Wie natuurlijk bevallen met smal bekken of geprobeerd natuurlijk te bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Antje77, 13 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik heb een smal bekken. Mijn zoontje is dan ook dmv spoedks gebroen bij 42w zwangerschap. Ik ben toen ingeleid, maar ondanks weeënstorm was er na bijna 6 uur nog amper 2 cm ontsluiting en voelde ik het hoofdje heel erg drukken tegen mijn bekken. Mijn zoontje woog 4110.

Van dit kindje heb ik woensdag een groei echo gehad en ze ligt ongeveer 1,5w voor op groei. Gewicht is geschat op 3100. Mijn gyn vindt het kindje nog niet te groot. Ze schat de kans van natuurlijke bevalling 50%, als ze kleiner blijft dan de 4 kilo. Ik heb zelf de keus om natuurlijk te proberen of ks, omdat ik in eerste instantie een natuurlijke boven een ks verkies. Echter vind ik het zeer moeilijk om deze beslissing te maken, want de kans is groot dat de bevalling uiteindelijk op een spoed uit draait en tot wanneer ga je zelf proberen? Als ik de 39w ben gepasseerd is de kans al groot dat het gewicht al ergens op de 3800 zit en dat is niet veel verschil met 4100. Er is wel al een datum gereserveerd voor de ks, bij 38+5 weken.

Heeft er iemand ervaring met natuurlijk bevallen ondanks smal bekken, of geprobeerd om eerst natuurlijk te bevallen?

2. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Hoi hoi,

Ik heb negen weken geleden geprobeerd natuurlijk te bevallen met een te smal bekken! Had eigenlijk weinig keus.... het was mijn eerste en dan ben je verplicht het eerst op de natuurlijke manier te doen... :(
    Helaas ben ik tot de 9,5 cm ontsluiting gekomen en toen is toch overgegaan tot een spoedks....
    Mijn kindje was ook nog eens niet goed ingedaald, door die te smalle bekken en uiteindelijk bleek het ook nog een sterrekijkertje te zijn! Mijn zoontje woog 3900 gr bij de geboorte.
    Ze hebben mij ingeleid dmv een "veter", vervolgens weeënopwekker en de hele reutemeteut gehad.... het gemakkelijkste deel van de bevalling vond ik nog de keizersnee en als ik bij een tweede mag kiezen, zou ik direct voor de keizersnee gaan! :D

Ik vond het zelf proberen heel heftig, want ik merkte daarbij dat je op een gegeven moment toch over je grenzen heen gaat, van wat je aan pijn wil dragen enzo. We hadden hier van tevoren duidelijke afspraken over gemaakt met het ziekenhuis, maar op het moment dat je daar ligt, en ze zeggen, het gaat zo goed, ga je toch maar weer door, ondanks dat ik voelde dat het hem echt niet ging worden... :( heb daardoor soms het gevoel dubbel te zijn bevallen: zowel vaginaal als dmv een keizersnee!
    Dus ik zou het wel weten bij een volgende!;)

3. Soofje

Soofje Actief lid

6 apr 2011
    445
    25
    28
    NULL
    NULL
    Bij mij is na onderzoek gebleken, dat ik wel een stijl/smal bekken heb, maar volgens de berekeningen moest ik op de natuurlijke manier kunnen bevallen (dit alles uitgerekend na een scan in week 35...)
    dus werd ik ingeleid, infuus...maar na 12 uur zeer heftige weeen, nog maar 2 centimeter ontsluiting.
    toen aangegeven, dat dit niet ging en dat ik toch wel graag een keizersnee wou...en toen binnen een uur was hij er met de keizersnede...

deze keer ga ik bevallen met een geplande keizersnede...geen gedoe meer met natuurlijk bevallen, wat met mijn bekken toch niet lukt!

4. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Het verbaast mij dat ze bij iedereen zeggen dat het best gaat lukken op de natuurlijke manier, terwijl ik in praktijk uiteindelijk nog nooit iemand heb geproken waarbij het wel is gelukt.... hier om mij heen bij mensen allemaal hetzelfde verhaal.....

5. zondagskind

zondagskind Bekend lid

9 mei 2011
    857
    0
    0
    Hoi!

Toen onze oudste ter wereld kwam als sterrenkijkertje van 2830 gr. en zo'n 45 cm. werd er niet gesproken van een te smal bekken. Het was immers een sterrenkijkertje en dat duurt nou eenmaal langer. Bevalling duurde alles bij elkaar bijna 24 uur. Persen ruim 2,5 uur. Toen werd er een ienieminie mensje geboren. Tja, weet jij veel....
    Bij onze jongste dus ook op de "gewone" manier begonnen. Ik voelde al vrij snel dat dit anders was. Had erge pijn, en natuurlijk doet een bevalling pijn maar dit voelde anders. Ontsluiting bleef steken op 8 cm. Uiteindelijk na , in mijn ogen uren, 2 uur persen is er besloten tot een spoedkeizersnee. Zoontje zat vast in mijn bekken. Hij was iets zwaarder dan zijn zus 3618 gr. en kon er dus gewoon niet doorheen! Ook hij was overigens een sterrenkijkertje.
    De gyn. heeft toen gezegt bij een evt. volgende zwangerschap en een kindje boven de 6 pond wordt het weer een keizersnee.

Ik ben nu dus zwanger van de derde en heb zelf het liefste weer een keizersnee. Ik vond het echt een heel zware bevalling en de gyn. heeft dat ook bevestigd in de na bespreking.

6. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een te smal bekken,

Ik had in de zwangerschap al een soort van onverklaarbare pijnaanvallen (geen wee/voorween o.i.d.)

en ik denk dat dit kwam omdat mijn zoontje gewoon Te weinig ruimte had in mijn buik, dat hij gewoon Klem heeft gelegen.

ook bij 41 weken nog steeds niet ingedaald, omdat dit gewoon niet ging volges mij?

wel normaal bevallen moet ik zeggen, nadat mijn vliezen waren gebroken hebben ze me ingeleid omdat ik geen weeen kreeg. Dus het is wel gelukt :)

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Thanks voor de reacties!

Pff ze hebben jullie wel lang laten proberen zeg.
    Helaas heb ik ook nog geen succes verhalen gehoord van bevallingen met een smal bekken.
    De 23e moet ik weer op controle en zal ik moeten aan geven of ik voor de ks wil gaan of niet, deze staat namelijk gereserveerd voor de 27e. Ik denk dat ik daar ook gewoon voor ga. Komt de baby eerder, dan wil ik wel eerst proberen of het lukt, maar ze zullen dan sowieso snel over gaan tot spoed, zullen mij niet te lang laten proberen. Om het nog na de 27e zelf te gaan proberen lijkt mij niet verstandig, gezien ik de 29e 39w ben.

@ Lillibit, mijn gyn zegt gewoon eerlijk dat ze niet weet of ik natuurlijk kan bevallen of niet, welk gewicht wel zou kunnen. Ze schat de kans op 50%. Tijdens de 1e afspraak heb ik aangegeven de voorkeur te hebben voor natuurlijke bevalling. Vandaar dat ik eerst mag proberen als ik dit wil. Ze zegt dat als mensen zelf erg gemotiveerd zijn, dan willen ze daar wel in mee gaan en anders gewoon die ks. Maar ze zette ook gelijk de deuren volledig open voor de ks. Omdat ik twijfelde, nog geen beslissing kon maken, heeft ze wel al een datum gereserveerd.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ Mupet, toch een succes verhaal! Hoe groot was jou zoontje?

Mijn zoontje was wel ingedaald, dit kindje ook, maar zit nog niet volledig vast. Het eerste gedeelte van mijn bekken is schijbaar wel gewoon normaal, maar daarna wordt het smal. Dit zou ook komen door de stand van mijn bekken. Een kindje zou als waren een hele diepe bocht moeten maken.

9. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    @Antje: Ja, mijn zoontje zat ook gedeeltelijk ingedaald, maar niet vast in het bekken. de ene keer zat hij dan ook hoger dan de andere keer.
    Feit is wel dat ze het mij veel te lang hebben laten proberen, terwijl dit vantevoren besproken was. Mijn moeder heeft door hetzelfde probleem twee dramabevallingen gehad, die beiden uiteindelijk een ks zijn geworden, mijn zusje is vlak voor mij bevallen, nog groter drama, en uiteindelijk ook een spoed ks. Zit dus echt in de familie!

Maar goed, als ik het de volgende keer weer zou moeten proberen, doe ik het weer met liefde hoor! :) Gaat immers om het resultaat he? ;)

10. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Hier ook een smal bekken. Ze kwam moeilijk door mijn bekken heen.

Erg zware bevalling gehad.
    Mocht om 2 uur gaan persen, en pas om half 5 hebben ze ingegrepen met een knip en vacuumpomp en is mijn dochter geboren. Normaal laten ze je max een uur persen, en ik heb dus 2,5 uur liggen persen. Alles was al klaar voor de Ok, maar toch natuurlijk bevallen, zonder ruggenprik ( ja wel met vacuum dus..)

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ Lillibit, bij jou dus iets erfelijks. Je hoort het vaak dat ze lang laten proberen met bevallingen. Ik heb dan ook echt geluk gehad met mijn gyn. Dat zei mijn vk ook tegen mij. Ik ben nu bij dezelfde gyn. Zij staat ook vrij makkelijk tegenover ks, doet er niet moeilijk om om sneller in te grijpen. Is ook van mening dat bevallen wel makkelijk mocht zijn.

@ Bijzonder, pff 2,5 uur persen, dat lijkt mij erg pittig zeg.
    Ik denk ook dat als het uiteindelijk via de natuurlijke weg lukt bij een smal bekken, het wel altijd een heftige bevalling zou zijn.

Ik ben inmiddels er wel zeker van dat ik voor de gereserveerde datum ga. Dat ik na die datum het niet meer wil proberen om natuurlijk te bevallen.

12. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    *Zucht*.. Ik kan mij ook melden.. :(

Bij meerdere echo's werd ons verteld dat ons ventje brede schouders had. Wij hebben meerdere malen gevraagd of dit problemen op kon leveren. Ze zeiden van niet.. Uh-uh..

Ik ging bevallen! Hoera! Eindelijk!
    Om half 1 mocht ik gaan persen.. En persen.. En persen.. En persen.. Nou ga zo maar door..

Toen kwam ze erachter dat mijn bekken te smal waren en zijn schouders te breed wat voor complicaties zorgden. Gyn en een heel ander weet-ik-veel-wie-het-waren- team erbij.
    Keizersnede kon niet meer, omdat de gyn zijn hoofdje er al uit had gekregen..
    Uiteindelijk op handen en knieën gezet en (echt) als een koe bevallen.. (alle details bespaar ik je, want dat was geen pretje!) Officieel heet dit: schouderdystocie. Scheelt dat ik bij een tweede nooit meer natuurlijk mag bevallen.

Als je twijfelt; ga dan voor de geplande datum!

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ Neeltje, dat klinkt als een horror bevalling. Schouderdystocie, is toch zo'n bevalling waarbij het kind een erbse parese kan oplopen?

14. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Mijn bevalling was ook drama. Heb 4 uur moeten persen en uiteindelijk vacuumpomp. Vraag me af of dit aan een te smal bekken kan liggen, ga ik nog wel bespreken met de gyn. Maar bij mij vielen de persweeën ook weg en had op een gegeven moment helemaal geen weeën. Hadden de anderen die meer uren zonder resultaat hebben geperst wel krachtige weeën? Ik heb namelijk altijd gedacht dat het bij mij aan het ontbreken van weeën lag, maar heb ook wel een hele smalle bouw/bekken.

15. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik heb bij mn eerste een natuurlijke gevalling geprobeerd. Na 2 dagen inleiding met het infuus op het hoogste standje had ik nogsteeds maar anderhalve lullige cms ontsluiting en geen ingedaald kind... ik heb toen een ks gekregen en mn dochter woog 3550. Later is er een bekkenfoto gemaakt ed. en bij het nagesprek is toen meteen besloten dat ik nooit natuurlijk zou bevallen tenzij ik veel en veel te vroeg zou bevallen of mn kids rond de 2 kilo zaten. Gelukkig (want dat wil je ook niet) is beide niet gebeurd en heb ik daarna nog 2x een ks gehad van kindjes van 3500 en 4200 gram.

Ikzelf zou het niet meer durven ook...

16. Ilona PS

Ilona PS Bekend lid

12 feb 2009
    768
    0
    0
    Zuid Holland
    #16 Ilona PS, 16 mei 2011
    Laatst bewerkt: 16 mei 2011

Precies mijn verhaal. Ondanks de goede afspraken niets van terecht gekomen. Daar ben ik toch wel boos over geweest. Het ergste vond ik nog wel dat wij persé geen vacuümpomp wilden en toch is het gebeurd maar uiteindelijk niet gelukt. Toen eindelijk na 19 uur een spoedkeizersnede. Ik kon niet meer, ik was kapot !
    De anesthesie vlak voor de ks was ook errug fijn, not. Ik moest gaan zitten voor de ruggenprik maar dat ging dus echt niet omdat het hoofdje zo ver was ingedaald maar klem zat waardoor ik dus letterlijk voelde dat ik boven op zijn koppie zat. Verschrikkelijk. Toen ik op de behandeltafel in de OK lag, hebben ze de kleine (3690 gr ) weer terug moeten trekken uit m'n bekken, ik schudde bijna de tafel af ! Enfin, kleintje heeft 3 dgn paracetamol gehad tegen de hoofdpijn.
    Dit never nooit meer. Idd heb ik ook het gevoel dubbel bevallen te zijn. Mocht er ooit een tweede wondertje komen dan voor mij absoluut een ks !

17. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    @IlonaPS: pfff, dat klinkt oopk heftig ja! Ik had het voordeel dat ik in een seconde rechtop zat, toen ik hoorde dat ik een ruggenprik kreeg... zo blij was ik!!! :p Alles beter dan de pijnern die ik toen had! En hun maar zeggen dat het kindje al wel laag zat... nou, heb er niets van gevoeld hoor! En daarna hebben ze hem er met meerdere man uit moeten trekken! Arm kind! Mijn kindje heeft nog twee dagen moeten spugen... misselijk van de bevalling zeiden ze.... goh, hoe zou dat komen?? ;)

@ Neeltje: dat klinkt echt als een horrorbevalling! Wel alles goedgekomen met jou en je kindje?

@ Antje: Mijn gyn zei precies hetzelfde van tevoren hoor, maar toen puntje bij paaltje kwam, werd er niet naar gehandeld! :(

18. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    @ Ilona, jou verhaal is datgene waarvoor ik bang zou zijn bij een natuurlijke bevalling. En jou kindje was niet eens zo zwaar.
    Mijn gevoel zegt dat 3600 bij mij ook niet zou passen. Bij mijn zoontje, tijdens de nacontrole, legde ze uit hoe de stand van mijn bekken eruit ziet. Ze wees haar hand iets schuin naar boven, dat was een normale stand. Toen hield ze haar hand, horizontaal, dit was de stand van de bekken van het vrouwtje die pas was bevallen en waarbij ze aan mij moest denken. Toen wees ze met de hand iets naar beneden en dat was dan mijn bekken. Klinkt als erg smal, toch?

@ Lillibit, dat er niet gehandeld zal worden conform afspraken maak ik mij ook wel zorgen om als ik een andere gyn zou treffen. In dat zh wachten ze vaak lang tot ingrijpen, alleen de gyn van mij niet. Dit is wat mijn vk mij ook vertelde.

We gaan gewoon voor de ks van 27 mei. Voor ons ook nog een speciale datum, gezien mijn man en ik dan precies 4 jaar bij elkaar zijn. We hoopte zelf al dat als het een ks wordt het op die datum mogelijk zou zijn.

19. Rono

Rono Niet meer actief

Ik heb het met mn eerste ook gehad in het ZRT.

Met 39 weken een consult bij de gyn of er een reden was dat mevrouw niet indaalde, maar ze kon geen reden vinden.

Eindelijk bij 40+6 begonnen de weeen. Na 6 uur naar het zkh want mn dochter daalde niet in en bleef hangen op 2cm ontsluiting.

Eenmaal int zkh kreeg ik direct een ruggenprik ( ik wilde niet, maar het moest omdat ik aan de opwekkers ging ). Deze hebben ze 6 keer opnieuw gezet, en toen voelde ik een schok in mn been. Dus zeid de anesthesist dat de ruggenprik goed zat. Ondertussen werden de weeen niet minder en de opwekkers werden als maar opgevoerd. Ook de ruggenprik werd telkens opgevoerd maar bleef pijn houden.

Na 17 uur aan de weeen opwekkers hebben gezeten werd er besloten dat ik een ks zou krijgen want ik had nogsteeds maar 5 cm ontsluiting.

Op de Ok weer een drama met de ruggenprik, oude werd eruit gehaald en die anesthesist zeid ookg elijk dat ie niet goed zat. Deze ging de spinaal prikken en deze heeft ie ook 5 keer opnieuw moeten zetten, lukte nog niet dus nog een extra anesthesist erbij en toen na 2 keer lukte het wel.

Dochter lief woog 3610/52cm bij geboorte.

En nu loop ik weer bij de gyn en van hem moet ik weer proberen normaal te bevallen. Terwijl ik dit nu doodeng vind. Ten eerste dat het weer eindigd op een ks, en ten 2e ik gebruik nu bloedverdunning, en als er minder dan 12 uur tussen de laatste bloedverdunning zit en een ruggenprik voor de ks ben ik verplicht onder algehele narcose te bevallen :(

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Wow, 17 uur aan de weeënopwekkers, het is eigenlijk te absurd voor woorden. Waarom moet je van je gyn natuurlijk proberen? Is er na de bevalling nog vast gesteld waarom het niet ging?

Deel Deze Pagina