Wie begint er in mei ook met IUI?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by pcootje, Apr 29, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lien1979

Lien1979 Actief lid

Apr 28, 2010
    450
    0
    0
    Welkom Kwiepark en Helena! Fijn om met meiden te kletsen die in hetzelfde schuitje zitten :) Ben benieuwd wat jullie verhaal is. Is er bij jullie bekend waarom het niet lukt? Gaat het voor jullie ook om een eerste kindje?

Kwiepark, hoe heb jij de eerste IUI poging ervaren? Gebruik je hormonen, en zo ja welke?

Of ons ziekenhuis een zomerstop heeft ? geen idee... ik zou het eens moeten vragen als ik daar weer kom (zit in Veghel, Noord-Brabant). In welk ziekenhuis komen jullie?

Helena, volgens mij ben jij degene die het successen-topic is gestart of niet? Was een erg goed plan, is fijn om daar mee te lezen ! Hopelijk kunnen we er over een tijdje ons eigen succesverhaal bij schrijven !

2. KwiePark

KwiePark Bekend lid

Jul 6, 2008
    894
    0
    16
    Bedankt Lien voor het warme welkom!

Mijn vriend en ik gaan inderdaad voor een eerste kindje.
    Ruim twee jaar geleden werd ik ineens niet meer ongesteld ondanks dat ik de pil gebruikte en de stopweek gewoon had. Na vier maanden niet ongesteld geweest te zijn, toch maar naar de huisarts en die adviseerde om voorlopig met de pil te stoppen en af te wachten of mijn lichaam het weer overnam. Mochten we een kinderwens hebben dan vond hij dat we gewoon moesten zien wat er ging gebeuren. Ik wilde al heel lang kinderen, voor mijn vriend was het iets wat ooit wel op zijn lijst stond maar goed, we zijn er uiteindelijk voor gegaan toen ik kort na het stoppen van de pil ongesteld werd.
    Inmiddels zijn we dus ruim twee jaar het stoppen van de pil nog niet zwanger. Vorig jaar bij het ziekenhuis geweest, maar alle onderzoeken waren goed. Ik maak een eigen eisprong aan, niet altijd rond de veertiende dag, maar dat maakt niet uit zeiden ze. Mijn progresteron was prima en hoewel het zaad van mijn vriend wat onder het gemiddelde lag, moesten we er wel spontaan zwanger van kunnen worden.
    In januari zijn we teruggegaan naar een ander ziekenhuis. Ziekenhuis nummer 1 wilde ons pas in september dit jaar terug laten komen, maar dat vonden we te lang duren. Bij ziekenhuis 2 vonden ze het onzin om ons langer te laten wachten en mochten we wat hen betreft beginnen met de IUI. Zelf wilden we de twee jaar zelf proberen eerst vol te maken en zodoende heb ik pas op 1 april de telefoon opgepakt voor de eerste IUI.
    De IUI is me enorm meegevallen. Eigenlijk ging het hele proces de eerste twee weken vrij vlot. Op dag 9 mocht ik al komen voor de eerste echo en na wat ongemakkelijk gewroet in mijn baarmoeder (links ligt mijn eileider wat gedraaid en wat meer opzij dan de rechter) zagen ze op de echo dat er zowel links als rechts eiblaasjes zichtbaar waren. Allemaal waren ze zo'n 10mm groot. Op dag 12 moest ik weer komen en toen bleek dat aan de rechterkant de overheersende eiblaasjes zaten (links trok al wat weg of waren minder hard gegroeid). Grappig is wel dat je dus op de echo ook bijvoorbeeld twee eiblaasjes tegen elkaar aan ziet liggen.
    Afijn, dag 14 kwam en hoewel rechts weer wat was gegroeid was het onvoldoende nog. Pas bij dag 16 zag je echt verschil en was het ene eiblaasje gegroeid naar 16mm. Tussen de 16 en 20mm was volgens de echoscopiste goed voor de IUI. Dag 16 viel alleen wel op een vrijdag, dus de kans was groot dat ik in het weekend de IUI kreeg. Ik moest zaterdagochtend een positieve ovulatietest doen (de ovulatietesten moest ik dus naast alle echo's doen) en dan zouden we zondag de eerste IUI krijgen. Was zaterdagochtend de test niet positief dan moest ik 's avonds een Pregnylprik komen halen in het ziekenhuis en werd de IUI verschoven naar maandag.
    Gelukkig werd de ovulatietest bijna paars en mochten we zondag komen. Alle labformulieren en het potje hadden we al mee gekregen en gelukkig mocht mijn vriend thuis produceren. Dat is nog net even anders dan in het ziekenhuis zelf. Daarna op naar het ziekenhuis waar zijn zaad eerst door het lab werd bewerkt. Na ruim een uur konden we door naar de gyneacoloog. Daar duurde het allemaal vrij kort. Terwijl ik me omkleedde maakte zijn de spuit al klaar (spuitje met een lange dun slangetje) en mocht ik gaan liggen. Eendebek erin (deed absoluut geen pijn!) en voor ik het wist voelde ik iets wat wel ongemakkelijk was en was het al voorbij ook. Nog even een kwartier blijven liggen en op naar huis.
    De twee wachtweken zijn vervelender dan het hele proces rondom de IUI. Helaas heeft de eerste IUI niet aangeslagen, dus morgen moet ik bellen voor een tweede ronde.
    Ik gebruik dus geen hormonen. Onze gyneacoloog heeft ons verteld dat wij de eerste drie IUIpogingen zonder hormonen mogen doen, daarna volgt een gesprek en gaan we over op hormonen (eventueel spuiten of slikken, dat zullen we dan wel horen).
    Leuk dat ik hier mee kan praten, voelt net iets prettger dan in het andere deel van de IUI waar meiden alle verschilldende pogingen achter de rug hebben en elkaar al enorm goed kennen.

3. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

Apr 19, 2007
    3,481
    0
    0
    prov.groningen.
    Welkom Dames,

Leuk dat jullie ook mee komen kletsen. Zeker omdat we allemaal net aan het begin staan en er wel meer topics zijn maar daar zijn al dames met meerdere pogingen.

Had jij er geen moeite meer Kiepark met de IUI. IK had gisteren echt een kater gevoel.
    IK had trouwens op dag 8 al een eicel van 23 mm aldus de echo. Daarom ook een hele snelle IUI. Wij waren eigelijkz zelf uitgegaan van 3 of 4 mei maar goed afwachten.

IK maak even een lijst met alle afspraken is wel zo overzichtlijk den ik.

IUI Gehad :

Lin71 - 1 mei eerste poging

NOD :
    Lin71 - ongeveer rond 16 mei

afspraken ziekenhuis

Zo kunnen we zien wie wanneer mag/moet en heeft gehad of verwacht.

4. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

Apr 19, 2007
    3,481
    0
    0
    prov.groningen.
    Overzicht IUI pogingen

IUI Gehad :

NOD :

afspraken ziekenhuis

5. KwiePark

KwiePark Bekend lid

Jul 6, 2008
    894
    0
    16
    Nou en of dat ik het er moeilijk mee had. Eerst al met het maken van de afspraak voor de eerste meting. Ik had zo gehoopt dat wij toch nog zelf spontaan zwanger konden worden dus toen dat niet zo bleek, heb ik heel wat af gehuild. De weken erna naar het toeleven naar de IUI waren heel wat makkelijker, maar gisteren en vandaag, nu blijkt dat de eerste IUI niet gelukt is, heb ik het best moeilijk. Veel huilen, komt natuurlijk ook door alle hormonen die je elke maand weer bijelkaar spaart. Morgen gaat het vast weer beter.

6. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Hoi meiden, Welkom! Leuk dat jullie de ervaring met ons willen delen.

Lin; hoe gaat het vandaag met het kater gevoel, is het weer wat wegge-ebt?

Hier; nog geen ongi..... nooit geweten dat je daar zo naar uit kon kijken. Vandaag dag 32, gaat weer een lange cyclus worden. Toch maar met de gyn overleggen of dit te maken kan hebben met een vorm van clomid resistentie, mn cyclussen worden namelijk weer steeds langer.

Ik reageer morgen wat uitgebreider, nu eerst eten.

7. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.

Goed idee, ik kan nog niets invullen momenteel..... zo snel het kan vul ik de mijne aan.

8. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

Apr 19, 2007
    3,481
    0
    0
    prov.groningen.
    goedemorgen allemaal.

Hoe is het? Ben net wakker. Terug het normale ritme in. Heb nachtdienst gehad.

9. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Hier denk ik niet dat het in mei al gaat gebeuren, maar ik heb alles op juni gezet...
    Vandaag gesprek met gyn, alle onderzoeken zitten erop. Waarschijnlijk gaan we naar een ander ziekenhuis dus mei zal krap worden.
    Mag ik hier toch meeschrijven?

10. Marnat

Marnat VIP lid

Aug 10, 2009
    29,821
    3
    38
    Female
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
    Lin @ mijn duimen draaien

11. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Goedemiddag @ll,

Klinische/kill gevoel van IUI, ik kan me daar alles bij voorstellen..... ook al strooien ze de kamer vol met rozenblaadjes en werken ze met kaarslicht het is en blijft een klinische ingreep :p

Lin; hoeveel nachten heb je gehad? Idd ff weer terug in het normale ritme zien te komen.

Saskia; tuurlijk mag je meeschrijven, hoe meer mensen des te meer ervaringen en steun.

Zomerstop; ik zou het niet weten, zal dr eens naar vragen, mn oude zhuis had het wel..... ik ga dr trouwens wel voor om de zomerstop niet meer nodig te zijn ;)
    Ik had eind vorig jaar een verplichte stop ivm de mexgriepspuit, vond het ook enorm balen, toen ik in de verplichte stop zat vond ik het ook wel ff erg lekker , de rust en het niets moeten.

Hier; nog geen ongi, heb me voorgenomen te testen op dag 36...als het dan nog nodig is. Mn eigen cyclus was altijd 35, met clomid was het 28-29 dagen....toen oplopend naar 31...en nu ?????

12. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Ik weet niet... tot nu toe heb ik dat gevoel van het klinische niet (meer).
    Ik ben eigenlijk best blij dat we er nu niet meer alleen voorstaan. En natuurlijk had ik gehoopt dat het zo zou lukken. Het is nu tot me doorgedrongen dat het zo niet gaat lukken en het geeft me rust dat we het nu aan iemand anders over kunnen laten.
    Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Het is niet dat ik blij ben dat we IUI gaan doen... ofja, eigenlijk wel. Er valt gewoon een last van mijn schouders af nu ik die druk van het vrijen niet meer heb. Het romantische idee was er voor mij al een tijdje af. De lekkerste en leukste seks hadden we juist als ei al was geweest of nog niet in de buurt was. Rond ei ben ik te gespannen de laatste tijd en is het een moetje terwijl ik dat helemaal niet wil. Dat voelt toch zo. We zijn nu echt toe aan een stapje verder.

13. Lien1979

Lien1979 Actief lid

Apr 28, 2010
    450
    0
    0
    Overzicht IUI pogingen

IUI Gehad :

NOD :

afspraken ziekenhuis:

Lien1979 - 10 mei FM

14. Lien1979

Lien1979 Actief lid

Apr 28, 2010
    450
    0
    0
    Hoi meiden

Aan de nieuwe meiden: WELKOM!

Hier vanochtend een afspraak gemaakt bij het ziekenhuis en mijn eerste Pregnyl-ampullen opgehaald.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: hoe gaan jullie om met de vruchtbaarheidsproblemen en IUI richting jullie omgeving? Vertellen jullie het aan je ouders, familie, vrienden, werkgever, collega's?

15. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Meiden, even ego...
    Ik kom net bij de gyn vandaan. IUI wordt wel nog in ons eigen ziekenhuis uitgevoerd dus we hoeven nog niet doorgestuurd te worden. Dat zou bij IVF zo zijn.
    Ik kan al direct starten met IUI!!!!
    De gyn zei wel dat we er rekening mee moesten houden dat het kan zijn dat er na opwerking onvoldoende zaad is en dan wordt het wel IVF. Hij hoopt het niet en verwacht het ook niet, maar we moeten er wel aan denken dat het kan.
    Ik moet nu vanaf dag 12 ovulatietesten uitvoeren en als ie positief is heb ik een dag later IUI (tenzij de test op zaterdag positief is, dan wordt het maandag).
    Ik vind het zo spannend en hoop echt dat er genoeg zaad overblijft.
    Als dat zo is, krijg ik 4x IUI in mijn eigen cyclus en daarna nog 4x gestimuleerd.
    O meiden, ik hoop zo dat IUI 'm gaat worden!!!

De gyn heeft ook de zaaduitslagen nog een keer besproken.
    1e keer: hoeveelheid 4 ml, 4 miljoen zaadcellen per ml, beweeglijkheid 32%
    2e keer: hoeveelheid 4,5 ml, 2,6 miljoen zaadcellen per ml, beweeglijkheid 30%
    Niet zo best dus :(
    Daarom ben ik wel een beetje bang dat het niet genoeg gaat zijn na opwerking. Maar misschien moet ik gewoon op de gyn vertrouwen. Als hij er vertrouwen in heeft, waarom wij dan niet...

16. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    @ Lien, wij zijn er heel open over. We lopen er niet mee te koop, maar maken er zeker geen geheim van.
    Alleen mijn werkgever vertel ik het (nog) niet. Mijn werkgever is niet heel erg vaak op kantoor, dus tot nu toe heeft hij me nog niet gemist. Ik regel het onderling met collega's en dat gaat prima. Zij weten het wel en mijn leidinggevende weet het ook. Als ik straks echt vaak afwezig ben en het begint op te vallen, dan ga ik het mijn werkgever vertellen. Zolang als ik het uit kan stellen, vertel ik nog niks.
    Goede vrienden en familie weten er wel vanaf. Als mensen die ik niet zo goed ken vragen of wij kinderen hebben of willen of iets dergelijks, dan ligt het aan de persoon en het moment of ik het vertel. Meestal vertel ik heel kort dat we wel willen, maar dat het niet zo makkelijk gaat bij ons. Maar laatst vroeg iemand het op de bruiloft van goede vrienden op een overvol terras en toen zei ik dat kindjes voorlopig nog niet zouden komen. Is niet eens gelogen ;)

17. Lien1979

Lien1979 Actief lid

Apr 28, 2010
    450
    0
    0
    @Saskia, fijn dat jullie al gelijk met IUI kunnen beginnen ! Spannend ook! Ik ga voor jullie duimen !

Wij gaan er op een soortgelijke manier mee om als jullie, zo te horen. Wij vinden het ook heel prettig dat we er gewoon over kunnen praten als we daar behoefte aan hebben, maar inderdaad in grotere groepen heb ik daar meestal minder zin in. Hangt dus ook van de persoon en het moment af. Op mijn werk zijn mijn meest directe collega's en werkgever (is ook mijn leidinggevende) op de hoogte en ik krijg daar veel begrip en medewerking. Dat steunt me heel erg ! Wat dat betreft hebben wij een fijne omgeving met lieve vrienden, familie en collega's. Daar ben ik erg blij mee !

@pcootje, nog steeds geen ongi?? Wordt spannend!

18. loutjelou

loutjelou Fanatiek lid

Mar 16, 2009
    1,614
    0
    36
    Female
    Hallo meiden,

Ook ik ga deze maand voor 't eerst voor IUI maar dan IUI-d oftwel met donorzaad. Onze IUI zal zonder hormonen plaats gaan vinden. Volgende week vrijdag of zaterdag zal het zover zijn! Spannend!

Jullie ook allemaal heel veel succes met de IUI's!

19. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    @ Loutjelou, heel erg veel succes. Wat onwijs spannend!!!

Meiden, ik word er enorm onzeker van dat de gyn vertelde dat als er na opwerking niet genoeg overbleef, we direct met IVF/ICSI moesten beginnen en de IUI over zou gaan :( Nu ben ik ineens zo bang dat er niet genoeg over gaat blijven. Dan komt IVF/ICSI ineens erg dichtbij. Daar had ik nog helemaal geen rekening mee gehouden.
    Hoe is bij jullie de zaadkwaliteit, en hoeveel na opwerking?

20. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,322
    0
    0
    Limburg, Belgiƫ
    Hoi iedereen!!!

Ik heb zelf 5 IUI's gehad en wil jullie heel graag heel veel sterkte en succes toewensen!!!
    Ik lees ook mee in het IUI topic dus misschien zie ik jullie daar wel eens...

Over kilte: heb ik zelf nooit ondervonden, was altijd in de praktijk van de gyn, nooit vol-kunstmatig licht, gyn liet ons gezellig 10-15 min liggen en ging terwijl volgende patient in andere kamer behandelen... daarna kwam hij terug om nog even te praten OF een keertje (bij nieuwjaar) is hij gewoon bij ons gebleven om wat te kletsen!
    Gewoon heel ontspannen en vol goede moed blijven meiden!

SUCCES!!!!!!

Share This Page