Dokterassistente en medische gegevens?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jufffie, 23 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

Ff een vraagje;

Ik wil van huisarts veranderen.
    Ik ben nu opzoek naar een nieuwe huisarst en heb er één op het oog. Alleen haar aisstente is een oude schoolgenote (mijn middelbare school). Nou je kan wel raden dat ik geen zin heb dat ze alles over mij te weten zal komen!
    Kan zij zomaar in mijn medische gegevens kijken? Of alleen mijn huisarts?
    Enne wat zijn haar taken precies?
    Is er iemand hier aanwezig die ook zo'n baan beoefent?

THNX!!!

2. Noen

Noen Lid

9 nov 2009
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meid..

Ja, zij kan zeker in jou medisch dossier kijken. Sterker nog. Ik denk dat zij meer in jouw dossier zal zitten dan je huisarts..

3. Jufffie

Jufffie Niet meer actief

:$:$:$:$

Ff kind in bed gooien en kon gauw lezen.
    Dit kan toch niet waar zijn?!!!!:x

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ze heeft ook een beroepsgeheim, dus zal ze zeker integer met je gegevens om moeten gaan.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op CIHN: Veelgestelde vragen staat dat de arts en de assistent van de huisartsenpost jouw dossier in mogen zien. Als zelfs dat assistent van de huisartsenpost het mag, dan zal de assistent van je eigen huisarts het zeker mogen.

6. maartje1983

maartje1983 Actief lid

29 apr 2007
    184
    0
    0
    ja, het klopt dat een assistente ook in de medische gegevens van een patient kan kijken. Ik ben zelf doktersassistente en wij hebben wat betreft de medische gegevens dezelfde bevoegdheden als de arts. Het is ooki wel zo dat we een beroepsgeheim hebben.

succes

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ja ze kan zeker alles lezen. Zij is degene die de telefoon opneemt als je belt en dus een herhaalrecept nodig hebt. Ze kijkt welke medicatie je hebt gehad en wanneer en bepaalt of je ze dus krijgt (te kort op elkaar niet)
    Zij is vaak degene die bloed afneemt, griepprik geeft, urine checkt enz.

Dus de doktersassistent kan overal bij, maar zoals gezegd ze heeft beroepsgeheim en zal dus niks mogen zeggen.

8. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    dat mag ze idd. Maar ze heeft wel beroepsgeheim dus ze mag het niet aan anderen vertellen of iets in die richting. Als assistente deed ik (nu fulltime thuis) uiteraard de telefoon en de administratie maar okk, hectingen verwijderen, oren uitspuiten,inj geven, verbinden, wond beoordelen, de arts assisiteren met ingrepen. De meeste assisitentes doen ook de uitstrijkjes, maar als je liever wilt dat de arts dat doet moet dat geen probleem zijn

9. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja zij kijkt er in, maar heeft beroepsgeheim. Ik denk ook niet dat als je de hele dag dossiers en ziektes ziet dan nog onthoudt wie wat precies heeft, dus of ze het direct aan ju linket vraag ik me af. Ook grote kans dat zijn verwijzingen en uitstrijkjes enzo doet...

10. Tese

Tese Niet meer actief

Ja dit mogen ze inderdaad. Maar ze hebben ook een beroepsgeheim. Ik kan me voorstellen dat je dit niet leuk vind. Gewoonweg omdat ze weet wie je bent. Anders ben je nog een soort van anoniem.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Zoals al eerder gezegd dat mag of nou moet zij eigenlijk wel..Anders zouden ze nooit recepten o.i.d uit kunnen schrijven.
    Maar ik heb het zelf mee gemaakt dat een oude klasgenoot van mij mijn doktersassistente was, toen ik nog thuis woonde, net voor ik ging samenwonen.
    Ik had er zelf eigenlijk niet zo een probleem mee, maar kan me voorstellen dat jij dat wel hebt hoor:)

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind het trouwens een aparte reactie van je.. zo'n boos poppetje met 'dat kan toch niet waar zijn'..

Hoezo vind je dat zo shocking?

13. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Ik vind dat dus dan denk ik niet prettig.
    beroepsgeheim of niet, je hebt van die troela's :)
    Zitten ze op de koffie en zeggen ze: ,, Ken je L nog?''
    ,, Nou die heeft een Soa'' lalalala.

Wel erg hoor...

14. Polletjepiek

Als ze dat zou doen, is ze haar beroep niet waardig!!!

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Precies,

Je hebt ook als doktersassistente een eed afgelegd bij het ontvangen van je diploma. Wanneer ze erover rond gaan lopen kletsen moeten ze hierop aangepakt worden.

16. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

nee dat is ze zeker dan niet. Maar wie komt daar dan achter....

17. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik vind het wel erg om te lezen dat sommige zo over hun doktersassistente denken!!!
    Ik ben zelf doktersassistente. Je legt een belofte af bij je diploma en daarnaast staat in je contract (vrijwel altijd) dat je op juiste wijze met patient gegevens om gaat.
    Overigens vind ik dat niet meer dan normaal.

Maar even op de vraag in gaan. Ja een assistente kan in de medische gegevens, anders kan ze haar werk namelijk niet uitvoeren!

Misschien is het een idee om eens met de betreffende assistente te gaan praten, als je besluit dat je er patient wil worden.
    Dan kun je je gevoel hierover uiten en weet zij ook hoe jij erin staat!

Succes met je keuze!

18. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113

Hier sluit ik mij geheel bij aan. Goede tip trouwens om met de betreffende assistente een gesprek aan te gaan.

Succes met het maken van de juiste keuze!

19. Polletjepiek

Ik ben blij met de assistentes bij onze huisartsen, allemaal even lief en begaan met iedereen, net als de dokters zelf.;)

20. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Ik wou niemand aanvallen... maar het kan altijd! :)
    Bijvoorbeeld wie het tegen de beste vriendin vertellen.. Ik zeg hierbij niet dat jullie dat doen :)

Deel Deze Pagina