Ik ben nu ruim 33 weken zwanger en we staan ingeschreven voor meerdere crèches. We hebben al 2 dagen toegezegd gekregen, al is het (nog) niet bij de vestiging van onze voorkeur. Maar nu slaat opeens de twijfel toe, wat is beter? Crèche of gastouder? Bij een crèche is toezicht door meerdere leidsters. Hij is ook altijd open, ook als een leidster ziek is. Bij een gastouder heb je meer een huiselijke sfeer en een vaste verzorger. Wat zijn jullie ervaringen? Overwegingen? Edit: wat ik ook zat te denken, mijn man gaat de ene week 4 dagen werken en de andere week 5 dagen. Ik zou dan 3 om 2 dagen gaan werken. We hebben dan 2 dagen opvang nodig. Misschien is zo'n gastouder wel flexibel en wil ze de ene week 2 en de andere week 3 dagen opvangen, zodat ik elke week 3 dagen kan werken?
ons kindje gaat naar een KDV. We hebben ook wel getwijfeld hoor. Is er geen KDV die je kindje de ene week 2 en de andere week 3 wil opvangen? Sommigen doen dit wel, die van ons helaas niet. Onze overwegingen om voor een kdv te kiezen (zijn heel persoonlijk hoor, ik wil hier geen enkele gastouder mee kwetsen!) Continuiteit: KDV is altijd open op vaste tijden, vaak langer open dan gastouder je kindje wil opvangen. Veiligheid: het gebouw van ons KDV is speciaal ontworpen als KDV, er zitten allerlei handige en veilige constructie-dingetjes in die het super geschikt en veilig maken voor kinderopvang. Ik moet er niet aan denken dat een gastouder van de trap zou glijden met haar baby in mijn armen bijvoorbeeld. Ervaringen van derden: ik heb van vriendinnen verhalen gehoord over hun gastouder die de hele dag de tv aan had (hun zoontje van 3 ging ineens vertellen wat er bij dr. Phil was geweest die dag!), of hun eigen kinderen heel veel aandacht gaven en de rest lieten huilen.. of nooit naar buiten gingen, kortom geen goede verhalen Eigen ervaringen: ik ken een paar mensen die gastouder zijn en daar zou ik noooit mijn kind aan toe vertrouwen Ik snap dat mijn argumenten een beetje raar klinken icm de zedenzaak in a'dam. Maar ik ben nog steeds van mening dat een KDV meet zekerheid en kwaliteit biedt.
Hier heel bewust de keuze voor een gastouder. Dit omdat we het fijn vinden dat onze kinderen in eerste instantie vooral te maken krijgen met dezelfde mensen en in een huiselijke sfeer op kunnen groeien. Daarnaast blijkt onze gastouder ook erg flexibel. Ik kan de kinderen vaak makkelijk een dagje extra brengen als het nodig is op de een of andere manier.(is anders geweest toen ze helemaal vol zat, maar meestal was er wel iets te regelen, zonder dat zij de regels overschreed en te veel kinderen had) Toen ik zwanger was van de tweede bv. kwam ik met 36 weken plots in het ziekenhuis en toen kon onze oudste dagelijks naar haar toe ipv normaal de 2 dagen. Zelfs op haar vrije vrijdag wilde ze hem toen wel opvangen! Je hebt wel kans dat een gastouder inderdaad flexibeler is met de ene week 2 en de andere week 3 dagen. Het is wel een vast rooster dan namelijk. Qua openingstijden: Hier is onze gastouder erg flexibel in. In principe is ze van 7.30-18.00 'open' maar incidenteel een keer in de avond meeeten omdat ik cursus had was geen probleem en dan haalde ik ze pas rond half 8 op. Al met al zijn wij superblij met onze gastouder. Onze gastouder heeft overigens zelf geen kinderen meer in huis (haar dochter is nu net zelf bevallen) en zij vangt dus enkel kinderen tussen 0-4 op. Dit betekent dat onze oudste vanaf januari daar niet meer terecht kan. Hij gaat nu wel de overstap maken naar de bso, maar ik vind het heel fijn dat hij zich de afgelopen 4 jaren heeft kunnen ontwikkelen in huiselijke sfeer in een klein groepje kinderen en met heel vertrouwde mensen om zich heen. Onze gastouder knutselt veel met de kinderen, tv staat bijna nooit aan (in elk geval niet voor de kinderen, incidenteel voor wielrennen voor haar man als hij thuis was van het werk) en ze neemt alle tijd voor de kinderen. Mijn tweede was een fervente flesweigeraar en ik vermoed dat ze er op een kdv eerder problemen mee gehad zouden hebben, omdat ze daar toch voor veel meer kindjes moeten zorgen dan mijn gastouder. (hoewel zij het er af en toe ook wel helemaal mee gehad had, maar toch stug bleef proberen om er iets in te krijgen)
Dank voor jullie uitgebreide reacties. Natuurlijk is voor beide zeker wat te zeggen. En wat er in A'dam op die KDV's is gebeurd, dat kan ook bij een gastouder gebeuren. Dat kan overal gebeuren. Misschien zelfs eerder bij een gastouder, omdat die de hele dag alleen is met de kinderen. Op een KDV horen toch altijd minimaal 2 leidsters aanwezig te zijn?
Kindermisbruiken bij en gastouder zal echt niet vaker gebeuren dan op een kdv! Overal zijn gekken en die kunnen overal wel doen wat ze voor zieke dingen willen doen, enk de gymleraar, de congierge op school, etc. Gelukkig zijn de meeste mensen niet zo gestoord! De meeste gastouders zijn net als ik mama`s die het leuk vinden om thuis te zijn bij hun eigen kindjes en nog wat kindjes erbij te hebben. Mijn dochter vindt het erg leuk met haar vriendjes. Meestal ben ik inderdaad alleen met de kinderen, soms is mijn man ook thuis. Maar op een kdv zijn de leidsters ook weleens alleen met kinderen en zieke figuren zorgen er wel voor dat ze alleen zijn met het slachtoffertje en vinden altijd wel een manier om dat voor elkaar te krijgen. Ik zou het laten afhangen waar jij je prettig bij voelt, wat qua tijden het prettigst is. Kortom ga eens kijken op een kdv en bij een gastouder die je aanspreekt en kijk hoe het voelt. Ik heb hier ook regelmatig kijkers; de ene ouder kiest voor mij en de andere voor het kdv. En hier zitten de kinderen ook zelden voor de tv, heel enkele keer als ze heel moe zijn om 17;00 uur of als het vreselijk slecht weer is of als er een niet lekker is, maar nooit langer dan een halfuurtje (vind ik lang genoeg).
wij hebben heel bewust voor een gastouder gekozen. Dit gaat hier via een gastouderbureau. Bij het intakegesprek kijken ze naar je manier van opvoeden, en daar zoeken ze dan een GO bij die bij je past. Ik heb er 3 ontmoet voor ik een "klik" had, zij is het dus ook geworden. Er wordt bij de GO geen tv gekeken, geen plastic speelgoed in huis, maar wel lekker buiten spelen, knutselen, naar de kinderboerderij... precies zoals ik het wilde! Ze is vrij flexiblel, als ik een dag vantevoren opbel om extra, of juist niet op te vangen is dit vrijwel altijd ok. Ik vind het een heel fijn idee dat ze altijd bij dezelfde vrouw is, ik weet dat ze elkaar lief vinden (beiden lachen vrolijk als ik mn meisje op ga halen), er komen dezelfde kindjes, ze is in een vertrouwde omgeving, er is alle aandacht voor haar.... voor mij nooit een kdv, zeker weten! Ik denk dat het cruciale bij de GO is dat je er éen vindt waar je je fijn bij voelt.
Yolanthe, ik bedoelde het zeker niet gastouders (m/v) aan te vallen. Absoluut niet! Ik bedoel meer dat ik die zaak in A'dam niet in mijn overweging betrek. Het kan inderdaad overal gebeuren, bij een KDV of bij een gastouder of elders, zieke figuren heb je overal. Ik denk nu aan een gastouder, omdat er eentje vrij dichtbij zit met een goede bereikbaarheid, omdat ze een heel leuke tekst had over wat ze allemaal met de kindjes doet en omdat het dan toch in een huiselijke, vertrouwde sfeer plaatsvindt met slechts 1 verzorger. Ook denk ik dat een gastouder flexibeler is, bijv. als je een keer in de file staat of als de trein vertraging heeft. Je moet daar natuurlijk geen misbruik van maken, maar het geeft me denk ik wel meer rust. Het KDV waar we nu een plek hebben, is vrij ongunstig gelegen qua bereikbaarheid. En je moet dan natuurlijk wel sharp om 18.00 uur je kind ophalen. Logisch, begrijpelijk, maar soms ook HEEEEEEEEEEL moeilijk.
Klinkt goed deze gastouder! Ik heb inderdaad weleens dat een ouder belt of de kinderen wat langer mogen blijven omdat hij in de file staat. Ze blijven heel af en toe zelfs weleens eten als er iets is, zoals pas met de sneeuw en gladheid (liever een ouder die te laat is maar het wel even laat weten dan een ouder in de kreukels). En ik heb 2 meisjes die de ene week 2 dagen komen en de andere week maar 1 dag.
Ik heb voor beide gekeken en ik heb mijn twijfels op het KDV besproken. Vroeger liep ik stage op een KDV waar ze kinderen opsloten, althans de kinderen kregen een zware deur niet open dus als ze iets deden werden ze daar in t licht neergezet en dat vond ik vreselijk! Bij een gastouder heb ik ook zoiets van, tja binnen 4 muren, maar 1 gastouder...niemand die wat merkt oid. Natuurlijk kan dit OVERAL gebeuren maar ik denk dat je juist je gevoel moet volgen! Ik heb uiteindelijk gekozen voor een KDV, mijn zoon zit nu ook waar zijn zussen zaten, op dezelfde groep dus dat is erg fijn!
Hier is mijn dochter eerst 1 1/2 jaar naar een kdv geweest en door slechte ervaringen, gaat ze nu 1 1/2 jaar naar een GO. Ik ben zoooooo blij met mijn GO. Ook via het GOB gezocht naar iemand die goed bij onze wensen paste en dat is meer dan gelukt. Onze GO is een topvrouw! Ze is flexibel, luistert goed naar onze wensen, gaat lekker naar buiten (zelfs nu met de slee), knutselt, doet spelletjes en oefeningen van een psz, enz. Nee, mochten wij een tweede kindje krijgen dat gaat hij/zij direct naar deze GO, geen twijfel mogelijk. Maar het blijft een hele persoonlijke keuze. Indien we wel over het kdv tevreden waren geweest, dan had ze daar nog gezeten. Nooit de meerwaarde van een GO overwogen. Succes met de beslissing. Maar veranderen kan altijd nog, hier totaal geen problemen met de overgang gehad.
De keuze voor kinderopvang is altijd een zaak van vertrouwen. Ik heb zelf als leidster in verschillende kinderdagverblijven gewerkt ( er werden nergens kinderen opgesloten overigens) en ben nu gastouder. Als ouder is het denk ik heel belangrijk om op zoveel mogelijk plekken te gaan kijken. Als je ergens een goed of een slecht gevoel bij hebt, dan klopt dat meestal wel. Je kunt nog zo'n prachtig gebouw hebben, een mooie website of een prachtig rapport van de GGD, buiten dat je natuurlijk niet wilt dat er echt iets ernstig mis gaat, je kindje moet zich er ook thuis voelen. Sommige kindjes vinden het prima in een grote groep, maar andere trekken dat helemaal niet. Het ene kind heeft veel sneller teveel prikkels dan het andere. Een vaste verzorger is heel belangrijk, maar dat kan een KDV met een stabiel team bieden en een vaste GO ook. Zowel leidsters als gastouders kunnen ontslag nemen, stoppen met de opvang, ziek of zwanger worden, daar kun je altijd net pech mee hebben. Ik ken zowel hele goede leidsters al hele goede gastouders en van beiden ook personen waar ik mijn kind nooit bij achter zou laten. Succes met je keuze!
Ja, hier ook. Ik ben juf op een basisschool en ik ken verschillende moeders van leerlingen die ook gastouder zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat er één bij is waar ik mijn kind nog geen half uur zou achter willen laten... (eigen kinderen zijn totaal niet sociaal vaardig, ze laat haar kinderen een deel van de zorg van de gast-kinderen op zich nemen, vergeet kindjes op te halen van school... En dat zijn dan alleen nog maar de dingen die wij kunnen zien, geen idee hoe het er aan toe gaat zodra ze thuis is met de kinderen!) Over een klein maandje gaat ons zoontje naar een andere gastmoeder. Haar eigen kinderen zijn goed gelukt, om het maar even bot te zeggen. Uit de gesprekken die ik in het verleden al met haar heb gehad ( toen nog als juf met een moeder) weet ik al dat we redelijk op één lijn zitten wat betreft ideeën over opvoeding. Inmiddels hebben we ook een paar gesprekken gehad als moeder en gastouder. Dat voelde weer heel vertrouwd. Ik weet dat ze de kinderen een half uurtje oer dag tv laat kijken. Verder spelen ze (buiten of binnen) en is er tijd om te knutselen. Als er neerder kindjes zijn die niet meer de fles krijgen, gaat ze ook echt even met die kindje samen zitten voor het eten en drinken. Ze zingen dan ook een liedje of ze leest een boekje voor. Zo wennen de kindje ook vast een beetje aan in de kring zitten, op elkaar wachten, naar elkaar luisteren etc. Ik ken iemand waarvan het kindje ook naar deze moeder gaat en zij is er heel tevreden over. Ik denk dat dat sowieso belangrijk is, of je nu kiest voor GO of KDV; probeer eens van andere ouders te horen wat ze van die GO of dat KDV vinden.
Grappig om te horen Tubb, ik ben gastouder en vang het kindje op van de juf van mijn dochter....wie weet kunnen we daaruit concluderen dat onze dochters goed gelukt zijn
Leuk om al jullie reacties te lezen! Wij wonen in Utrecht, dus dan ben je blij dat je al een plek hebt bij een KDV... In onze wijk 24 maanden wachttijd! Dus heel kritisch zijn is dan lastig. Maar natuurlijk stellen we er wel eisen aan, het moet goed voelen!
@Towser: Daar mag je vanuit gaan, haha. Voor een gastouder zijn de eigen kinderen toch een soort visitekaartje, vind ik. Hoewel je ze als ouder zelf natuurlijk nooit zo mag zien. Maar om eerlijk te zijn was het voor mij wel iets om op te letten.
gastouder! ze zijn flexibeler , luisteren meer naar je wensen qua slapen enzo..op een kdv moeten ze op gezette tijden naar bed enzo meer persoonlijke aandacht huiselijke kring vind ik ook belangrijk en daar betaal je ook nog eens per kwartier en niet per dagdeel (altijd fijn een meevallertje)
Wij hebben ingeschreven met 10 weken zwangerschap, en met 1.5 jaar oud kon Joey pas terecht! Wij hebben die periode uitgezongen met GO, ik heb nog nooit zoveel vervangende opvang moeten regelen in die tijd. Of de GO was ziek, of haar eigen kind, sterfgeval, Depressie etc elke week was er wel iets waarom ik opvang moest regelen. Dus ik was heel blij met een plekje op De Kinderzee in Overvecht. Qua tijden is en GO flexibeler, maar wij moesten echt zekerheid hebben qua opvang, en daarom toch uiteindelijk naar het KDV gegaan. Welk KDV gaat jullie beeb heen?
We hebben plek op De Blauwe Fuut midden in het centrum, maar we wonen in een andere wijk. Dus liever in de eigen wijk. Ik ga met de trein naar mijn werk, maar mijn man met de auto. Eerst het centrum in om het kindje te brengen, is dan niet handig.