Wij hebben vandaag te horen gekregen dat we een dochter krijgen Jippie! Maar nu las ik laatst ergens dat je met IVF of ICSI eerder kans hebt op een jongen omdat ze het sterkste zaad eruit pakken. Nu ben ik wel benieuwd. Wat hebben jullie? Dochters of zonen? Ik ben wel nieuwsgierig of het daadwerkelijk zo is ook.
Klaasje oh dan is het verschil echt heel klein! Vroeg het me al af. Eigenlijk hetzelfde als op de "normale" manier dus.
Grappig dat jongenszaadjes het sterkst zijn, want als baby'tjes zijn meisjes weer sterker. Hier overigens een jongen uit ICSI.
Ja ik heb gehoord dat jongens zaadjes de sterkste zijn. En meisjes zaad langer overleefd ofzo. Vond het wel interessant zo om te horen.
Dat is de theorie van Shettles die heel hardnekkig blijft hangen, terwijl de theorie al meerdere malen ontkracht is Volgens mij is de genderratio met ivf 51-49 voor jongens, iets meer dus, net zoals bij natuurlijk ontstaande zwangerschappen
Aah vandaar! Wist niet dat die verouderd was. 51-49 scheelt ook niet zoveel. Dus met vruchtbaarheidsbehandelingen zegt het ook helemaal niks.
Nou dat durf ik eigenlijk niet goed te zeggen. De statistieken zeggen iets over alle vrouwen en niets over de individuen zelf. Sommige vrouwen zijn meer ingesteld op jongens of meisjes en ik weet niet hoe dit precies zit met ivf. Het ligt er ook maar net aan waar de ivf voor nodig is. Vrouwen met PCOS bv hebben een hoger testosteron, wat hen meer ingesteld maakt op zoons, maar met bepaalde medicatie kun je de kansen weer bijstellen naar meer openstaand voor een meisje. Mannen met verminderd vruchtbaar zaad, zouden mogelijk meer meisjes produceren. Maar hoe dat met ivf zit en of die factoren dan nog een rol spelen, geen idee! Nou ja, ik heb wel mijn theorieen, maar kan het (nog) niet onderbouwen. Het staat op mijn onderzoekslijstje
Ik heb het weleens gevraagd in ons ziekenhuis, die zeiden ook uiteindelijk 51/49 j/m, maar er zijn maanden dat er veel meisjes geboren worden en er zijn tijden dat de jongetjes in de meerderheid zijn. Uiteindelijk komt het op het landelijk gemiddelde uit. Er zijn wel veel onderzoeken naar gedaan... Ik heb een dochter en mijn tweede was een zoon, dus 50/50 hier.
Razend interessant. Biologie heeft mij altijd al geïnteresseerd. De PCOS theorie van Vlinder klinkt erg logisch. Mijn man heeft verminderd zaad. Met mij is er niks aan de hand. We krijgen een meisje. Dus daar klopt de theorie van Vlinder wel. Die tijden dat er veel jongens en dan weer meisjes worden geboren herken ik ook om mij heen. Nu is het weer 50/50 om mij heen. De ene verwacht een jongen en de ander een meisje.
Razend interessant ja! Zo worden in de warmere maanden iets meer meisjes verwekt. Mogelijk is dat omdat vrouwen dan vaak iets af willen vallen om in bikini te kunnen, of omdat ze sowieso wat lichter eten ivm de warmte. Ook heeft de warmte invloed op de testikels van de man, wat ook een goede invloed heeft op de vrouwelijke spermacellen. Jongens dus iets meer in de koude maanden ivm vollere en vettere maaltijden en veel mensen een extra laagje kweken in de winter Nu ging dat voor mij 2 keer op en 1 keer niet, er spelen heel veel factoren een rol
Wat apart dat zoiets misschien wel degelijk meer invloed heeft. Gaaf om te lezen. Ga eens kijken wat voor een factoren er nog meer een rol spelen!
Welke theorie gaat bij ons dan op? PCOS, een verminderde zaadkwaliteit, een bevruchtingsprobleem en ICSI gedaan? Ben benieuwd!