Wie begint ook met zijn 1e IVF behandeling?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Manousch, 1 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolfje1981

Wolfje1981 Actief lid

22 jun 2011
    231
    0
    0
    Nou Pat, wat een lastig verhaal voor jou. Durf echt niet te zeggen wat je wel of niet moet doen. Het belangrijkste is dat jij zelf achter de keuze staat die gemaakt wordt. Pittig hoor! Blijf voor je duimen!!
    Wel goed dat je weet dat er weinig eitjes rijpen omdat er slechts weinig 'klaar liggen'. Ik had het thuis ook besproken hoeveel eenheden jij moet krijgen. Zo zie je maar dat iedereen verschillend is. Bij mij zijn op de echo's echte 'druiventrossen' te zien en bij 75 puregon had ik al 6 eitjes. Voor IUI minder, want de behandeling werd gestopt. Maar ook Mien heeft meer eitjes. Lijkt positief, maar krijgt zij geen bevruchting. Een (aanzet tot) zwangerschap valt echt niet te beheersen, dat zien wij al uit onze ervaringen. Het is echt een 'kadootje van moeder natuur'.
    Mogelijk geeft de vakantie jou straks de rust om alles weer op een rijtje te zetten, ongeacht welke keuze er gemaakt wordt.

Mien, voor jou ook wel pittig. Fijn dat jij nu ook eerst op vakantie kan. Even alles, voor zover als mogelijk, van je af zetten en op een rijtje zetten. Alle kracht voor jouw nieuwe ICSI Hyper behandeling in augustus. Ik zet vol in voor je!!!

Lili, spannend, spannend, spannend, testen???? We zijn allemaal erg benieuwd!! Blijf hopen voor je. Kan me voorstellen dat die wachtweken echt een regelrechte ramp zijn. Toch andere spanning dan na een IUI. Moet je morgen naar de gyn of is het een telefonische afspraak? Anders kunnen zij morgen toch al je bloed testen, dan hoef je niet meer te wachten tot vrijdag.... Alvast een HELE FIJNE VAKANTIE en ik hoop voor je dat je volledig uit je plaat kan gaan van enthousiasme (en dus dan geen alcohol voor jou :) )

Manousch, wanneer ga je trouwens? Gaaf inderdaad dat je later tegen je kleine kan zeggen dat hij/zij ook 'aanwezig' was en op de foto's staat, hihi! De mensen die getrouwd zijn, zeggen dat dat de mooiste dag van hun leven is, maar de mensen met kinderen zeggen dat de geboortedag het meest bijzonder was. Voor jou zal het dan goed uitpakken; eerst trouwen, dan een kleine!!

Toke en Mereh, met jullie ook alles goed? Ook nog vakantieplannen?

2. Wolfje1981

Wolfje1981 Actief lid

22 jun 2011
    231
    0
    0
    Merah, wat een schitterende echo's op jouw profiel van de 20 weken!! Heb stiekum even gekeken.... Wauw!!!

3. pat007

pat007 Actief lid

21 feb 2011
    198
    0
    0
    Amsterdam
    @t wolfje: dank dank. Hoe is het met jou dan...je moet toch nog ff wachten...We zien het morgen wel en ga me gevoel volgen morgen...

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank je Wolfje! Ik vond de 20-weken echo ook wel echt bijzonder...

Pat, wat een verhaal! Ik kan me voorstellen dat de keuze moeilijk is. Zeker omdat je nooit weet of er een eitje in de follikels zit en wat de kwaliteit daarvan is. Die van 15mm zou ik niet zo maar opgeven hoor! Ik had bij de punctie behoorlijk wat kleine follikels van 13,14,15mm en eigenlijk maar een paar van rond de 18/19 (bij ons, UMC Utrecht zeggen ze juist dat je ze niet te groot moet laten groeien, maar blijkbaar denkt niet elke arts daar hetzelfde over). 1 was al 21mm, dus moest er wel gepucnteerd worden (omdat de deca veel tegenhoudt, maar het toch geregeld voorkomt dat vrouwen zelf al een eisprong krijgen). Ik had iets van (voor UMC-maatstaven) 4 follikels van goede grote en de rest kleintjes. Maar ik had van de 9 aangeprikte follikels 10 (!) eitjes, waarvan 6 bevrucht. Ook die kleintjes hebben dus meegedaan! Ik was helemaal verbaasd.
    Hoeft bij jou natuurlijk niet het geval te zijn, maar het kan dus wel!
    Wacht idd morgen af. Misschien zijn het er maar 2 gebleven en wordt er als het ware voor je besloten...

Dat van het 'klaar liggen' van de eitjes klinkt mij zo raar in de oren. Bij mijn uitgangsecho's was nooit iets te zien. Geen 'klaarliggende eitjes'. Het enig waar bij ons naar gekeken wordt is of je geen cystes hebt ontwikkeld in de vorige cyclus die de FM's kunnen dwarsbomen... We leven toch in een behoorlijk klein land, en dan toch zoveel verschillende inzichten...

5. pat007

pat007 Actief lid

21 feb 2011
    198
    0
    0
    Amsterdam
    @t Merha: dank voor de uitleg. Het ligt aan de bloedwaarden, daaruit kunnen ze zien of ze rijp zijn of niet. Bij ons kijken ze gewoon echt hoeveel er klaar liggen het is het AMC dus neem ook wel aan dat ze weten wat doen, al betwijfel ik dat helaas soms...Die van 15 mm en 1 cm zijn tussen zaterdag en maandag helemaal niet gegroeid dus de arts verwacht daar niet veel uit, morgen weet hij dat. Als ze dan niet gegroeid zijn, zijn de eitjes gewoonweg niet goed volgens hem. EN als uit mijn bloedwaarden blijkt dat deze nu hoog is dan weten ze dat de eitjes rijp zijn en er eventueel een punctie moet gaan plaatsvinden snel. Dus is morgen ff allemaal afwachten....

6. mien84

mien84 Bekend lid

1 dec 2010
    626
    0
    16
    Poeh pat, wat een dilemma zeg! In mijn situatie zou ik zeggen iui, omdat er bij mij geen bevruchting optreedt, maar bij jou weet je niet hoe de kwaliteit is van de eicellen. En heb je met 2 eicellen wel 2 mooie emmy's. Lastig, lastig, lastig pffff. Weet je trouwens ook of je een ivf poging kwijt bent als je toch gaat voor iui of geldt dat bij jullie alleen als er een punctie plaats vindt? Want dat maakt de keuze dan wel veel makkelijker. Ik las dat je eerste begint met deca spuiten en daarna over gaat op menopur(toch). Ik heb gelezen dat er betere resultaten zijn als er de 1e 5 dagen alleen met menopur of puregon wordt gespoten en daarna pas ook de deca erbij. Denk trouwens dat je wel meer eitjes hebt met puregon dan met menopur. Lees dat erg veel op dit forum. Maar of de kwaliteit ook gelijk is, geen idee. Wens je veel succes met je beslissing meid.

O ja, ik had dus 2 eitjes de vorige x en toen zagen ze op de echo voor de punctie dat er dus nog 1 zat en die was ong 15 a 16 mm en wel rijp. Dus ms is die ene van jou ook wel rijp tijdens punctie. Maak t je niet makkelijker denk ik;).

7. mien84

mien84 Bekend lid

1 dec 2010
    626
    0
    16
    Oei lili, wordt wel spannend morgen voor je. Hoop dat t de goede kant op gaat en je wel op vakantie kunt. Ga je nog een testje wagen morgen:)?

8. Wolfje1981

Wolfje1981 Actief lid

22 jun 2011
    231
    0
    0
    Succes morgen, Pat! Voor mij is het nu afwachten tot ik ongi wordt. Waarschijnlijk ergens in deze week. Dan aanmelden voor de laatste IUI, eindelijk! Laat me nu niet meer afschepen met dat ze vol zitten. Wil nu gewoon echt de IUI pogingen afronden. Is mooi geweest. Ga aangeven dat ik na mijn vakantie direct door wil voor de IVF, dus hopelijk kan ik me al aanmelden. Het zal voor mij dus pas oktober ofzo zijn voor ik zal starten. Tot die tijd volg ik jullie allemaal gewoon lekker op de voet en heb ik alle energie om jullie heeeeeel veeeeel succes te wensen en weet ik dankzij alle verhalen ook een beetje wat er straks op mij af gaat komen.

Ik hoop dat we in 2012 een volle score van zwangere vrouwen op dit forum hebben!!! :)

Merah, misschien een brutale vraag, maar weet jij het geslacht al van de kleine? of wil je dat bewaren tot bij de geboorte? Lijkt me ook een heel bijzonder moment waarop je hoort 'dochter' of 'zoon'....

9. mien84

mien84 Bekend lid

1 dec 2010
    626
    0
    16
    Heb ook meteen ff de 20 wk echo bekeken merah;). Erg mooi om te zien:).

10. mien84

mien84 Bekend lid

1 dec 2010
    626
    0
    16
    Het wordt nog gezellig hier. Allemaal tegelijk het topic aan het bekijken;).

11. mien84

mien84 Bekend lid

1 dec 2010
    626
    0
    16
    @wolfje: wat fijn dat je ongi er bijna aan zit te komen en je eindelijk door kan met de laatste iui. Ik hoop voor je dat die laatste iui een lucky shot wordt;).

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ja Wolfje, wij weten het geslacht ;)
    Ik moet eerlijk toegeven dat het even schakelen was. Niet dat ik een voorgevoel had, maar ik had 1 van de 2 geslachten onbewust een beetje 'op zitten hemelen' met hele rare argumenten. Toen leek dat dus 'het leukst' om te krijgen.
    Maar het was dus anders.
    Op zich ook wel erg makkelijk, want we wisten voor het geslacht van ons kindje al wel een (voor ons) mooie naam. En voor het andere geslacht konden we echt niets bedenken.
    Nu zijn we allebei helemaal blij hoor!!!

Pat, wat je ook doet: laat je niet een IVF-poging 'afpakken'! Een poging is pas een poging NA de punctie. Als het een escape-IUI wordt geldt dit niet als poging en heb je er nog gewoon 3 tegoed. Dit is vanuit de overheid zo bepaald. Prima als je mij niet wilt.kan vertrouwen (zou ik ook niet doen, hahaha), maar ik weet het echt 100% zeker.
    Als het lukt zal ik de stukken van Rijksoverheid er even bijzoeken waar het in staat...

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onderstaande informatie is door de overheid op papier gezet juist omdat het zoveel onduidelijkheid is over wanneer een poging nu een poging is. Als je onderstaande link volgt kun je er meer over lezen. Ziekenhuizen of verzekeringen mogen hier dus niet van afwijken. Probleem is dat de verzekering doorkrijgt van het ziekenhuis 'bij mevrouw X hebben wij een IVF-poging gedaan' en dat nemen ze dan aan (valt ook niet te controleren). Zaak is dus zeker te weten dat je ziekenhuis volgens de regeltjes speelt. Met geluk heb je helemaal geen 3 pogingen nodig, maar mocht het nu wel zo zijn, dan kun je onterecht voor heel veel kosten komen te staan.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/behandelddossier/32500-XVI/stb-2009-381.html

Artikel 2.4, eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 3°, van het Bzv, is aangepast teneinde duidelijk te regelen wanneer een poging als een poging telt en wanneer er dus sprake is geweest van drie pogingen. Daarbij is tevens rekening gehouden met de medische ontwikkeling die gericht is op zo laag mogelijke dosering hormonale stimulatie. Een poging gaat pas als een poging tellen indien er een geslaagde follikelpunctie (het verkrijgen van rijpe eicellen) heeft plaatsgevonden. Alleen pogingen die daarna zijn afgebroken tellen mee voor het aantal pogingen. De terugplaatsing van de/alle bij een poging verkregen embryo’s (al dan niet tussentijds gecryopreserveerd) maakt deel uit van de poging waarmee de embryo’s verkregen zijn.
    Besluit van 31 augustus 2009, houdende wijziging van het Besluit zorgverzekering in verband met aanpassingen in de te verzekeren prestaties en in de regels voor het eigen risico per 1 januari 2010

14. pat007

pat007 Actief lid

21 feb 2011
    198
    0
    0
    Amsterdam
    @T merah: dank voor de juridische bijstand :). Ik had al gevraagd en wordt tot aan punctie niet als ivf gezien gelukkig. We wachten morgen ff af...misschien is de boel al uit zichzelf gesprongen hahah hoef ik helemaal niet meer te kiezen.

Het is gewoon een lot uit de loterij en ik moet die mazzel hebben. Het kan van alles zijn en er zijn zoveel verschillende verhalen. De een heeft 2 eitjes die goed zijn en wordt moeder van tweeling de andere heeft 2 lege eitjes. De een heeft 12 eitjes en geen enkele eicel of maar een is slecht....Het is net touwtje trekken op de kermis en hopen op een leuke prijs of graaien in een lingo bak en opzoek naar 1 of 2 gouden bal tussen terwijl er nog 30 blauwe ballen zijn. Je kan in een keer de goudenbal hebben, nooit of in 3 keer...Het een gok en als ik 10 pogingen had om ivf te betalen had ik een punctie laten doen maar dat geld heb ik helaas niet. :)

15. Wolfje1981

Wolfje1981 Actief lid

22 jun 2011
    231
    0
    0
    Fijn, merah, die tekst is heel helder. Zal ook mij hierdoor niet gebeuren dat ze je een oor aan naaien. Thanks!! Pat en Lili, succes vandaag!

16. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    #716 Toke, 20 jul 2011
    Laatst bewerkt: 20 jul 2011
    Goh Pat, wat een overwegingen! Het zit je ook niet mee zeg.
    Ik voel me tekort schieten om je hierin te adviseren of er zinnige dingen over te zeggen, voel me echt nog een groentje dan. Dan is het bij mij maar heel gangbaar verlopen. Ik wil je wel een hart onder de riem steken en je zeggen dat ik het wel fijn vind om mee te lezen met jullie proces en dat ik je een kanjer vind hoe je je hier doorheen slaat!

Merah, ik heb ook een soort gevoel over dat ieniemienie-geslacht van mijn frummeltje. Ik had het liever niet gehad, want het lijkt een voorkeur te worden. Lijkt me best lastig om dan om te moeten schakelen als het anders blijkt op de echo. Ik wil helemaal niet ondankbaar zijn of een gevoel aan mijn buik afgeven dat ik niet gelukkig zou zijn als het anders is. Best lastig, hmm :(, ik probeer er niet te veel mee bezig te zijn.

17. pat007

pat007 Actief lid

21 feb 2011
    198
    0
    0
    Amsterdam
    @t all: bedankt voor al jullie advies en steun erg fijn. Ben net terug gekomen van ziekenhuis en er zijn er nu.....6. 3 grote van tussen de 19 en 21 gemiddeld. en de drie zijn: 2 van 1 en een van dik 12 a 13 maar die wordt plat gemaakt door twee zware die boven op hem liggen dus ze denkt dat die van 13 wel wat groter is en misschien vrijdag ook nog mee kan doen... Punctie gaat dus door. Vanmiddag hoor ik wat de laatste bloedwaarden zijn, en hoelaat ik vrijdag in ziekenhuis moet zijn...Wat een gedoe pfffffffffffffffffff.....echt een rollercoaster.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hihi, wat een humor!
    Zo is het bij mij toen ook ongeveer gegaan. Leek een tijd niets te worden, maar opeens kwamen ze toch tevoorschijn!
    Ik duim voor je dat je nog een paar dagen kunt wachten en die 3 grote zich een beetje koest houden, zodat je een eisprong voorblijft en de andere nog bij kan groeien!.
    Zou mooi zijn als je er toch opeens 4 hebt!

19. pat007

pat007 Actief lid

21 feb 2011
    198
    0
    0
    Amsterdam
    @t merah: hoeveel had je er toen uiteindelijk...ja die van 12 a 13 is waarschijnlijk toch 15 als maar omdat hij plat wordt gedrukt door die andere dat zie je ook duidelijk op de echo...dus wie weet doet hij nog mee. Heb Eicelpunctieformulier vanochtend al meegekregen. Het is toch zo dat ze tot vrijdag iets groeien? Heb de hele dag vandaag nog en morgen de hele dag...dus hoop zo dat hij zich er gewoon tussen perst!:)

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Of hij nu plat wordt gedrukt of niet, hij zal blijven goeien. Sommige vrouwen krijgen wel meer dan 20 follikels en er is echt geen ruimte daarbinnen om die allemaal mooi rond te laten groeien...

Mijn IVF was ook wel spannend. Voordat ik ging spuiten was het nog maar 3 weken geleden dat ik een laparoscopie had gehad en ik was tussendoor nog niet ongesteld geweest. Er rommelde al dagen wat (ongi), maar het zette niet door. Van de arts mocht ik gelijk beginnen zodra ik ongesteld zou worden. Ik had hier mn twijfels bij, want ik had een paar maanden eerder ook al een laparoscopie gehad en toen wilde de menstruatie ook maar niet doorzetten en toen had ik een hele korte cyclus. Ik vermoedde zelf dat ik dan nog wel geen bloed zag, maar dat mn cyclus homronaal gezien eigenlijk al wel begonnen was (en dus ook de groei van een ei) en dat daarom de cyclus zo kort was.
    Maar goed. De arts vond een uitgangsecho opeens ook niet nodig (bij de IUI's wel gehad) en dus kon ik gewoon 'blind' beginnen met spuiten. Bij de eerste FM leek mijn vermoeden bevestigd: ik had 1 ei van al iets van 16 of 17mm (weet het niet precies meer) en slechts een stuk of 2/3 kleintjes (ze werden niet eens opgemeten). Dit was heel uitzonderlijk, want bij de IUI's zat er bij de eerste FM nog eigenlijk nooit wat. Ik mocht doorspuiten. De 2e FM was die ene gegroeid tot 19/20mm! en die kleintjes waren wat gegroeid naar 12/13mm. Bij ons willen ze de follikels dus niet te groot hebben, vanwege overrijp en mogelijk ongewilde eigen eisprong, dus ik begon hem wel te knijpen (bij IUI wordt vanaf 16mm al pregnyl gezet). Toch mocht ik doorspuiten. Heb heel veel schietgebedjes gedaan of die ene zich alsjeblieft koest zou houden en de rest door zou groeien. De oogst zou niet groot worden, maar ik wilde zo graag door...
    Mn gebed werd verhoord! De volgende FM was die grote slechts 1mm gegroeid, de rest was bijgetrokken en er waren er zelfs nog extra bijgekomen!
    Uiteindelijk een punctie gehad met 10 eitjes opbrengst en 6 bevruchtingen. Ik wist echt niet wat ik hoorde en ben stom genoeg ook nog even bang geweest dat ze mijn eitjes verwisseld hadden met die van iemand anders...
    Ik hoop dus echt dat het bij jou ook zo zal vergaan. Het zullen er vast geen 10 worden, maar 4 is toch al meer dan wat je gisteren nog vreesde. Ik ga heel hard voor je duimen!

Deel Deze Pagina