorbeeldig. Maak me dus geen zorgen.

4. sam

sam Fanatiek lid

Sep 11, 2005
    1,543
    0
    0
    Onze dochter is ook altijd klein geweest, en nog. Maar ze groeide ook zoals jou dochter in haar eigen lijn. Dus lengte met verhouding gewicht is goed. Dus dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Zal eens kijken wat ze met 2 jaar was. 81.5 cm. en 10.9 kilo. Nu is ze 3.3 jaar 90.5 cm en 13.5 kilo. Nog steeds klein dus. En ook hele kleine voetjes maat 21
    Bij Sam heeft dit wel een oorzaak hoor, ze heeft een chromosomen afwijking. En ook veel medische klachten. Maar denk dat jullie dochter gewoon een klein fijn poppetje van nature is.

5. biancanr1

biancanr1 Bekend lid

Nov 29, 2006
    824
    0
    0
    leidster kdv
    Ons mannetje is nu 2,5 en was bij de laatste controle ook 83 cm. Hij wisselt nu tussen maatje 80-86. Net 11 kilo schoon aan de haak. Schoenmaat 21 dus leeft letterlijk op kleine voet. Bij de geboorte was hij 46 cm en 3100 gram, met 38,3 weken.

Hij is actief en groeit dus ik maar me geen zorgen.
    Zolang jij zelf denkt/voelt dat het goed gaat zou ik op mijn gevoel vertrouwen.

6. miekje80

miekje80 Bekend lid

Apr 27, 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Als jouw dochter vrolijk is, goed eet, goed slaapt en verder geen andere problemen heeft (zoals huilerig, hangerig, moe enz.) dan zou ik mij geen zorgen maken. Het wordt anders als ze wel last heeft van hangerigheid enz. Dan zou ik direct aan de bel trekken bij een arts.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook een ukkie :)

weet niet precies hoe groot ze is.. maar sinds deze week past ze in 86shirtjes.. (en broekjes mt. 80)
    schoenmaat 20/21 ook
    alleen (dat toevallig wel gewogen laatst) 12,2kg

laatste keer op kdv grote preek dat ze te zwaar was.. maar geen klachten over dr lengte.. (terwijl die juist achterblijft.... qua gewicht zit ze op de middellijn.. qua lengte ruim eronder)

lekker laten mopperen denk ik maar... als ze nou enorm uit verhouding was.. of echt km's onder die lijn lag... dan was het wat anders
    maar die middellijn is een gemiddelde van kindjes 10 jaar geleden... en bij een gemiddelde is dat de een groter en de ander kleiner is... alles opgeteld en delen door het aantal kindjes
    dus er zullen weinig kindjes precies gemiddeld door het leven gaan :) (en ook uitschieters horen bij het berekenen van een gemiddelde)

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hier ook een uk ;)
    Toen ie geboren was had ie normale lengte en gewicht ( 50 cm en 3295 gram )
    Hij bleef op de middellijn tot ie ongeveer een jaar was. En toen ging ie eronder.

Toen met 2 jaar controle bij cb was ie 83 cm groot en woog ie 10 kilo.
    Veel te licht en te klein dus. Maar hij zag er goed uit! Zelfs vetjes. Goede verhouding gewicht en lengte en hij is actief en ondernemend zoals ie moet zijn.

Dus het cb maakt zich geen zorgen. Dus probeer ik dat ook niet te doen ;)
    Erik is trouwens wel een slechte eter. Plus daarbij beweegt ie echt de hele dag door! Zit bijna geen moment stil en wil alleen maar buiten spelen.

9. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

Jul 8, 2006
    8,361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Joris is ook een uk! Cb zei ook bij controle toen bij 2 jaar dat het een kleine peuter was. Maar hij eet goed, heeft zelfs "vetrolletjes", een echte babybuik nog! En vorige maand waren we bij het cb en hij was geen cm gegroeid (hij zit dus nu onder de lijn!). Maar niks om je zorgen om te maken. Zolang het kind goed eet, ondernemend is, de dingen doet die een peuter zo ongeveer hoeft te doen is er niks aan de hand. Zou je zien dat de kleine peuters ineens een groeispurt maken!

10. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    zou me er niet druk om maken, je kan haar moeilijk uitrekken.
    mijn dochter is ook niet groot ,ik maak me er neit druk om ze word van zelf groot en ze doen extra lang met de kleren :)

11. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Hoi,

Laura was bij geboorte normaal 51cm en 3355! Maar ligt nu ook op de -1 lijn. Ze was met 2 jaar en 2 maanden 83cm en 10.8 kilo. Dus licht en klein. Maar de verhoudingen liggen goed. En ikzelf ben ook niet een van de grootste (1.65).
    Niet druk maken. Komt vanzelf (of niet, maar dat is ook goed toch?!)

12. mamapatricia

mamapatricia Bekend lid

Feb 5, 2007
    966
    0
    0
    friesland
    romy was ook klein bij der geboorte 47 cm en net zes pond
    nu word ze december 4 en zit in 98/104 toen ze 2 was zat ze ook in maatje 86 toen ze drie werd kreeg ze een groeispurt ..
    mijn zoontje word okt 2 en die zit nu in 86/92 die is wel aardig aan de maat

13. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

Mar 23, 2007
    1,783
    0
    0
    Hier ook een klein ventje. Hij wordt volgende maand 2 en hij weegt nu 10,3 kilo. Vorige week gewogen ;). Hoe lang hij is weet ik niet maar hij begint nu over te gaan naar maat 86.
    We hebben regelmatig de vraag gekregen op het cb hij ziek was geweest of niet goed at omdat hij weer niet genoeg gegroeid was volgens hun.
    Wij zijn allebei ook niet groot en onze ouders ook niet, dus ik maak me geen zorgen over zijn groei.
    Hij is heel actief en hij eet ook goed, hij is niet mager. Dus het hoort gewoon bij hem.

14. ipad

ipad Niet meer actief

Hoi
    Ook wij hebben een klein peutertje!
    Thobias word bijna 25 maanden.
    Hij is vorige maand gemeten en gewogen...82,5 cm en 9600 gram.
    Bij de geboorte was hij 47 cm en 3195...
    mama is 1.54 en papa 1.72

op zijn verjaardag mat hij nog 79 cm!!!! dus hij heeft wel een spurtje gehad...(was ook erg "lastig" afgelopen maand)

Thobias eet en drinkt goed, met dagen van uitzonderlijk goed en dagen van matig ...
    Verder ontwikkeld hij zich prima en is hij erg pienter.

ik maak me eigenlijk niet zo'n zorgen...alhoewel ik het commentaar wel beu ben hoor....

15. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    1,807
    0
    36
    Haarlem
    Youri was met 2 jaar 83 cm en 11,5 kilo.

Ook vrij klein dus, en het cb blijft er maar over zeiken! Ik maak me er niet druk om dat het een ukkie is. Ik ben ook maar 1.58 en manlief 1.74, maar dit krijg ik ze niet aan hun verstand, hahaha

16. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

Jun 26, 2006
    2,646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    wij hebben ook een klein meisje

bij de geboorte was ze 2920 gram en 48cm
    Bij het Cb was ze toen ze net 2 jaar was 10390 gram en 82,5 cm

Ze heeft nu ook gewoon maatje 86 voor shirts. (net zoals haar broertje die 1 jaar en 2 maanden jonger is)

Zolang ze goed eten zou ik me er niet druk om maken. Ze kan ze moeilijk laten uitrekken he. hihihi

17. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier hetzelfde inderdaad..
    Maatje 86 (sinds vorige week ofzo..)
    en nichtje van practisch een jaar jonger is net zo groot

Nahja.. Het is niet alsof je er veel aan doet
    ze eet als een bouwvakker dus dt is het probleem niet
    misschien toch maar zo'n middeleeuws oprekapparaat aanschaffen
    of zouden ze die niet hebben in kleine maatjes? :D

18. novanne

novanne Niet meer actief

Hoi allemaal

Bedankt voor jullie berichtjes. Stelt met gerust.
    Gisteren nog even bij het CB geweest bij de arts en ook die heeft me gerustgesteld. Volgens haar is alles echt prima met Sara. Ze is gewoon niet groot. Ze hebben opnieuw gemeten en nu 84 cm met 2 jr en 6wkn. Ze zit op de -1 lijn.
    Volgens een berekening obv van mijn lengte en die van mijn man "moet" Sara in de curve ergens tussen de min -1.8 en max. +1.5 zitten. Dat zit ze, dus volgens cb geen zorgen.
    Ook niet omdat Sara er gezond uitziet, voldoende eet (hoewel lengte daar schijnbaar niets mee te maken heeft, alleen gewicht) en zich prima ontwikkelt.
    Over 3 maand ga ik nog wel even terug voor een extra meting.

Maar idd het is ook het " gezeur" van de buitenwereld die je onzeker maakt. Van " ooh ze is wel klein hoor" , " groeit ze wel goed" . " Goh mijn kindjes waren met 2 jaar toch echt wel een stuk groter" etc etc

groetjes
    Anne

19. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Joh, klein maar fijn.

20. Hier nog een sprietje.Megan word in december 2 jaar.
    Ze woog bij de geboorte 3790gram en was net geen 50 cm....nu weegt ze 10kg en 100 gram en is 82 cm.(vorige week wezen wegen)
    Mijn dochter is wel een muis met eten en drinken,maar ja dit is altijd al zo geweest en is gewoon iets wat bij haar hoord.
    Ik maak mij wel vaak zorgen over haar omdat als ze een beetje ziekjes word ze meteen erg afvalt.(paar maanden geleden 1,6 kg in 4dagen)
    Wij zijn beide 1,80 lang.

Share This Page