Lease auto werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Kraamzuster, 8 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Binnenkort krijg ik een lease auto van het werk, omdat mijn eigen auto weleens kuren vertoont. Het is voor mij de eerste keer dus ik weet niet zo goed wat normaal is.

Ik heb gekozen zonder bijtelling. Hiervoor moest ik een verklaring regelen bij de belastingdienst. Maar nu hadden ze het ook over een contract opstellen voor de lease? Is dat gebruikelijk? Ik leen hem als het ware toch van hun?

En als een contract erbij hoort.... wat staat daar dan in? De auto is er al..... maar heb nog geen contract gelezen. Straks staat er iets in wat me niet bevalt of iets dergelijks..... wat dan?

2. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Krijg je een lease auto of een dienst auto?

Als je een lease auto krijgt dan hoort daar een contract bij. Lease is een overeenkomst. Dat kan alleen zonder bijtelling als je minder dan 500 km per jaar privé rijdt. Daar heb je inderdaad een verklaring van de belastingdienst voor. Je bent zelf verantwoordelijk voor je ritadministratie en moet die 500 km dus kunnen aan tonen.
    In een leasecontract (tussen jou en de leasemaatschappij en niet tussen jou en je werkgever) staat normaliter welke auto, aantal km’s, leaseprijs, diensten zoals onderhoud etc.

Als je enkel gebruik maakt van een dienstauto voor dienstreizen dan kan dat volgens mij zonder contract en is bijtelling überhaupt niet aan de orde dus ook geen verklaring nodig.

3. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Dus ik ga nu een contract aan met een lease maatschappij..... dat wil ik helemaal niet!

Zij gaven wel aan dat zij nog een lease contract gingen opstellen? De auto is er al.... je kan toch geen auto leasen zonder contract? Dus de werkgever moet dan toch al een contract hebben?

4. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Ja als je een auto gaat leasen dan ga je inderdaad een contract aan met een leasemaatschappij.

Denk dat je beter gewoon even contact op kunt nemen met je HR afdeling. Want wij kunnen hier wel gaan speculeren wat de constructie is maar heb je weinig aan.

Spookje vindt dit leuk.
  5. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Dat hoeft ook niet zo te zijn, het kan ook via de werkgever. Ik zou ze even contacten hier over; formeel gezien heb je al ingestemd met contract omdat je hem al rijdt. Maar ik ga er vanuit dat je, als je hem toch niet wil, het contract niet tekent en de auto gewoon terug kan geven.

6. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Nee ik rij nog niets. Staat nog bij kantoor.

7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Dan is er niks aan de hand. Even contract afwachten!

Kraamzuster vindt dit leuk.
  8. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Meestal is je werkgever degene die het contract met de leasemaatschappij aangaat. De werkgever en werknemer sluiten ook een overeenkomst waarin de spelregels voor de auto zijn vastgelegd (wie mag er in rijden, wie betaald eigen risico bij schade, mag de auto mee naar het buitenland, etc).

9. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw

Thanks voor de uitleg!

dreames vindt dit leuk.
  10. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.224
    1.746
    113
    Ik ken zelf en uit mijn omgeving niet anders dan dat je zelf het contract aangaat. Kan blijkbaar dus ook anders maar is dus niet perse meestal.

11. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Ik heb ook een overeenkomst met mijn werkgever. Ik rij 'm ook privé dus daar staat bijvoorbeeld in hoeveel eigen bijdrage ik nog moet betalen, dat boetes voor mijn eigen rekening zijn en wat er gebeurd als ik eerder uit dienst ga.

Lijkt me vrij logisch dat er iets van een contract ten grondslag ligt aan het rijden van een auto die niet van jou is...

Ysabella, Lies1611, Mammavantwee en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Heb bij meerdere bedrijven gewerkt met leaseauto en ken meerdere in mijn omgeving met leaseauto. Heb nog niet meegemaakt dat iemand het contract zelf is aangegaan/moest aangaan.

Ken ook mensen met een leaseauto via private lease. Dan ga je die overeenkomst uiteraard zelf aan maar dat staat dan ook helemaal los van je werk.

Nellie4 en Kraamzuster vinden dit leuk.
  13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Is bij werk van mijn man ook zo.

Je krijgt een leaseauto, je werk houdt het leasebedrag in op je bruto loon en het contract is tussen jou en je werkgever en niet tussen jou en de leasemaatschappij.

dreames, Havermout en Kraamzuster vinden dit leuk.
  14. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Dit inderdaad (ik ben loonadministrateur). Daar staat ook waarschijnlijk in dat je zelf verantwoordelijk bent voor de ritregistratie, niet roken in de auto etc. Eigenlijk alle logische dingen, maar dan ff op papier gezet met een krabbel eronder.

dreames, Kraamzuster en Havermout vinden dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Let even op met "uitdienst" en de maximale kilometrage. Ik moest op mijn autootje fors bijbetalen destijds vanwege kilometer overschrijding. Gebruikte m alleen voor woon werkverkeer en voor ritten naar klanten en ook met een kilometeradministratie en verklaring geen prive gebruik. Als we uit dienst gingen moesten we de auto meenemen of contract afkopen. (Wat best een nadeel kon wezen)

Er zijn diverse constructies gaande dus wel even opletten.

Suzie01 en Kraamzuster vinden dit leuk.
  16. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    #16 Kraamzuster, 9 nov 2022
    Laatst bewerkt: 9 nov 2022
    Vreemd..... want de auto komt niet op mijn naam maar blijft van de werkgever.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Daarom er zijn verschillende constructies even opletten wat er in t contract om die punten staat. Bij jou kan dat uiteraard weer anders zijn.

Wij moesten m meenemen want "ze waren vanwege ons besteld" (oftewel de komende 4 jaar ga jij dus niet weg, was t idee)

18. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Heb personeelszaken al gemaild hierover. Zolang ik niets teken is er nog niets aan de hand lijkt me.

19. Kraamzuster

Kraamzuster Actief lid

21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Hoeveel moest je toen betalen voor het afkopen van de auto?

20. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Ik ben wagenparkbeheerder bij het bedrijf waar ik werk. Wij als werkgever gaan het contract aan met de leasemaatschappij. En onze medewerkers krijgen een contract van ons. Er staat in Hoelang je de auto leased , aantal kilometrage, gegevens auto, leasebedrag, eventuele bijtelling en eigen bijdrage. Verder krijg je de mobiliteitsregeling uitgereikt. Hierin staan alle regels omtrent de leaseauto, zoals ook de afkoop bij uitdiensttreding op eigen verzoek.

Inprincipe heeft ieder bedrijf welke leaseauto’s faciliteert een mobiliteitsregeling en je krijgt altijd een contract.

Havermout en Kraamzuster vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina