Lieve mmm-meisjes! Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren over het volgende: ik ben zwanger geraakt van mijn 6e en laatste IUI poging, vlak voordat we aan IVF zouden beginnen in Dusseldorf. Ik heb een zeer lage AMH waarde (0,19) dus het is echt een wonder dat ik zwanger ben geworden door IUI. Ik denk zelf dat het gelukt is omdat ik de laatste 8 weken DHEA heb geslikt. Volgens velen een wondermiddel voor dames met een lage AMH. Nou, dat is in mijn geval zeker gebleken! Ik ben nu dus bijna 6 weken zwanger. Helaas bleek bij de eerste en tweede bloedtest (die nemen ze standaard af bij het VUmc na een IUI behandeling) dat de hcg waarden in mijn bloed te laag zijn. 42 bij de eerste meting (op 16 dpo) en 334 bij de tweede meting (op 23 dpo). Het VUmc is erg negatief over mijn kansen, maar biedt tegelijkertijd geen enkele ondersteuning in de vorm van bijvoorbeeld een vroege echo (om te kijken of het geen bbz is) of andere zwangerschapsondersteundende maatregelen. Gister was iemand zo lief om naar aanleiding van mijn andere topic (Lage hcg waarde prille zwangerschap - ervaringsverhalen gevraagd!) een pb te sturen, waarin ze me adviseerde om mijn TSH, T3 en T4 waarde te laten testen bij de huisarts. Ook attendeerde ze me op het belang van progesteron. Oudere dames maken minder progesteron aan, dus gezien mijn leeftijd en mijn lage AMH waarde (mijn eicelvoorraad past bij een vrouw van rond de 50 ipv 36!) zal dit zeker ook op mij van toepassing zijn. Het zou volgens haar daarom aan te raden zijn om Utrogestan bollen te gebruiken. Ik heb vanochtend meteen het VUmc gebeld, maar precies zoals ik al verwachtte, kreeg ik te horen dat het gebruik van progesteron geen toegevoegde waarde zou hebben. Het VUmc kijkt niet naar de persoon, houdt geen rekening met (en heeft geen verstand van) lage AMH waarden, maar volgt protocollen en vindt je een lastige patient als je vragen stelt. Op hen hoef ik dus niet te rekenen. Ik heb Dr. Scholtes uit Dusseldorf ook al gemaild om hem om een 2nd opinion te vragen (zowel over mijn lage hcg waarden als het gebruik van Utrogestan) maar weet natuurlijk niet of en wanneer hij tijd heeft om mijn mail te beantwoorden. Daarom mijn dringende oproep aan jullie allemaal! Wie heeft er verstand van het gebruik van Utrogestan om een prille zwangerschap te ondersteunen? Zou dit mij kunnen helpen om een miskraam te voorkomen? En minstens even belangrijk: kan dit kwaad? Mijn moeder en vriend vinden het eng als ik dit zonder ervaringsverhalen/advies van een arts ga gebruiken, vandaar dat ik het liefst zo veel mogelijk ervaringen/meningen/adviezen wil verzamelen. Er is wel enige haast bij geboden, want als jullie mij aanraden Utrogestan te nemen, wil ik daar zo snel mogelijk mee beginnen natuurlijk! Ik heb gelukkig een vriendin die nog voor een week in huis heeft, dus ik kan direct van start. Alvast ontzettend bedankt voor jullie reactie, het wordt zeer gewaardeerd! Lieve groet, Miss
Nou sorry dan vind ik het VUmc geen goed zh. Bereke van hier heeft net als ik in UZ Brussel gelopen. En zij had bij haar 2ling ook licht bloedverlies en haar progestoron was niet hoog genoeg bleek uit de bloedtesten en moest hierdoor meer utrogestan gebruiken. Inmiddels is de 2ling 2,5 jaar.
Dank voor je snelle reactie One of a kind! Het VUmc test je bloed niet eens op progesteron, maar alleen op hcg. Terwijl ik toch echt lees dat de meeste ziekenhuizen de progesteron waarde ontzettend belangrijk vinden. En terecht! Nu heb ik natuurlijk (nog) geen bloedverlies, alleen een zeer lage hcg waarde. Toch lijkt dat mij een indicatie dat mijn lichaam wel wat extra ondersteuning kan gebruiken. Alleen weet ik hier dus te weinig vanaf en wil ik niet 'zomaar' Utrogestan gaan gebruiken, zeker omdat mijn vriend en moeder bang zijn dat dit misschien een schadelijk effect kan hebben. Dat is dus ook de belangrijkste vraag: is het een 'baat het niet schaadt het niet'-middel of kan het mijn zwangerschap ook in gevaar brengen als mijn progesteronwaarde bijvoorbeeld al in orde is? Ik ga maandag in ieder geval ook aan mijn huisarts vragen om hierop te prikken en hem ook voorleggen dat ik overweeg Utrogestan te gaan gebruiken. Hopelijk heeft hij er verstand van! Super trouwens voor Bereke dat het bij haar goed is gegaan en dat ze een tweeling heeft gekregen
Wat gek zeg dat ze niet eens testen op progestoron?? Utrogestan kan nooit kwaad hoor, bij mij raadde UZ Brussel aan om rond 8 weken af te bouwen en te stoppen. Ik heb voor mijn zoontje ook een mk wat begon met een laag hcg, eerst 49 toen 100 en toen weer 79 maar was dus niet zo gestegen als bij jou! Ik vind het ook erg onrealistisch dat ze ineens verwachten dat het hcg op 15000 ging staan.
Zou het wel gebruiken. Professor de S. Uit Gent zei mij destijds dateert geen enkel kwaad kon. Mocht er bij wijze van spreke mijn haar mee wassen als ik dacht dat dat zou helpen . Weet niet hoe lang je luteale fase normaalgesproken is, maar het kan in elk geen kwaad! Helaas zorgt het niet voor hcg aanmaak, was dat maar zo, maar dat moet je lichaam echt zelf doen! En dat je geen bruin of rood verlies hebt, vind ik een hartstikke goed teken! Komende week ook even echo laten maken hoor, om te zien hoe het eruit ziet in de baarmoeder. Ze zouden in elk geval de bekende zwangerschapsring en het vruchtzakje echt al moeten zien! Ik duim! Xxx
Ja, vreemd toch? Progesteron is noodzakelijk voor het instandhouden van een zwangerschap, dan test je daar toch op? Ik begrijp vaak niets van hun beleid, eerlijk gezegd :x Goed om te weten dat je Utrogestan kunt blijven gebruiken tijdens je zwangerschap. Ik ben wel benieuwd of je het ineens kunt gaan gebruiken als je al zwanger bent, in plaats van dat je het al gebruikt vanaf je punctie. Geen idee of dat ineens een soort schrik-effect teweegbrengt bij je embryo? Mijn stijging klinkt inderdaad wel hoopvoller dan bij jou destijds en ook ik denk niet dat je kunt verwachten dat het van 42 naar 1500 springt in 1 week. Wat dat betreft maak ik me dus nog niet teveel zorgen en vertrouw ik erop dat mijn lichaam en embryo hun stinkende best aan het doen zijn! Ik wil er alleen wel alles aan doen om ze te ondersteunen, dus ik hoop op nog meer ervaringsverhalen met Utrogestan, zodat ik man en mams gerust kan stellen..
Plots utro gebruiken kan geen kwaad hoor, ook niet voor embryo! Elpie op het Gent forum gebruikte het zelfs tot 20 weken. Kan echt geen kwaad. X
Dank je lieve Juulzon! Lief dat je zo met me meeleeft Ik heb naar aanleiding van je vorige post op het Poffertjes-topic meteen een echo aangevraagd om uit te sluiten dat het geen bbz is, maar ook hier weigert het VUmc aan mee te werken tot we de volgende bloeduitslag hebben. Ik vroeg haar of we die echo dan niet meteen op dezelfde dag kunnen plannen zodat we hopelijk op 1 dag van onze onzekerheid af zijn. Maar ze wil dit pas doen als mijn hcg boven de 1000 is omdat je eerder geen vruchtzakje kan zien. Toen ik haar zei dat mijn hcg aanstaande woensdag waarschijnlijk al rond de 2600 (334, 3 keer verdubbeld in 1 week) zit, voegde ze eraan toe 'ja, maar je waarde kan net zo goed gedaald zijn'. Weer lekker positief en hoopgevend dus! Ik wacht de bloeduitslag woensdag dus maar af en hoop dat die goed genoeg is om kort daarna de eerste echo in te plannen. Ik ga maandag overigens naar de huisarts om een tussentijdse hcg test te laten doen. Ik heb geen zin om weer tot woensdag in spanning te zitten en vooral niet om van deze nare dame het verlossende antwoord te moeten krijgen. Wat betreft je antwoord op dit topic: fijn om te horen dat Professor de S. vindt dat je er zelfs je haar in kan wassen, haha! . Dat stelt me enorm gerust en mijn vriend ook! Mijn luteale fase varieert en is meestal tussen de 12 en 14 dagen. Ik snap dat Utrogestan niet voor meer hcg kan zorgen, maar ik begreep wel van degene die mij een pb stuurde dat te weinig progesteron kan zorgen voor een trage hcg stijging. Daarnaast houdt het mijn baarmoederslijmvlies ook in optimale conditie, toch? En ja, geen bloed is altijd goed inderdaad. Daar ben ik ook erg blij mee! Heb jij trouwens enig idee hoe snel je bloed zou moeten gaan zien als het mis is, of kan dit enorm varieren? x Miss
Ik vind net dit stukje over progesteron. Mijn menstruatie duurt altijd maar 3 dagen en is zeer licht, ik ben hard op weg om vervroegd in de overgang te raken (AMH is 0,19) en ik voldoe aan bijna alle punten op het lijstje (alleen geen lage schildklier en hoofdpijn). Ik denk dat ik genoeg weet! Ik heb overigens al vanaf de start van onze IUI behandelingen mijn zorgen geuit over mijn korte en lichte menstruatie, maar ook dit werd weggewuifd door het VUmc... Progesteron Bij de vrouw vindt de productie van progesteron voornamelijk plaats in de eierstokken en dan in het bijzonder na de ovulatie wanneer het corpus luteum (gele lichaam) grote hoeveelheden progesteron produceert. Ook wordt progesteron in kleinere hoeveelheden geproduceerd in de bijnier en in de schwann cellen (om myeline, dat de zenuw omhult, te produceren). Vanaf 35-jarige leeftijd kan de productie van progesteron achteruit gaan omdat er regelmatig anovulatoire periodes ontstaan. Vanaf 40 jaar gaat de productie sneller achteruit. In de perimenopauze hebben veel vrouwen een tekort aan progesteron (oestrogeen dominantie). We kunnen stellen dat de menopauze begint op het moment dat er geen progesteron meer wordt geproduceerd in de eierstokken. Dit is meestal enkele jaren voordat de menstruatie definitief stopt. Het lichaam kan overigens nooit een teveel aan progesteron produceren. Mogelijke klachten door progesterontekort (zie ook oestrogeendominantie): (Een menstruatie korter dan 4 dagen duidt vaak op een progesteron tekort.) - Angst - P.M.S. - Vroege miskraam - Pijnlijke borsten - Onverklaarbare gewichtstoename - Vertraagde schildklier - Onvruchtbaarheid - Cyclische hoofdpijnen
Hey Miss, ik wilde een aantal maanden geleden ook expirimenteel een IUI met utrogestan doen. Mijn gyn in België vond het enorme onzin maar gaf wel aan dat het heel onschuldig spul is dus dat ik mocht beginnen als ik dat per se wilde. Maar kun je niet wat hulp krijgen van het huisarts? Misschien kan je maandag daar je progesteron laten prikken? Wat een onrust toch, ik vind het echt zwaar voor je! Sterkte!
Miss, jij hebt toch wel een redelijk lange luteale fase? Volgens mij zou je met een progesteron tekort ook een te korte luteale fase moeten hebben...
Ik heb de Utrogestan in huis hoor Mijn vriendin had nog aardig wat over. Ik heb nog 3 vragen voor de ervaringsdeskundigen! - Hoeveel zal ik er van innemen? Ik heb natuurlijk geen IVF behandeling gehad. Misschien 3 x 100? - Ik lees in de bijsluiter dat je vaginale bloedingen kunt krijgen. Is dit onschuldig? - Ook staat er dat het baarmoederslijmvlies los kan laten als je stopt met de Utrogestan en dat dit gepaard kan gaan met een bloeding, net als bij een gewone menstruatie. Ik zou er dan nooit mee durven stoppen! . Hoe hebben jullie dit ervaren? Als deze vragen beantwoord zijn, kan ik er met een gerust hart aan beginnen. Alvast bedankt voor de antwoorden!!!
Mijn gyn zei dat het absoluut geen kwaad kan in de zwangerschap. Ik heb het tot 12 weken moeten gebruiken. Hij zei letterlijk: het kan geen kwaad, en je zou het jezelf nooit vergeven als het mis gaat als je stopt. Ookal hoeft het daar dan niet aan te liggen. Dus kwaad kan het niet.
Hi Miss76 Hier een "trouwe" utrogestan gebruiker, alleen helaas nog zonder resultaat, alleen heeft dat meer met mijn schildklier te maken. Maar ok, hierbij het gebruik: 3 x per dag 200 mg vaginaal inbrengen en wel exact om de 8 uur. En in ieder geval doorgaan tot de 12 weken ( maar kan ook langer) Enne van harte met je zwangerschap natuurlijk x
Dank je lieve Babsie! Goed om nog een keer bevestigd te krijgen dat het echt geen kwaad kan. Dan ga ik het gewoon doen, met het idee dat ik er dan alles aan gedaan heb. Kan ik mezelf achteraf nooit afvragen of ik nog iets had kunnen doen! Tja, en waarom sommige artsen het onzin vinden, geen idee. Ik vind dat artsen sowieso erg ver uit elkaar liggen in behandelmethoden. Je zou denken dat ze wereldwijd ook wel eens conferenties hebben, maar blijkbaar zijn ze allemaal erg gefocust op hun eigen onderzoeksresultaten. Ik ga maandag inderdaad bij de huisarts mijn bloed laten testen op hcg, progesteron en TSH, T3 en T4. Wie weet word ik daar nog iets wijzer van! Mijn luteale fase is trouwens meestal 12 dagen, maar is ook wel eens 10 dagen of 14 dagen. Varieert dus nogal. Misschien dus best handig om die voor de zekerheid een beetje te ondersteunen! Jij 'lekker' aan het prikken en snuiven? Zet 'm op, hopelijk volgende week een heleboel mooie follikels te zien!! Liefs, Miss
@ Anjav: Oh, dank je wel voor deze geruststelling! Ik durf er dankzij jullie ervaringen met een gerust gevoel aan te beginnen, wat fijn toch dat we dit forum hebben Hoe heb jij het na 12 weken afgebouwd? Vond je dat niet eng, met zijn woorden in je achterhoofd? @ Bengeltje73: jij ook ontzettend bedankt voor je reactie! Heb jij die dosering gebruikt na een IVF behandeling? Wat vreselijk voor je dat je zoveel missed abortions en curettages mee hebt moeten maken . Maar goed dat je nu weet hoe het komt. Hoe nu verder? Jij ook heel veel geluk en sterkte gewenst!
Neen, ik ben spontaan zwanger geraakt, maar omdat utrogestan geen kwaad kan krijg ik het uit voorzorg. Ik gebruik het in eigen cyclus en begin op dag 3 na positieve ovulatie test.